Need suured miniteatripäevad (FOTOD)

VÄRSKENDAV ELAMUS: Teadusteater Krempel pakkus tõeliselt uudse elamuse. Pildil Andres Rüütel ja Johannes Rooso. Foto: Tambet Allik

VÄRSKENDAV ELAMUS: Teadusteater Krempel pakkus tõeliselt uudse elamuse. Pildil Andres Rüütel ja Johannes Rooso. Foto: Tambet Allik

Kevad tõi seekord Saaremaale palju päikest ja palju teatrit, samuti palju rõõmu ühisgümnaasiumi imetabase oskuse üle hoida nii vanal traditsioonil sees nooruslik ja värske hing.

Tõi ka palju uhkust kõigi nende väsimatute juhendajate ja noorte teatraalide üle, kes igal aastal usina järjekindlusega hakkavad laval oma maailma üles ehitama või siis olemasolevat parandama. Umbes nii sai kirjutatud aasta tagasi ja kummaline küll, kõik see kehtib ka tänavu. Veelgi enam, miniteatripäevade korraldus ja festival ise on nagu, nojah, kui poleks tegu koolinoorte üritusega, ütleks, et nagu vein, mis läheb aastatega ainult paremaks ja tummisemaks. Aasta pärast tuleb teatrimehike juba 25. korda!

Olgu siis öeldud mõned mõtted selleaastaselt festivalilt ja kaasarännakud tänavuste teatrimehikestega ehk Saaremaa truppide tabatud imed, lavale ilmumise järjekorras.

Vaimutoidu kohvik

Orissaare gümnaasiumi Mo-teater esitas kompositsiooni “Meie lugu” (juhendaja Mare Noot). See lugu kutsus vaataja Vaimutoidu kohvikusse, mille menüü pakub külastajale kogu maailma dramaturgia hõrgutisi elavas esituses. Raamistus on kõikelubav ja paljutõotav. Sama elamuslik oli ka esimene roog – “Elu enne elu”, kogumikust “Ajatud lood”. Taavi Paju ja Toomas Erikso olid oma sünni(elu)eelsete kartuste ja lootustega täpsed ja vaimukad, tekst ise oma lihtsuses ühtaegu naljakas ja filosoofiline. Pruukis vaid mõttes asendada sõna ELU sõnaga SURM ja kogu lugu sai hoopis teised tasandid ja tähendused. Selle osa eest pälvisid orissaarlased žüriilt huumori eripreemia. Edasi tulid menüüs “Beatrice ja Jüri”, “Meestelaul” ja “Jääraja õppesõit”. Need polnud kokal paraku samahästi õnnestunud. Mehed oma lauludega läksid pikale ja elust enesest leitud õppesõit ei tõstnud lavastuse lõppu alguse tasemele. Julgen juhendajale soovitada julgemaid valikuid – menüü oli ju tohutu pikk, sealt leidnuks nii mahetoitu kui gurmeed.

Saaremaa ühisgümnaa-siumi Kreisis ja “Kui ma oleksin härra Paul…” Mehis Heinsaare raamatu “Härra Pauli kroonikad” ainetel (juhendaja Sirje Kreisman). Teadjamad žüriiliikmed väitsid, et tegu on igati lustliku teosega ja autori looming pole Toomas Lõhmuste hinnangul mitte “raskepärane aurik, vaid vallatu männipuust laevuke”. Laval jäigi just sellest kergusest ja vallatusest puudu. Mina pole seda raamatut lugenud ja mis ma oskan siis nüüd kosta? Sirje, palun, anna andeks, aga mina ei saanud mitte midagi aru.

