Vaatamata sellele, et kalanduses pole just helgemad ajad, tõi OÜ Kaabeltau endale siinse traallaevastiku mõistes üsna uue ja tormikindla aluse.
Kalanduses uusi laevu päris iga päev ei osteta ning seetõttu oli Sõrve suurimas sadamas Mõntus OÜ Kaabeltau seniste laevade Veere, Hanna ja Amazoni kõrval otsad kinnitanud laeva tulek märgiline sündmus. Viimati osteti Eestisse piiri tagant laev viis aastat tagasi.
Sõitnud üle viie päeva peamiselt hea ilmaga Peterheadi sadamast Põhja-Šotimaalt Saaremaa poole, sai Surmounti nime kandev laev pisut enne uude kodusadamasse Mõntusse jõudmist tunda ka Läänemere väheke karvasemat palet. Kapten Ahto Kriska sõnul oli sõit ilus, kuid laev on ikka teistmoodi kui senised.
“See ülesõit oligi neile kõige suurem proovisõit,” nentis Mõntu sadama lähistel udu seest paistma hakanud laevast rääkides kai peal seisnud laevaomanik Mihkel Undrest.
“Otsustasime juba ammu, et tahame uut laeva,” ütles Undrest. “Veere on ajast ja arust. Hanna ja Amazon ei ole ka enam esimeses nooruses,” iseloomustas ettevõtja üle poole sajandi vanu laevu. Uus laev on oma “sünniaastaga” 1995 nende kõrval suisa poisike.
Just laeva vanus ongi see, mis teda teistest eristab. “Masin ja kere ja püügitehnoloogia on teised. Pole see, mis me täna kasutame,” selgitas Undrest ja lisas, et laevaga tuleb enne püügileminekut veel kõvasti vaeva näha. “Kui korda saame, oskame öelda, mis plussid-miinused tal on.”
Võrreldes eelmiste laevadega paranevad kindlasti ka meeskonna olmetingimused ning laev olla ka merekindlam kui vanemad alused. Toodud laev on Eesti Läänemere traallaevastikus oma kogumahutavuse poolest kõige suurem.
Laevastiku uuendamine on ettevõttes pikaajaline protsess ning seepärast ei saa seda teha vaid hetke arvestades. Mihkel Undresti sõnul on nad sellest mõelnud kaua ja mõtlevad ka edaspidi. Uut laeva otsiti kaks aastat. Laevu ei ole turul liikumas just ülemäära palju ja omanikud ei otsusta alati ka müügi kasuks.
Pühapäeval Mõntusse saabunud ja külgedel Šoti lippe kandev alus leiti pool aastat tagasi. Kaks korda käidi laeva kohapeal vaatamas ja nüüd toodi ära.
Laeva hinda Undrest ei öelnud, kuid kinnitas, et odav lõbu see ei ole. “Laev on kallis asi. Enne, kui ostad, sügad kümme korda kukalt,” märkis ta. Arvata on, et jutt käib summadest, kus nulle rohkem kui ühel käel sõrmi.
“Merel tuleb pärast viletsat ilma ikka parem. Selles lootuses tõime ka selle laeva,” rääkis Undrest, viidates, et küllap kalanduse olukord paraneb. “Kui Venemaa jälle kraanid lahti teeb, on meie laev valmis ja püüab kala. Pärast viletsat aega tuleb alati parem aeg.”
Mis praegu veel Surmounti nime kandva laeva nimeks Eestis saab, seda Undrest öelda ei osanud. Mõtteid ja variante olevat, kuid nimi n-ö lukus veel ei ole. Meeskond, kes laevaga sõitma hakkab, tuleb Hanna pealt.
Nende jutu järgi ju pole kala enam üldse meres ja kala eest ei pidavat saama ka enam mingit hinda. Aga küllap siis saab mõne aja pärast jälle kalalaevastiku vähendamise eest toetust, nii et uus ront jälle kohale tassida!
Ettevõtjat Mihkel tuleb tunnustada.
Undrest 5+ Sinusugustest meestest räägitakse ka tuleval sajandil.
Sõrve kalalaevastik täienes – no täienes, siis täienes, mis siis selles imelikku on. Näe, kojamees Kusti sai ka uue luua ning kühvli, miks te sellest ei kirjuta??
Edu Mihklile .Tubli oled ja jõudu ning jaksu.
Kust otsast?