Mõne viina eest päästetud kakuamipaat sai uue elu (9)

VÄRSKELT TAASTATUD: Tiit Kuusk ja Andres Tinno äsja renoveerimiselt tulnud kakuampaadist. Foto: Raul Vinni

VÄRSKELT TAASTATUD: Tiit Kuusk ja Andres Tinno äsja renoveerimiselt tulnud kakuampaadist. Foto: Raul Vinni

Alles mõnikümmend aastat tagasi rannakalurite peamiseks töövahendiks olnud kakuamipaate otsitakse tänapäeval tikutulega taga. Üks läheb neist laupäeval Nasvalt taas merd kündma.

Nasva jõesadamas seisab treileri peal tõrva järele lõhnav paat. Selline, nagu neid kolhooside ajal palju vees oli. Tänapäeval on kalureidki vähem ja kakuamipaadid lagunenud, kellegi aias iluasjaks või suisa jaanitules paatide paradiisi läkitatud.

Hea paat

Nasva kalur Tiit Kuusk võttis kätte, taotles PRIA-st raha ja tegi ühe sellise paadi korda. “Üks on vist veel, ega rohkem teagi,” arutab Kuusk Arvi Talgiga, palju selliseid paate veel liikumas on. Kuusk ütleb, et paat on hea. Seda nii merekõlblikkuse kui ka kalurile nii tähtsa mahutavuse poolest. Kakuamipaadi omapära oligi see, et keskelt on paat tühi ja sinna läheb kala. Kuusk nendib, et oma üheksa tonni mahutab ikka ära.

Kakuamipaat sattus Tiit Kuuse kätte niimoodi, et 90-ndatel oli paati vaja ja hakati otsima. Lõpuks leiti üks Läätsalt. Enne sealseid kalureid teeninud paat oli juba kenasti jaanituleks valmis pandud. “Ju vist mõned viinad sai makstud,” meenutab Kuusk tollast tehingut. Paat oli veel täitsa sõidukorras, kuid aeg tegi oma töö.

Möödunud sügisel hakati paati Nasva Forelli nimelises ettevõttes Kaido Kanniku käe all taastama. Saarte Kalanduse kaudu saadi 48 000 eurot maksma läinud uuendustööde tarbeks 59% vajalikust summast, ülejäänu leidis omanik ise. Ilma abirahata oleks paat taastamata jäänud ning uue paadi ostmine oleks samuti väga kalliks läinud.

“Minu eluajal kindlasti mitte,” naerab Kuusk küsimuse peale, millal see paat remondiraha tasa teenib. Laupäeval läheb paat igatahes vette ja kaluritöö hakkab pihta. Kastmõrrad on Kuuse sõnul juba sees, kuid vaatamata varasemale püügialgusele pole kala veel eriti palju liikvel. Kaluri sõnul on lihtsalt külm. Eile oli üllatusena hoopis kaks tuulehaugi mõrras olnud.

Suurim sadam

Sarnaselt kakuamipaadiga ootab uuendamist kogu Nasva jõesadam. Saaremaal kõige suurema rannakalurite hulgaga ja kõige rohkem kala vastuvõttev sadam on ilmselgelt ajale jalgu jäänud. Kui seni on olnud peamine probleem see, et sadama kinnistul on üle 20 omaniku, siis nüüdseks peaks maaküsimus olema enamjaolt klaariks saadud.

Lääne-Saare vallavanem Andres Tinno ütles, et vald loomulikult toetab sadama kordategemist nõu ja jõuga. Sisuliselt peavad asja aga vedama kohalikud ise ja moodustama ka juriidilise keha. Tinno lausus, et ta on rääkinud põllumajandusministeeriumi kalandusosakonna inimestega ning ka seal ollakse Nasva sadama uuendamisega päri. See mängib suurt rolli sadama rahastamises. Raha peaks sadama uuendamiseks saama Saarte Kalanduse kaudu PRIA-st.

Nasva sadama toetamine on seal varemgi jututeemana läbi käinud. Arvi Talk julges välja pakkuda, et kolme aasta pärast võiks käes olla see aeg, kui Nasva sadamal on uus nägu.


 

Kakuam

Kakuam on tegelikult hoopis püünise nimetus. “Jaapani värk,” teab Arvi Talk selle püünise kohta, mida meie tunneme rohkem kastmõrrana.

Paadi nimetus tulebki sellest, et sellise suure paadiga käiakse mõrda tühjendamas. Kakuamipaat on oma 10–12 meetrit pikk ja 2,5 meetrit lai.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 2 019 korda, sh täna 1)