Imelood laval

Kuressaare gümnaasiumi “Õhtusöök viiele” Charles Perrault’ “Punamütsikese” ainetel (lavastaja Sissel-Maria Mägi). Pauk tuleb tavaliselt tollest luuavarrest, kust seda kõige vähem karta oskad. Perrault’ ja Vetemaa ühendamine tõotas küll kõike muud kui tänavuste miniteatripäevade suurimat teatriimet. Vähemasti minu jaoks. “Täpne, tore ja vaimukas!” võttis muljed kokku žüriiliige Lee Trei. Kui lihtsate vahenditega ja samas kui kõnekalt saab selle viledaks jutustatud loo laval elama panna! Lavastajad, hoidke alt, Sissel-Maria on tulekul ja kui ta juba nii noorena suudab ühe lihtsa loo sedavõrd meisterlikult ära vormistada, on siit paljugi oodata.

SÜG-i Krevera kompositsioon Mati Undi ainetel “Miski heljus läbi ruumi” (juhendaja Rita Ilves). Krevera noorte ja Rita töö väärib seekord küll enamat hinnangut kui tavapärane “tuntud headuses”. See oli uus tase ja uudne pilk Koidulauliku eluteele ja tema loomingu elujärgsetele kurvidele. Rita oli võtnud lähtekohaks Undi legendaarse “Vaimude tunni Jannseni tänaval”, mida Pärnu teater omal ajal lugematu arv kordi Koidula muuseumis ette kandis. Ometi läks Krevera lavastus sellest lähtekohast suurte sammudega edasi ja nii mõnigi poetessi elulooline seik jahmatas oma uudsuses. Tegelikult teame me oma Emajõe ööbikust nii vähe ja nii valikuliselt! Veel tahaks truppi ja juhendajat kiita julguse eest võtta kavva Koidula sõnadele loodud üsna üllatuslikke laule, mis mõjusid vägagi värskendavalt. Muusikud Rasmus Arge, Christopher Thomas King, Hanna-Mari Villsaar ja Ekke-Kaarel Rand tõid Kreverale festivali muusikalise kujunduse preemia.

Kokkuvõttes oli üks väga hinge hariv ja kosutav lugu.

SÜG-i teadusteater Krempel “Elementa et Horror Vacui” (juhendajad Indrek Peil ja Arne Loorpuu). Teadusteater tegi miniteatripäevade debüüdi nagu Smuuli polkovniku lesk – efektiga, pauguga ja sirge seljaga. Kui palju ja kui sageli me tulevaste festivalide kavas teadusteatrit näeme, on omaette küsimus, kuid seekord mõjus ta tõsiselt värskendava ja uudsena. Et teater on omamoodi teadus, pole saladus, aga et ka teadus saab olla nii teatraalne ja huvitav, oli avastus. Ja kui teadusteatri tegijail näitlemine sama hästi välja tuleks nagu füüsikakatsed, oleks veel eriti uhke. Aga see hetk pole üldse mitte kaugel!

Oli tore festival, saarlased olid tublid ja tasemel – igaüks omal moel. Aga nii ongi huvitav, nii laval kui saalis.


 

Saarlaste saak

Laureaat – SÜG-i Krevera “Miski heljus läbi ruumi”, juhendaja Rita Ilves
Parim muusikaline kujundus – SÜG-i Krevera muusikud “Miski heljus läbi ruumi”, juh Rita Ilves
Parim Saaremaa näitleja – Maria Pihlak (Lydia Koidula), SÜG-i Krevera “Miski heljus läbi ruumi”
Parim Saaremaa näitleja – Tiina Nõmm (Aino Kallas), SÜG-i Krevera “Miski heljus läbi ruumi”
Parim Saaremaa juhendaja – Rita Ilves, SÜG-i Krevera
Saaremaa trupp, kes läheb vabariiklikule festivalile – Kuressaare gümnaasium «Õhtusöök viiele», juh Sissel-Maria Mägi
Huumoripreemia – Orissaare Mo-teater “Meie lugu”, juh Mare Noot

Žürii eripreemiad trupile:
žanripiiride laiendamise eest – SÜG-i teadusteater Krempel “Elementa et Horror Vacui”, juh Indrek Peil ja Arne Loorpuu
täpse ja vaimuka ideelahenduse eest – KG “Õhtusöök viiele”
elurõõmupreemia – Orissaare gümnaasiumi Mo-teater “Meie lugu”

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 342 korda, sh täna 1)