
AASTA SIIS OLI 2005: Läti-Saaremaa laevaliini avamine oli mõlemale poolele suur pidupäev. Esiplaanil vasakult Tiina Mõru, Eve Mets, Signe Tulk ja Kaidi Rahnik. Tagapool Kalle Kadarik, Arved Näälik, Alvar Nabi ja Raivo Kaseorg. Vasakul seisab Kaie Rõõm-Laanet.
ERAKOGU
SA Saaremaa Turism koostatud liini tasuvusarvutustega tutvunud majandus- ja kommunikatsiooniminister Kristen Michal arvab, et “ideel on jumet” ja nüüd saab arutama hakata, kuidas täpselt liini taasavamist toetada.
Selle aasta mais tegid Saaremaa ettevõtjate liit ja SA Saaremaa Turism ühispöördumise majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile palvega otsida koostöös võimalusi Mõntu–Ventspilsi laevaliini taaskäivitamiseks. Ministeeriumi soovil koostas SA Saaremaa Turism ka analüüsi liini taasavamisega kaasnevatest kuludest ja tuludest.
“Nagu Eestile tervikuna, nii on saartele ühendused pea kõige olulisem võimalus teenida tulu ja majandust arendada. Leppisime saare ettevõtjatega kevadel kokku, et ettevõtjad teevad täpsemad arvutused ja siis vaatame koos. Ka pärast arvutusi saan öelda, et ideel on jumet,” kinnitas minister Michal eile.
Tema sõnul saab uurida Läti poole huvi ning koos ettevõtjatega arutada, millega ja millises suuruses saavad riigid ja omavalitsused asjale õla alla panna. “Ventspilsi–Mõntu liin tooks kahtlemata uusi külalisi ja tulu saarte ning kogu Eesti majandusele, seda ongi vaja,” sõnas minister.
Saaks käivitada 2017 mais
Ministeeriumi seisukoht on SA Saaremaa Turism juhatuse liikme Angela Nairise sõnul aluseks, mis võimaldab teha juba põhjalikumaid ettepanekuid, leida liinile opereerija, suhelda konkreetsemalt Läti-poolsete partneritega. Ta märkis, et kõigi positiivsete asjaolude kokkulangemisel on esimene võimalus liini taaskäivitamiseks 2017. aasta mais.
Aastatel 2005–2007 opereeris Mõntu–Ventspilsi liinil alusega Scania AS-i Saaremaa Laevakompanii tütarfirma SSC Ferries OÜ, mis lõpetas tegevuse majanduslikel põhjusel. Eesti riik ei olnud tookord valmis liini opereerimist toetama, küll aga toetasid laevaliini Ventspilsi vabasadam ja Ventspilsi linn.
Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimees Tõnis Rihvk ütles Saarte Häälele, et huvi ettevõttel liini vastu on ja sobivatel tingimustel võiks seda sõita küll. Võimalikust liinile sobivast alusest rääkides märkis ta kunagist kogemust parvlaev Scaniaga silmas pidades, et laev pidanuks olema pisut suurem, pisut kiirem ja pisut merekindlam. Täna võiks selles kontekstis rääkida parvlaev St. Olast.
Elavdaks kogu Eesti majandust
Neljal hooajal teenindati liinil üle 60 000 inimese, nendest välisturiste üle 39 000. Veel täna, seitse aastat hiljem, küsitakse Mõntu–Ventspilsi liini kohta infot, kinnitas Nairis, kelle sõnul näitab see, et Saaremaa ja Läti vaheline laevaühendus on vaja taaskäivitada. “Kuna liini veel mäletatakse ja mitmetel Euroopa reisikorraldajatel on alles paketid, kus selle ühenduse kasutamine sees on, siis on ka tunduvalt lihtsam alustada turundustegevust,” märkis ta.
Lisaks eeldatavale majandustulule elavdaks liin kogu maakonna turismimajandust ja annaks ettevõtjatele uusi võimalusi. Liin oleks kasulik ka Eesti mandriosale. Põhjuseks asjaolu, et märkimisväärne osa reisijatest kasutaks Ventspilsi–Mõntu liini ühe osana puhkusemarsruudist. Nii saaks Euroopast tulla läbi Saaremaa ja Hiiumaa Mandri-Eestisse ning sealt liikuda tagasi või vastupidi.
