Minister Michal plaanib riigi äriühinguid ühe mütsi alla tuua (1)

Esmaspäeval kirjutas Postimees majandus- ja taristuministri Kristen Michali plaanist majandusministeeriumi äriühingute võrku koomale tõmmata tuues ühe valdusfirma alla kokku Tallinna Sadam, Eesti Raudtee infrastruktuur, Tallinna lennujaam ja tõenäoliselt ka Saarte Liinid.

Plaan ei ole tegelikult uus ja sellest on räägitud varemgi. 2013. aastal jõudis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi kolmeliikmeline töörühm eesotsas Erkki Raasukesega järeldusele, et riigi äriühingute tegevuse efektiivsemaks muutmiseks tuleb luua ühtne valdusfirma ehk omandusüksus, mis juhiks riigiettevõtteid tõhusamalt.

Esialgne plaan

Majandusministeeriumi esmaspäeval samateemalisel kohtumisel viibinud AS-i Saarte Liinid juhatuse esimees Villu Vatsfeld kinnitas Saarte Häälele, et ettevõte oleks kindlasti nimetatud kavasse kaasatud, kuid rõhutas, et jutt ei käi veel konkreetsest plaanist ja kuupäevadest.

“Tänane seis on selline, et juuli lõpuks peaks ministeeriumis valmima põhjalikum analüüs, millest selgub, kas ja kuidas oleks võimalik riigi äriühinguid konsolideerida,” ütles Vatsfeld.

Tallinna Sadam, Saarte Liinid, Tallinna lennujaam ja Eesti Raudtee haldavad kõik regionaalseid taristuobjekte ning võimalike arenguvariantide läbimängimine aitaks selgitada, kui palju nimetatud äriühingud ühisest tegevusest võidaks ja kui mõttekas oleks teha mingeid asju koos või siis ühise valdusfirma egiidi all.

Samas võib analüüsist selguda, et erinevate äriühingute ühiste valdkondade leidmine osutub keeruliseks ja kunstlikuks, reaalset kasu ühildamisest ei tulene ja praegu plaanitud kujul seda ei tehta.

Teemat on põgusalt arutatud ka Saarte Liinide juhatuses ja leitud, et konsolideerimise kasu riigi äriühingutele võiks kõige rohkem olla seotud riigihangete alase koostööga.

“Meedias on palju räägitud, et riigihangetega seotud seadusandlus on väga kinni formaalsustes ja odavama hinna loogikas ning oleks mõistlik teha seadustes teatud kohtades muudatusi. Täna ongi käsil riigihangete seaduse uue eelnõu arutelu ning kindlasti oleks lihtsam, kui seaduse kohta ei avalda arvamust iga äriühing eraldi, vaid seda tehakse koos,” rõhutas Vatsfeld.

Saarte Liinidele oleks ehk olulisem teine potentsiaalne kasutegur, milleks on uute investeeringute ühine rahastamine. “Praeguses globaliseerunud maailmas on selge, et riigi konkurentsivõime ei sõltu eraldi ainult üksikust lennujaamast või sadamast, vaid riik peab pakkuma oma taristut võimalikele partneritele koos ühes paketis ja mida n-ö edevam see pakett on, seda konkurentsivõimelisem on riik,” rääkis Saarte Liinide juht.

Oodatakse analüüsi

Samas on tema sõnul selge, et Euroopa Liidu rahastamisallikaid ei jätku kõikjale ja investeerimiseks vajalikke vahendeid tuleb kaugemas tulevikus leida ka ühiste laenuprojektide või võlakirjaemissioonidega.

Villu Vatsfeld märkis ka, et valdusfirma loomine oma äriühingutele haldamiseks on ikkagi omaniku otsustuspädevuses ning seega oleks mõistlik ära oodata majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi läbiviidava analüüsi järeldused.

“Erasektoris on äriühingute konsolideerimine ja lahutamine tavapärased teemad ning sõltuvad olulisel määral ka konkreetse majandussektori olukorrast ja arengutrendidest. Samad põhimõtted kehtivad suurel määral ka riigi äriühingutele,” lausus Villu Vatsfeld.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 157 korda, sh täna 1)