Bussireisijate arv kimab Saaremaal hooga allamäge (12)

VAJALIK LIIN: Eile õhtul bussile astunud Jaanika Rae ja Mai Suurpere kinnitasid, et nende jaoks on bussiliin väga oluline. Irina Mägi

VAJALIK LIIN: Eile õhtul bussile astunud Jaanika Rae ja Mai Suurpere kinnitasid, et nende jaoks on bussiliin väga oluline.
Irina Mägi

Saare maakonnaliinidel on bussireisijate hulk aastaga langenud veidi enam kui 23 000 võrra ehk 10 protsenti. Piletitulu on seejuures koguni ligi 38 000 euro ringis kasinam.

Tänavu kevadel tõi Saarte Hääl välja tõsiasja, et Saare maakonna sisestel liinidel kukkus bussireisijate arv esimeses kvartalis alla 100 000. Maavalitsuse arendusnõunik Karl Tiitson nentis siis, et reisijate arvu vähenemine teeb murelikuks ja “maavalitsus teeb kõik, et bussiliiklus rahuldaks reisijate vajadusi”.

Värskeim statistika kinnitab, et paranenud pole midagi – reisijate vähenemise trend pole peatunud. Kui mullu oli kaheksa kuu kokkuvõttes reisijaid üle 255 000, siis tänavu oli neid vaid 233 000. Piletitulu oli mullu sama ajaga kogunenud ligi 250 000 eurot, tänavu on piletitulu olnud aga ainult kübeke üle 211 000 euro.

Tiitson rõhutas, et suuremaid muudatusi saab liinivõrku sisse viia siiski alles järgmisel hankel. “Samas ei ole Eesti bussiliikluses leitud häid, hajaasustuses töötavaid, jätkusuutlikke lahendusi, mis vähendaksid isikliku sõiduauto pakutava kiiruse, paindlikkuse ja mugavuse eeliseid ühistranspordi ees,” märkis Tiitson.

Arendusnõuniku sõnul on nad vahepeal tegelenud nende liinide korrigeerimisega, mille kohta neile on tulnud teateid omavalitsustelt, vedajalt ja reisijatelt. “Kaalutud on uute liinilõikude ja liinide avamist omavalitsuse-poolse rahastusega, kuid hetkel ei ole leitud ühtset lahendust, kuidas reisijate arv tõusule pöörata,” tunnistas Karl Tiitson.

Osa maakonnaliine teenindava OÜ Atko Liinid Saaremaa osakond andis maavalitsusele hiljuti teada, et nad sooviksid Lümanda–Karala liini kärpida, muutes liini lõpuosa tellimusliiniks ja seda just reisijate arvu vähenemise tõttu. Maavanem Kaido Kaasiku korraldusega neile seda ka võimaldati ning 1. oktoobrist kehtibki muudetud sõidugraafik.

Atko Liinide Saaremaa osakonna juhataja Mati Maas tunnistas, et reisijaid jääb aasta-aastalt kõvasti vähemaks ja see on üleüldine tendents. Kahanemine on aga üsna vältimatu. “Rahvast on ju ka Saaremaal vähemaks jäänud,” põhjendas Maas.

Muudatust soovis oma Leisi–Jõiste ja Jõiste–Leisi liini graafikusse ka AS GoBus ning seda reedese, pühapäevase ja riiklike pühade graafiku kellaaegade osas. GoBusi Saaremaa logistik Ülle Magus-Lehtmäe selgitas, et nemad tahtsid muudatust põhjendamatult aeglase graafiku tõttu. Triigi ja Oitme 2 km otsa läbimiseks oli graafiku järgi aega koguni 9 minutit.

“Nimetaks seda iluvigade parandamiseks,” sõnas Magus-Lehtmäe. Nõnda palus GoBus graafikumuudatust vaid seepärast, et liin oleks normaalselt sõidetav ja buss ei peaks peatustes lihtsalt aega parajaks tegema.

Väike meetilk “tõrvapütis” kogu asja juures siiski on – kuna bussiliikluse dotatsioon oleneb liinikilomeetritest ja need on Saare maakonnas läbi aastate olnud püsivalt samad, siis peaks dotatsiooniraha ka järgmisel aastal pudenema ikka samas mahus.

Andres Sepp, Kertu Kalmus

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 626 korda, sh täna 1)