Lisaks turismimajandusele ja puhkusereisidele annaks liin Nairise sõnul võimaluse ökonoomsemalt tegutseda ka Saaremaa teiste valdkondade ettevõtetel, kes oma toodangut Euroopasse müüvad, näiteks elektroonika, puidutööstus, laevaehitajad jne.
Miks see liin Mõntust peab tulema? Varem sai küll Roomassaarest.
Linnast Mõntusse on ikka üle mõistuse pikk tee ja sel kujul ei hakka kohalikud küll seda liini kasutama.
kuhu sa roomassaarest said? Gotlandile ja abrukale ja ruhnu sai roomassaarest, ventspilsi pole kunagi käinud liinilaeva roomassaarest 2005-2007 aastatel.
vahepeal isegi käis korra Roomassaarde. Pole vaja häält tõsta kui ei tea midagi
Kui veel täpsemalt meenutada, siis liin ju avatigi Mõntust väljumise asemel Roomassaarest. Ja Roomassaares ta oma avareisi ka lõpetas!
kui juba autoga on üle mõistuse pikk tee, siis mõtle kui kaua veel läheks kui see vahemaa Mõntust-Roomassaarde laevaga maha sõita. See pakutud variant on kõige lühem ja kõige kiirem võimalus otse tulla, muid alternatiive ei ole.
käi jäla. yle nõistuse kikk tee.
Äkki peaks sinu akna alt laev väljuma. Sealt käivad inimesed iga päev linna tööle, sealt sõidavad inimesed ka Kuivastusse ja keegi ei arva, et see üle mõistuse pikk maa oleks. Midagi võiks ikka ääremaadel ka toimuda, seal elavad ju ka inimesed kes tahaks äkki kodu ligidal tööd teha.Aga sinusugune vingats ei peagi sinna Mõntu sõitma kui maa üle mõistuse pikk tundub. Ventspils on siis ju päris hoomamatute kauguste taga, lennukiga Roomassaarest lihtsam, äkki teed lennuliini. Olgem ikka mõistvad, kõik asjad ei pea olema linnainimesel ukse all.
Kuressaare on linn või? Äkki koguni city?
Sai selle liiniga tookord Lätis käidud ja läheks jälle.
Väga tore uudis, las ika alustab Mõntust, sest kui alustab Roomassaarest, siis Laevasõit läheb pikemaks ja kallimaks. Roomassaarest Sõrveni laev sõidab vähemalt 1 tund kui mitte rohkem. See tuleb ka välja maksta, autoga on soodsam minna Mõntu, kui laeva sõidurahale otsa panna.
Seda liini ootan ma ammu, ammu, ning rohkem lootsin, et tehakse nn. kruiis, et Mõntu-Ventspils-Gotlandi, see oleks palju huvitavam, sest ootan ka Gotlandi saarele minekut.
ärge kaua mõelge, mitu korda mõeldud ja see tegevus on metsa läind :)
Aga miks alles 2017 mai? Laev on ju olemas. Lätlaste huvi saare vastu on suur ja ka vastupidi. Mida me ootame: järgmist majanduslangust? Rauda peaks taguma seni, kuniks see kuum on!
Pange selle liiniga kokku töötama : http://www.stenaline.ee/our-routes/ventspils-travemunde
Just! Seda ootan minagi. Ventspilsist läheb palju teisigi. Ikka väga nõme oli suvel Ventspilsist autoga Saaremaale sõita.
Sai nouka ajal kaidud jah roomassaarest ja soitis nimega raketa.sai kaidud kardina riiet patsi paelu jm.nodi toomas mida meil ei olnud.tore oli.
See ei olnud praam mis rommist läks tiibur oli see
turist tahab linnast transpordiühendust sadamaga, palju turiste tuleb ilma autota.
See tiibur käis Roomassaarest vene ajal Riiga ja see oli ka väga populaarne reis. sõitis see 1982-1986 kui mälu ei peta suvel juunist augustini.
See oleks väga tore, saaks teha ringreisi Kuressaare – Ventspils – Riika – Pärnu ja jälle koju uut reisi plaanima. Uus liin tooks ka lätlased kiiremini Saaremaale turismiteenusi kasutama.
Meeldiks juba 2016 minna!!
Olen harjunud et Eestis kõik läheb kiirega, nii et olen selles optimist:)
See on tõesti tore uudis :-)!
Et paneme põhiliini piletile hinda juurde ja samas taome pappi läti liinile !
Mingi tiiburiversioon roomassaare-riia oleks hulga atraktiivsem !
Räägib inimene kellel ei ole 95% tõenäosusega omal autot või juhilube ..
