Aastaks 2016 plaanitakse laevapiletite suurt hinnatõusu (27)

MIDA TE TEETE?: Muusik Laur Teär eile Kuivastu sadamas piletihinnatõusu hästi ei suhtunud. TAMBET ALLIK

MIDA TE TEETE?: Muusik Laur Teär eile Kuivastu sadamas piletihinnatõusu hästi ei suhtunud.

Riigieelarve eelnõus olevad read näitavad parvalaevade piletihinna tõusu, mis võib küündida kuni 20 protsendini.

Tuleva aasta riigieelarve eelnõus on veetransporditoetusena suurimate saarte ja mandri vaheliste vedude tarbeks ette nähtud kokku 18,5 miljoni eurot. Samas on märkus, et 2016. aasta tegeliku vajaduse prognoos on ligi 19,3 miljonit eurot ja puudujääk kavatsetakse katta piletihinna tõusuga, mis võib küündida 20 protsendini.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist kinnitati Saarte Häälele eile, et laevapiletite hindu käsitlev määrus on tõepoolest ettevalmistamisel, kuid millal ja millisel kujul uued sõidutaksid jõustuvad, pole lõplikult veel otsustatud. Kindel on, et uusi hindu ei rakendata sel aastal, samuti on selge, et hinnatõusu suurusjärk jääb 20% kanti.

Ajalehe käsutuses olevate ministeeriumi selgituste kohaselt on parvlaevagraafikuid reisijate arvu kasvu tõttu sel aastal tihedamaks muudetud. Säilitamaks graafikute tihedust ja reiside arvu, on järgmise aasta prognoositav kulu võrreldes tänavuse aastaga ca 1,3 miljonit eurot suurem.

Kokkuvõttes tähendab see, et kui piletihinnad jäävad praegusele tasemele, tekib eelarve mahu samaks jäämisel 2016. aastal umbes 900 000 euro suurune puudujääk. Samas on seoses väiksemate laevade kasutuselevõtmisega vaja teha täiendavaid reise (kuni oktoobrini 2016), mis suurendab puudujääki veelgi.

Ministeerium märgib, et nii kehtiv hinnakiri kui ka tõstetud hindadega hinnakiri on võrreldes teiste Eesti parvlaevaliinidega (Rohuküla–Sviby, Kihnu–Munalaid ja Kihnu–Pärnu) oluliselt odavam.

Piletihindade kasv on kooskõlas inimeste sissetulekute suurenemisega. Keskmine palk tõuseb aastaks 2016 rahandusministeeriumi prognoosi põhjal võrreldes 2013. aastaga, mil viimati laevapiletite hindu muudeti, 16%, inimestele kätte jääv tulu on aga tulenevalt maksumuudatustest mõnevõrra suurem. Ka pensionid kasvavad samas suurusjärgus.

Ministri määruse vastuvõtmisel suureneks parvlaevaliikluse tulubaas ca 1 miljoni euro võrra, mis aitab katta kasvanud kulusid. Tulubaasi suurenemine on eelduseks, et säilitada praegust üleveokvaliteeti ja suurendada võimalusel üleveotihedust.

Anu Hiiuväin praegu laevaliine opereerivast OÜ-st Väinamere Liinid ütles Saarte Häälele, et ei oska hinnatõusu kava hetkel pikemalt kommenteerida, kuna info on tema jaoks alles nii värske.

SA Saaremaa Turism juhatuse liige Angela Nairis ütles laevapiletite hinnatõusu plaani kohta, et kahjuks ei ole ka turismiasjalised võimaliku hinnatõusuga veel kursis ning seetõttu ei saa seda täpsemalt kommenteerida. “Pole põhjust spekuleerida, omamata selget ülevaadet ministeeriumi plaanidest. Kui kindlalt on teada, mis ajast on plaan piletihindu tõsta, mis on põhjendused ja kui palju tahetakse tõsta, alles seejärel saab teha analüüsi ja avaldada arvamust,” nentis ta.

Emotsionaalselt on iga hinnatõus Nairise sõnul halb sõnum. “Arvestades eestlaste praegusi tegelikke sissetulekuid ja ettevõtlusmaastikku, siis ei saa hinnatõusu mõju siseturismile ja maakonna ettevõtlusele alahinnata,” sõnas ta. Nairis lisas, et kindlama arvamuse ja võimalikud tegevused saab ka turismisektor koostöös teiste ettevõtlusvaldkondadega välja kujundada hinnatõusu kohta täpsema teabe saamisel.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 3 983 korda, sh täna 1)