Koolinoorte teatripäeval tutvuti teatri köögipoolega (GALERII)

VÕITLUST HARJUTAMAS: Indrek Tammele pakub Jakob Saare hoop pigem nalja. Tagapool olev Olev Sten Erik Jõgi on aga rollis sees. MAANUS MASING

VÕITLUST HARJUTAMAS: Indrek Tammele pakub Jakob Saare hoop pigem nalja. Tagapool olev Olev Sten Erik Jõgi on aga rollis sees.
MAANUS MASING

Koolinoorte teatripäeval Kuressaares tutvustasid suurte teatrite esindajad umbes 300 Saaremaa noorele teatritegemise
erinevaid tahke.

Õpitubade läbiviijad tulid Kuressaarde rahvusooperist Estonia, VAT-teatrist, Vanemuisest, Nukuteatrist, Draamateatrist, Eesti etendusasutuste liidust, Tallinna linnateatrist ja Endlast. Päeva lõpetas Ugala teater etendusega “Oleanna”. Õpitoad olid mõeldud 7.–9. klassi ja 10.–12. klassi õpilastele. Mõnda neist mahtus mitukümmend õpilast, teistes oli aga olulisel kohal individuaalsem lähenemine. Erinevaid õpitube oli kokku üle kümne.

Paneb teisiti vaatama

Õpitoast “Kuidas analüüsida etendust?” võttis osa kaheksa õpilast. Selle läbiviija, Eesti etendusasutuste liidu tegevjuht Monika Larini ütles, et teda tuldi kuulama osaliselt ka seetõttu, et etenduse analüüsimise oskusi läheb vahel ka koolis tarvis.

“Me rääkisimegi, mida peaks jälgima, kui etendust vaadatakse. Osa ütles pärast, et vaatavad hoopis teistmoodi nüüd mingeid asju,” lausus Larini.

Ta tõi välja, et üldiselt pööratakse liiga vähe tähelepanu lavakujundusele. See on Larini sõnul üks nõrgemaid kohti ka eesti teatrikriitikas. Samuti mõeldakse vähe valguse ja helide peale. Mõlemad mõjutavad aga vaatajat olulisel määral. «Muusika ja valgus loovad lavastusega emotsionaalse sideme,” selgitas Larini.

Kuressaare linnateatri suures saalis viisid Vanemuise noored näitlejad Kärt Tammjärv ja Reimo Sagor läbi aga draamaõpituba “Valmisolek on kõik”. Umbes kaheksakümne saali kogunenud noore jaoks algas õppimine aga küllaltki ootamatult. Tammjärv ja Sagor alustasid hääleharjutustega, mis saali naerukahina tõid. Oma hääl tuli proovile panna ka õpilastel. Lisaks demonstreerisid Vanemuise näitlejad, kuidas näeb välja maailma pikim minut. Selleks tuleb vaid suu lahti teha ja minuti jooksul lasta kajada mõnel täishäälikul.

Õpitoa teises pooles selgitati õpilastele, mida teater endast kujutab, kuidas seda teha ja milline on publiku ja näitlejate suhe. Ilmekalt demonstreerisid Tammjärv ja Sagor ka seda, kuidas erinevaid rolle kehastades on võimalik eluvaim sisse puhuda pealtnäha tühjale dialoogile.

Dialoogi stiilis “Tere, kuidas läheb? Ela hästi!” mängiti läbi nii lahkuläinud paarina, printsessi ja nõiana, superkangelastena kui ka isa ja prostituudina. Neist viimased kolm pakkusid välja õpilased ise. Seega tuli näitlejatel parajalt improviseerida ehk valmis olla, nagu viitas ka õpitoa nimi.

Kuressaare Vanalinna kooli üheksandikud Aimar Pihl ja Karli Kastepõld ütlesid, et hääleharjutused neile eriti meelde ei jäänud, kuid üldiselt oli tund lõbus ja põnev. “Valmisolek on tähtis, teatris eriti,” kinnitas Kastepõld.

Ooper pole popp

Valmisolek oli oluline ka lavavõitlusega tutvumisel. Vastavat õpituba viis läbi lavavõitluse treener Kalle Kõiv nii Kuressaare gümnaasiumi kui ka Saaremaa ühisgümnaasiumi aulas. Kõivu sõnul jätsid Saaremaa noored talle väga hea mulje.” Väga tegusad ja tegid hästi kaasa,” märkis ta.

Kõiv lisas siiski, et pooleteist tunni jooksul ühtegi lavavõitluse elementi päris selgeks ei saa. Küll aga on noortel võimalik õpitu piires ise edasi harjutada ja rakendada oma oskusi näiteks mõnes koolilavastuses.

Kuressaare linnateatri direktor Piret Rauk ütles, et õpitubadesse oli end registreerinud üle 300 õpilase. Kõik küll kohale ei tulnud, aga samas oli neid, kes osalesid eelneva registreerimiseta. “Enamik õpitubasid oli täis,” lisas Rauk ja märkis, et õpilasi tuli ka maakoolidest.

Ära jäi vaid Estonia ooperi kuulamise õpituba, kuna ei saadud kokku piisavat arvu soovijaid. “See on teema, millega tegeleda. Paraku tekitab ooper kõhedust ja ebakindlust ning selle suhtes on eelarvamusi,” nentis Rauk.

Lisaks eelpool mainitud teemadele tutvustati õpilastele veel näiteks lavastuse ettevalmistamise protsessi, loovkirjutamist, teatritöö korraldust ning lavakujunduse ja kostüümidega seonduvat.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 655 korda, sh täna 1)