Allveelaeva U 679 vrakk

Allveelaeva vrakk leiti SubZone Oy otsingute käigus 12.08.2015. Sonariotsinguid teostati Immi Wallini otsinguloa nr 13691 alusel Soome lahe keskel Eesti Vabariigi majandusvööndis. Vrakist teavitati Muinsuskaitseametit ja I. Wallin tegi ettepaneku vraki kaitse alla võtmiseks.

Tagamaks allveelaeva vraki säilimine ning kultuuriväärtuse kindlakstegemiseks vajalike menetlustoimingute läbiviimine ja võttes arvesse laevavraki kui võimaliku ajalooallika väärtust ning kultuuriväärtusega asja mälestiseks tunnistamise kindlakstegemise vajadust võttis Muinsuskaitseamet allveelaeva vraki ajutise kaitse alla peadirektori käskkirjaga 15. septembril 2015 nr A-33.

Allveelaeva vrakk leiti SubZone Oy otsingute käigus 12.08.2015.

Allveelaeva vrakk leiti SubZone Oy otsingute käigus 12.08.2015.

2. novembril 1940 võttis Saksamaa kasutusele kõige rohkearvulisema allveelaeva klassi VIIC. Esimest korda ei piirdutud vigade parandamisega, vaid loodi ruumi uue elektroonilise tehnika paigaldamiseks. Kriegsmarine ülemjuhatus oli üldiselt rahul VIIB klassi allveelaevade disainiga ja üksnes vajadus sisse viia uued modernsed hüdrofonid, mis vajasid rohkem ruumi, sundis välja arendama uut allveelaeva klassi. VIIB klassi allveelaevades ei olnud ruumi uue tehnika jaoks, mis aitas avastada nii sihtmärke kui ka miine. Selle tarbeks oli vaja lisada uus sektsioon kerele ja lisaraam kontrollruumi keskele, mis suurendas allveelaeva pikkust 60 cm võrra.

VIIC klassi allveelaevade pikkus oli 66,5 meetrit, laius 6,20 meetrit, kõrgus 9,60 ja süvis 4,74 meetrit. VIIC seeria allveelaevade sukeldumiskiirus oli märkimisväärne – 150-165 meetri sügavusele sukelduti ainult 30 sekundiga. Sukeldumissügavus oli 280 meetrit. Kiirus vee peal 17,7 sõlme ja vee all 7,6 sõlme. Kokku oli teenistuses 568 VIIC klassi allveelaeva. Allveelaeva meeskonna koosseisu kuulus tavapäraselt komandör, 2 vahiohvitseri, peamehaanik ja 40 mereväelast.

Vaade 37 mm õhutõrjekahurile. SubZone Oy 10.09.2015.

Vaade 37 mm õhutõrjekahurile. SubZone Oy 10.09.2015.

Eesti jurisdiktsioonialustes vetes uppus kaks VIIC klassi allveelaeva – U479 ja U 679. Tänaseks on mõlemad vrakid üles leitud. U 479 on kaitse all alates 29.08.2014.

Saksa allveelaev U 679 ehitamist alustati 3.09.1942 Howaldtswerke tehases Hamburgis, sai valmis 18.09.1943 ja võeti teenistusse 29.11.1943 31. flotilli koosseisus, alates 1.08.1944 8. flotilli koosseisus. Esimene lahingupatrull algas 10. juunil 1944 Kielist Marvikeni. Oma patrullide jooksul õnnestus U 679-l uputada üks vaenlase alus (SK-62, 18.11.1944) ja teist kahjustada (TKA-57, 13.07.1944).

U 679 hukkus 4. jaanuaril 1945. paigaldatud miinitõkkel koos 51 mehega pardal 9. või 10. jaanuaril 1945.

Vaade suletud luugile ja periskoobile. SubZone Oy 10.09.2015.

Vaade suletud luugile ja periskoobile. SubZone Oy 10.09.2015.

Allveelaev on miinile sõitmise tagajärjel saanud kahjustusi. Allveelaeva vrakk lebab põhja-lõuna suunas osaliselt setetesse mattununa ja plahvatuse tagajärjel pooleks murdununa. Terviklikumalt on säilinud vööriosa, näha on ka traalimisjälgi ja vraki külge kinnitunud võrke.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 96 korda, sh täna 1)