
REKORDPISTISE VÕTJA? Eelmise aasta novembris esines Allan Kiil Nasva klubis saarlastele ja rääkis innustunult Tallinna Sadama plaanidest Väinamere praamiliikluses. Juba siis uuris tema valgustkartvaid tegemisi kaitsepolitsei.
Foto: Tambet Allik
Prokuratuur usub, et Tallinna Sadama eksjuhid said altkäemaksu 1,9 miljonit eurot, kuid üleandmist ootas veelgi suurem summa.
Prokuratuur kahtlustab, et Tallinna Sadama juhatusse kuulunud Allan Kiil (52) ja sadama juhatuse esimees Ain Kaljurand (50) pidid saama altkäemaksu kokku 4,1 miljonit eurot. Eesti Ekspress kirjutas eile, et lõviosa meeleheast, kokku 3,8 miljonit pidi minema Kiilile parvlaevade tellimuse õlitamiseks.
Prokuratuuri kahtlustuste kohaselt oli 530 000 eurot mõeldud Kiilile ja Kaljurannale kahe peale. Seda maksid Eesti firmad ESTEVE Terminal ja HTG Invest, kes korraldavad Tallinna Sadamas kaubavedusid ning olid huvitatud tööst ja headest suhetest sadama bossidega.
Hoopis suuremad summad liikusid seoses parvlaevade tellimisega. Nendega tegelemine oli Allan Kiili pärusmaa. Ta uuris laevade ehitamise võimalusi Soomes, Koreas, Türgis ja Poolas. Sadama nõukogu ette jõudis kolm pakkumist.
Kalleimaks osutus Soome tehas, järgnes Poola tehas, kõige soodsam oli Türgi oma. Eestlased pelgasid, et türklased ega poolakad ei suuda nelja laeva õigeks ajaks valmis ehitada. Seetõttu telliti kummastki tehasest kaks parvlaeva.
Eesti Ekspress märgib, et suur osa altkäemaksust on välja makstud ja sadama nõukogu kavatseb selle raha tsiviilhagide kaudu kätte saada. Kiilile lubatud, kuid üle andmata jäänud summad lähevad ilmselt tehaste täiendavaks kasumiks. Kui just uurimised Poolas ja Türgis seda välja ei nõua.
Altkäemaksud vormistati konsultatsioonide ja muude sarnaste lepingute nime all. Laevaehitajad pidid raha maksma kompaniidele, mis asuvad mitmel pool maailmas ja on eestlaste kontrolli all.
Kaitsepolitsei tutvustas minister Urve Palole (SDE) oma tärkavaid kahtlustusi ühe juhatuse liikme osas juba siis, kui Palo mullu majandusministriks sai. Palo teavitas kahtlustest ka nõukogu esimeest Remo Holsmerit Reformierakonnast. Kuna parvlaevalepingute protsess oli pooleli, otsustas nõukogu sama juhtkonnaga jätkata ning pikendas Kiili ja Kaljuranna lepinguid.
Poliitringkondades on skandaal juba mõju avaldanud. Urve Palo teatas, et lahkub valitsusest – ametlikult küll vastuseisu tõttu Reformierakonnaga, kuid täiesti selgelt mõjutas teda ka surve seoses parvlaevaliikluse allakäigu ja Tallinna Sadamaga toimunuga, kirjutas Eesti Ekspress.
Teises lehes on huvitav kirjutis
Tallinna Sadam ei välista laevade ajutist rentimist, kus koorub välja väga huvitavaid asju nende ehitavate laevade kohta.
Näiteks “Raidi kinnitusel ei ole väinaületus tulevikus aeglasem. Milliseid tehnilisi lahendusi kasutatakse, ta ei tea. Kuna tekke on üks, võiks laadimine olla isegi ladusam, pakkus ta.”
Minul tekkis koheselt küsimus — kuhu kadus ehtivatel laevadel teine autotekk?!
Kas pole mitte kohe piltidel/skeemidel ja jutust välja tulnud, et uutel praamidel ongi ainult üks tekk? Vähemalt mina sain alguses kohe nii aru.
Aga noh minu loogika järgi peale ja maha laadimine kiiremaks sellisel juhul ikka ei lähe…
Algusest peale on räägitud kahest autotekist, kuhu kokku mahub 150 sõiduautot. Peamine autotekk mahutab 108 sõiduautot või 10 autorongi + 20 sõiduautot ja II autotekk 42 sõiduautot.
nt
http://saare.maavalitsus.ee/documents/180293/5296954/Uued+parvlaevad+Allan+Kiil.pdf
igal oinal on oma mihklipäev
Ma ei saa aru, miks see hanke nii läks. Soomest näiteks Työvene oleks selle paadi teinud ja ei oleks pidanud kusakilt Poolast ja Turgist laeva tellima. Siin suur risk nagu olnud ka Ruhnu ja Vormsi laevadega.
On rääkitud et Ruhnu laev võtab ainult 30 % sellest koormast laeva peale mis oli alguses plaanitud.
Ootan millal tuleb korralik konkurss, firma valimine nii et ei pea hinnaga hiljem sähverdama ja siis oleks saarlased rahul.
Sul ema rääkis või käid oma väidete tõestuseks nimeliselt ka kedagi välja
Kui on 20 a vaatanud eestlaste elu mitme eri teemaliste asjadega ja suhtlenud nii ärimeeste või poliitikutega, ma enam ei imetle midagi mis Eestis juhtub.
Äri on äri, aga altkäemaksud tulevad alati kusakilt välja. Meedia uurib, inimesed purjus eputavad ja vahel keegi läheb vana sõbraga närvi ja vihjab meediale.
Nii see lihtsalt käib. Tore oleks kui oma elu jooksul veel sellised skandaalid kaoks Eestimaalt.
Vello Kiil,Allan Kiil?
arvata oli et palol oli asjas käsi sees- asi tuli välja palol jäid kuskil kõrgemalt rahad saamata ja nüüd kui asi untsus ja et miite täiesti ennast lasta paljastada tetab et lahkub valitsusest… njaaa
…see kõik ,mis toimub meie riigis,võtab lihtsalt sõnatuks.Kas siin üldse on keegi aus nende poliitikute seas.Pole ju ometi võimalik et RAHA ajab inimesed hulluks.TULE TAEVAS APPI,NEED TULEKS KÕIK SEALT MINEMA LÜÜA !Ja see poisikesest peaminister on nendel kui mängukann käes!