Uute laevade mootorid LNG-ga ei sõida (3)

Erinevalt varasematest lubadustest saab Tallinna Sadama uutel parvlaevadel kasutada üksnes kallist diislikütust, sest masinate tehnilise iseärasuse tõttu ei ole võimalik neid palju odavama veeldatud gaasi (LNG) kasutamiseks ümber seadistada, kirjutas Postimees.

“Segastel põhjustel ehitati uutele parvlaevadele hermeetilised ruumid LNG-mahutitele, mis võtavad päris palju ruumi ära, kuid peale osteti MTU-diiselmasinad, mida ei ole võimalik LNG kasutamiseks ümber seadistada,” ütles mereakadeemia laevamehaanika lektoraadi juhataja Heino Punab.

LNG-ettevõtjad põrkasid parvlaevahanke ettevalmistamisel nii Tallinna Sadama toonase juhtkonna kui ka majandusministeeriumi ametnikega suheldes justkui vastu seina. “Tegime just arvutusi, mille järgi on LNG energeetiline maksumus nafta praeguse hinna korral kaks korda madalam kui diislikütusel,” ütles Eestis esimesena LNG-äri alustanud JetGasi juhatuse liige Janek Parkman. “Kui soovitasime, et nad telliksid kasvõi ühe laeva LNG-le sobiva mootoriga, siis rääkisime justkui kurtidele kõrvadele.”

Saartega ühendust pidavatel parvlaevadel oleks LNG kasutamine Eestis selle keskkonnasõbraliku kütuse turgu mitmekordistanud ja vähendanud märkimisväärselt ka parvlaevaliinide ülalpidamiskulusid.

“Kui hinnata, et praamifirmal kulub aastas diislikütusele miljon eurot, siis LNG-d kasutades oleks kulu pool miljonit,” lisas Parkman. Tõenäoliselt lähtusid parvlaevade tellijad Parkmani sõnul üksnes tellimuse maksumusest, sest hinnanguliselt tuleb mitmel kütusel töötavate laevamasinate eest välja käia veerandi kuni kolmandiku võrra suurem summa kui diiselmootorite eest.

“Mootorite ümberehitamine või vahetamine on puhas finantsotsus. Mõlemal juhul tuleb tasuvusarvestustes võrrelda nii hilisemat efektiivsust kui ka maksumust. Analoogsete laevade ümberehitused on olnud suurusjärgus kuni 4 miljonit eurot,” rääkis TS Laevade juhatuse liige Mart Loik.

Mootoritootjat MTU esindava Baltic Marine Groupi osanik Margus Vanaselja ütles, et ainuüksi ühel kütusel töötava mootori soetamine läheb palju odavamaks, kui osta kahele kütusele mõeldud mootorid. “Vahe võib olla isegi kuni kolmekordne. Laevade mootorite valikul on põhiküsimus selles, kas Eestisse tuleb LNG-terminal või seda ei tule. Kui terminal siiski tuleb, siis pole suur kulu mootor välja vahetada. Uued parvlaevad on ehitatud nii, et mootori saab hõlpsalt laeva teki kaudu välja tõsta. Kusjuures LNG-mootori hind on sama, mis diiselmootoril, ning laev jääb mootori vahetuse korral liinilt kõrvale vähem kui kuuks ajaks.”

 

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 822 korda, sh täna 1)