Kehvasti panustad -oman suisa 3 autot ja load on 32aastat juba olnud
Ventspils-Môntu-Gotlandi liin vôiks ikka proovida teha suveks.Gotland suvel väga ilus maa
jah Kuressaare on linn ja inglise keeles city. See on olnud nii juba väga kaua aega, vahepeal oli ta isegi Kingissepa nime kandev linn. Tore, et inimene huvi tunneb Eestimaa ajaloo vastu ning hea, et sain Teile pisut abiks olla. Tere tulemast ja kaunist olemist !
Kuressaare on linn ja inglise keeles “town”.
Kuressaare city tähendab tänapäeval Kuressaare vanalinna.
See, et aegajalt kasutatakse sõna “city” linna tähenduses, ei tee veel tervest Kuressaarest “city”d.
Cityl on ka teine tähendus ja Kuressaare pole selle järgi mingi “city” — “A town is a human settlement larger than a village but smaller than a city”. City teine ja põhiline tähendus on suurlinn.
Kena, et sain tototajale pisut abiks olla.
https://www.riigiteataja.ee/en/eli/ee/530102013003/consolide/current
The Constitution of the Republic of Estonia
Chapter XIV LOCAL SELF-GOVERNMENT
§ 155. The entities of local self-government are rural municipalities and cities.
Käisin ka Venspilsis 2 korral ja lähex uuesti:-)
Muidugi laevaga sõit on suht pikk ja laeval pole tol korral tegevust olnud..v.a lauamängud :-)
Kui sa täpselt ei tea –ära tõmble, sest mina käisin ka Roomasaarest , kuna esimesed reisid olidki marsruudil Roomasaare — Venspils..
Mõntu — Venspils,
Roomassaare (Kuressaare) — Venspils.
Saaremaa (saar või maakond, vahet pole) — Venspils.
Ühine nimetaja on VENSPILS, linn, omavalitsus?
Linn on aga omavalitsus ei ole — Venspils on riikliku haldusega üksus — Lätis tehti haldureform!
Laevaliini loomisel Mõntu – Venspils ongi ühelt poolt Läti Vabariik ja teiselt poolt …
SOL, Torgu vald, SEL, TIK, TAK, SAK, kuratebmis Simmo Kikkase arendustega asjad… ???
Ise aru saate, et mastaabid on erinevad ja see Simmo Kikkase leiutis keerab asjad veel täiesti pea peale.
Signe kallis, selle linna nimi on siiski Ventspils ja su vägikaikavedu Kikkasega ei puutu absoluutselt praegu teemasse. :)
Hah, Signe isik ei puutu üldse teemasse, küll aga see kuratebmis Simmo Kikkase arendustega asjad… ja kirjutises “Mõisaproua: linn sõidab turismirahvast jõuga üle” toodud Signe probleemitõstatus sai päev hiljem kinnitust:
http://www.saartehaal.ee/2015/11/27/reformierakond-pani-turismireformile-pidurit/
mis see linnavärk siia praegu üldse puutub? Kuressaare on linn see on seadusega paika pandud, kui ei sobi, oma viga. Aga siin vaidlejatele, et käis jah Roomassaarest ” Raketa” nimeline tiibur Riiga, hommikul läks, õhtul tuli. Aga Mõntust pannakse käima selline laevaliin, et ma saan ka autoga peale minna, turistid viiakse-tuuakse bussidega mis saavad ka üle sõita, mugav ju. Sõidan laevaga üle, tagasi tulen autoga, tripp missugune. Asjal tõesti jumet ja vingujatele jõudu, neid jagub igale poole aga erinevus rikastab.
Kuulge turistid mõelge selle peale ka et need ühendused kus veoautod peale ei saa on kõik koomas
Mida varem, seda parem.
Mõtekas oleks kui meie laev jõuaks Ventspilsi nii, et sealt saaks ka näiteks ümberistumisega (Lõuna; Kesk) Rootsi või Saksasse ja ka teistpidi tagasi ka. Oleme neljal korral seda ühendust pidanud maadmööda kihutama. Samuti oleks kena kui meie laevaliini infist saaks teavet sealsete praamide graafikute kohta. Paljud võib olla ei teagi, et selline liikumisvõimalus on olemas.
Ikkagi oleks oluline Mõntu väljaehitamine nii, et ka siia saaks Riia Stockholmi laev sisse põigata, see oleks meie turismindusele plussiks!