Kümme aastat Saaremaa Sadamat – umbest parasjagu (7)

ELAGU KÜMNESEKS SAANUD SÜNNIPÄEVALPS: Hüljes Ülo, kaladest kõike teadev Vladislav Koržets, Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm ja Saaremaa Sadama ülevaataja Jüri Grišin tundsid eile end sünnipäeval hästi, nii nagu mitusada külalistki. MAANUS MASING

ELAGU KÜMNESEKS SAANUD SÜNNIPÄEVALPS: Hüljes Ülo, kaladest kõike teadev Vladislav Koržets, Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm ja Saaremaa Sadama ülevaataja Jüri Grišin tundsid eile end sünnipäeval hästi, nii nagu mitusada külalistki.
MAANUS MASING

Vahel tavatsevad saarlase mõne asja või nähtuse iseloomustamiseks nentida: umbest parasjagu. Just nii arvati eile ka Saaremaa Sadamas, selle rajatise kümnendal sünnipäeval.

Tallinna Sadama juhatus esimees Valdo Kalm tunnustas sadamas tehtut, öeldes, et kümme aastat on just paras sissetöötamise aeg. “Ma ei hakka hindama, kas 66 kruiisilaeva selle aja jooksul vastu võtta on vähe või palju. Me töötame selle nimel, et laevade liiklus tiheneks. Järgmisel aastal võtab see sadam vastu seitse ristluslaeva. Tõsine plaan on hakata siin rohkem kaupa käitlema,” rääkis Kalm.

Pidades silmas sadama asukohta ja valmisolekut, sõnas Valdo Kalm, et Küdema lahte võivad tulle suured kauba- ja puistlastilaevad. Heameelt tundis sadama juht ka selle üle, et vaidlused maade ümber on lõppenud sadamale positiivselt. “Edaspidi saame siia rohkem kaupa ladustada ja kokkuleppel vallaga ka väiketootmist arendada,” märkis Kalm.

Samas toonitas sadama juht, et sealjuures jälgivad nad keskkonnakaitselisi nõudeid, toimetades ökoloogiliselt puhtalt ja müravabalt.  Kuigi töö sadamas intensiivistub ilmselt juba lähiajal, ei ole vaja selle tarvis kaisid juurde ehitada ega akvatooriumi süvendada. “Me peame kõiki võimalusi kasutada oskama,” rõhutas Valdo Kalm.

Kümme aastat on sadama ülevaatajana töötanud Jüri Grišin. Endine kogenud meremees ja nüüdne sadamatöötaja Grišin, kellel hiljuti oli ka sünnipäev, võttis Valdo Kalmilt tänutäheks vastu kingikoti.

Sadama ümmargusel sünnipäeval ütles Grišin, et kümne aasta jooksul on sadamal olnud nii tõusu- kui ka mõõnaperioode. “Näete, laevad on kai ääres. Kuigi tänavune turismihooaeg on meie sadama jaoks kesisevõitu, loodame järgnevatele aastatele. Kümne aastaga on sadam oma õigsust näidanud. Areng jätkub,” näeb Grišin perspektiivi.

Mustjala vallavanem Kalle Kolter vaatas oma tervituskõnes aastasadade taha. “Juba 365 aastat tagasi läksid mehed Küdema lahe sadamast merele. Tol ajal kandis see Mustjala sadama nime. Saaremaalt veeti Skandinaaviamaadesse lupja, tõrva ja puitu. Sõdades vanad sadamad purustati. Aastal 2000 võttis Mustjala vallavolikogu vastu arengukava, mis nägi ette siia uue sadama rajamise. Nüüdseks on Saaremaa Sadam meie vallas tegutsenud kümme aastat. Seda käiakse uudistamas lähemalt ja kaugemalt,” kõneles Kolter.

Saaremaa omavalitsuste liidu juht, Kuressaare linnapea Madis Kallas tõi esile Ultima Thule nime, mis peaks aitama Saaremaad rohkem tutvustada. “Olgu see sadam siin maailma ääre peal alati lahkelt külalisi vastu võtma, et nad saaksid selle imelise Ultima Thulega tutvuda,” soovis Kallas.

Saarte Liinide juhatuse liige Jaanus Tamkivi kinkis sadamale udupasuna, öeldes, et seda annab võrrelda tulekustutiga – mida vähem kasutada, seda parem. “Vahel on seda siiski ehk vaja. Olge kindlad, Saarte Liinid seda häält kuulevad,” sõnas Tamkivi.

Meeleolukal sünnipäevapeol valmistas ja pakkus kalatoite Vladislav Koržets. Publik sai nautida tsirkusestuudio akrobaatikasõud ja akordionimuusikat. Pop-up merekoolis Meresõber jagati huvilistele purjetamisoskusi. Kell kuus õhtul astus publiku ette menuansambel Justament.

Sünnipäevapidu lõppes mürtsuva üllatuse, trummisõuga ja pidupäevatordiga Päevajuhi rollis oli Kristo Veinberg, kes oli kehastunud hüljes Üloks.


SAAREMAA SADAM

  • 2006. aastast alates 66 külastust 19 kruiisifirma 30 laeva poolt.
  • 2013. ja 2014. aastal külastas Saaremaad kokku 14 000 kruiisireisijat.
  • Sel aastal on veetud üle 14 000 tonni kaupa.
  • Mõtted Saaremaa lääneküljele sadama rajamiseks said alguse juba umbes 30 aasta eest, kuid esimesed reaalsed sammud tehti 2002. aastal.
  • Sadama rajamine läks maksma 100 miljonit krooni.
  • Tänavu kevadel hindas Tallinna Sadam Saaremaa Sadama varade väärtuse 6,6 miljonilt 0,65 miljonile eurole.

Allikas: ajakirjandus

 

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 120 korda, sh täna 1)