Poliitiline räkit parvlaevaliikluses (32)

Postimees kirjutas eile, et aasta tagasi pidi lahvatama Eesti suurim altkäemaksuskandaal.  Parvlaevaärimehe Vjatšeslav Leedo lähikond plaanis avalikustada ühe siinse poliitika suurtegija nõude maksta parvlaevalepingu pikendamise eest 30 miljonit eurot.

Et sellega nõustumine olnuks ebareaalne, valmis plaan panna asi suure kella külge. 2014. aasta suvel uue liinilepingu konkursil olnuks see võimas relv.

Poliitiline olukord aga muutus ja uue lepingu lootuses jäid ärimehed ootele. Poliitikud käisid Leedo ja laevaomanik Olav Miili juures endiselt rääkimas koostöövariantidest, püsiti aga vihjete tasandil.

Ärev olukord

2014. aasta suvise konkursi eel oli olukord ministeeriumis ärev. Poliitikud arvestasid variandiga, et pakkumuse teeb konkursil riigiettevõte Tallinna Sadam. Kaks nädalat enne tähtaega tabas neid külm dušš: sadamajuhid Ain Kaljurand ja Allan Kiil teatasid, et ettevõte konkursile ei tule, sest neil puudub oskusteave. Konkursile laekus üks pakkumus – Väinamere Liinidelt, kes polnud kalkulatsioonides tagasihoidlik. Paari bürokraatliku pisiasja abil loeti pakkumus konkursile mitte kvalifitseerunuks ja protsess nurjunuks.

Poliitikute käitumine muutus kardinaalselt. Kui varem oli käidud ettevõtjate juures kiibitsemas, siis enam nõudmisi ei häbenetud. Tallinna Sadam suutis teha aga kannapöörde – koostada perfektse pakkumuse. “Olen kindel, et ministeerium tegi siin “sikku” ja näitas sadamale Leedo eelnevat pakkumist ja hindu,” ütles üks riigi­ettevõtte koostööpartner. “Pole küsimust, et seal toimus põhimõtteliselt Leedo projekti robustne mahakirjutamine Tallinna Sadama kasuks,” arvas teine riigisektori juhtivtöötaja.

Toonane majandusminister Urve Palo oli teinud Leedost oma isikliku probleemi. Riik oli Tallinna Sadamaga pannud kõik nupud ühele kaardile, isegi kui see polnud majanduslikult odavaim.

Olukorra lootusetusest andis tunnistust seik, et vaatamata ministeeriumis kokkulepitule – minister Palo väldib konkursi ajal kohtumisi mõlema poolega – käis ta Kaljurannaga kohvitamas. Leedole olid ministeeriumis kõik uksed samal ajal suletud, sest “kokkulepe” oli selline.

Raadio Kadi saates “Keskpäev” Postimehe artiklit kommenteerinud Vjatšeslav Leedo nentis, et igas asjas on ilmselt tükike tõtt. “Kõige paremini ütles Jürgen Ligi selle asja kohta – Palo lihtsalt tahtis ära hävitada ühte firmat,” sõnas Leedo.

Mis puutub väitesse, et Väinamere Liinide pakkumus anti ilmselt Tallinna Sadamale nende arvutuste tegemiseks ette, siis Leedo usub oma sõnul, et ilmselt nii oligi. Ta märkis, et kui pakkumised kõrvuti panna, on see ju näha. “Kui kütusekulu on arvutatud ühe liini peal mõni gramm väiksem kui meie oma ja teisel liinil mõni gramm suurem kui meil, siis on selge, kust see on tulnud.”

Palo vabandagu

Urve Palo kohtusse kaebamise kohta ütles Leedo, et nende soov on üks – Palo vabandagu. “Tahame, et ta avalikult ütleb, et tahtis meid ära hävitada, vabandab ja kõik.” 30 miljonist eurost kõneldes tõdes ta, et sellest võinuks varemgi rääkida, ent siis süüdistatuks teda ilmselt survestamises. Praegu ju osa süüdistab kättemaksus.

Vjatšeslav Leedo ei mõista, miks peaksid nad Remo Holsmerile või Palole kätte maksma. “Tahame lihtsalt, et Palo räägiks tõtt, oleks täpne oma väljendustes ja ei valaks solgiga üle tervet töökollektiivi. Kui ta mind sõimab, elan üle, aga meil töötab üle 200 inimese, kes on hingega asja juures ja kes on välja ehitanud maailma parima süsteemi, ma ei häbene seda öelda. Kui nad aga solgiga üle valada, siis on natuke nagu häbi.”


Kohus võttis menetlusse Leedo hagi Palo vastu

Harju maakohus võttis Väinamere Liinide kaebuse menetlusse ja tegeleb nüüd selle toimetamisega Urve Palole, kes peab kohtule esitama vastuväited, kirjutab Eesti Päevaleht.

Urve Palo oli neljapäeva õhtuks hagi kätte saanud, kuid ei soovinud selle sisu veel kommenteerida.

Vandeadvokaadi ja ajutiselt Tallinna Sadama juhatuse liikme ametit pidava Carri Ginteri sõnul tundub esmapilgul, et Väinamere Liinid OÜ peaks niisuguse hagi esitama hoopis halduskohtusse ja majandusministeeriumi vastu, mitte maakohtusse ja Urve Palo kui eraisiku vastu.

“Palo andis ju kommentaare ministrina, mitte eraisikuna ja edastas tegelikult hanke hindamiskomisjoni tulemusi,” ütles Ginter lehele. Ta lisas, et kohus võib menetluse ka lõpetada, kui Palo esitab vastuväite, et vaidlus ei allu tsiviilkohtule.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 2 493 korda, sh täna 1)