Saarlase osalusel valminud veoautode käivitusmoodul aitab tühjade akude vastu

Viimsis asuv superkondensaatoreid tootev ettevõte Skeleton Technologies lõi kõrgtehnoloogilise veoautode käivitusmooduli, mis tagab sõiduki käivitamise ilmastikuoludest sõltumata. Toote arendusmeeskonda juhib Saaremaalt pärit Märt Pikkani (fotol).

24-voldine veokite käivitusmoodul SkelStart ESM sobib Euroopa sõidukitele ja seda saab kergesti paigaldada akutootjate seas laialt levinud D02-kastitüüpidesse. Uus toode peaks lahendama tühjade akude probleemi, pikendama akude kasutusiga kuni poole võrra ning tagama kiirema ja usaldusväärsema käivitamise. Tehnoloogia, millel käivitusmoodul töötab, on võimeline töötama miinimumtemperatuuril kuni –65 °C.

Skeleton Technologies’e moodulite arendamise juhataja Märt Pikkani ütles Saarte Häälele, et uue toote loomine võttis aega vähem kui pool aastat. “See on ikkagi päris kiiresti,” lisas ta. Pikkani ise liitus Skeleton Technologies’i meeskonnaga umbes samal ajal, kui veokite käivitusmoodulit arendama hakati. Ta märkis, et idee uue toote jaoks temalt siiski ei tulnud.

Eriliseks muudavad uue toote Pikkani sõnul mõõtmed ja tehnoloogia. “Sama tehnoloogiat kasutame ka kosmoseprojektides,” selgitas Pikkani. Patenteeritud superkondensaatorite tehnoloogia arendatigi algselt välja Euroopa Kosmoseagentuurile, kuid kasutust on see leidnud ka mitmetes teistes valdkondades autotööstusest vooluvõrkudeni välja.

Lihtsalt selgitades on superkondensaator Pikkani sõnul energiasalvesti, mis suudab ühtlasi suurt võimsust ka välja anda. “Võrreldes patareiga tähendab see, et on võimalik korraga kätte saada rohkem energiat,” lisas Pikkani. Tema sõnul on see vajalik näiteks olukordades, nagu on auto käivitus: “Akudel juhtub külma ilmaga, et nad ei suuda ühe ajaühiku jooksul vajalikus koguses energiat välja anda, aga superkondensaator suudab.”

Seade on juba praegu mõnel pool kasutuses ja tulemused on Pikkani sõnul head. Laiemaks tootmiseks tehakse aga ettevalmistusi. Selleks, et käivitusmoodulit saaks toota suuremas mahus, on Pikkani sõnul vaja veel teatud hulk tööd teha.

Märt Pikkani on olnud ka varem seotud mitmesuguste uuenduslike tehnoloogiliste arendustega. 2010. aastal sai ettevõte OÜ Tegume, mille juhatusse Pikkani kuulub, EAS-ilt toetust elektroonilise parkimiskella loomiseks. Seda toodet saab ka praegu interneti kaudu osta. Samuti oli ta meeskonnas, mis lõi ainulaadse juhtimissüsteemiga kolmerattalise tõukeratta Raybike. Veel on Pikkani osalenud projektis, mille eesmärk oli välja töötada lahendus, mis võimaldaks tuvastada mootorsõiduki juhi väsimust.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 473 korda, sh täna 1)