Suur maa, suured asjad: Tagame, lubame… (3)

Valimiste eel hakkavad juhtuma imetabased lood. Küladesse ja linnadesse ilmuvad poliitikud ning asuvad igal pool õitsvat elu lubama. Nagu prohvetid. Mõnda piirkonda ilmub säravail silmil tegelane, keda pole sealkandis varem nähtudki.

Säärane tulnuk on paigutatud valimisringkonda kandideerima näiteks parteilise karistusena, tuleviku eesmärgil end üles töötama või lihtsalt häältemagnetina.

Nii või naa täidab ta enam-vähem sama rolli nagu meie kooliaegne “sõjakavalus” võistkondlikul maleturniiril, kui paigutasime nõrga mängija tugevale lauale. Tugevamad pidid nõrgematel laudadel kindlaid punkte noppima. Kui nõrk vastane tugeval laual äkki mõne viigi või koguni võidu välja mängis, oli see puhas boonus. Ja mõni eeldatavalt nõrk osutus tugeval laual vägagi sitkeks punktikorjajaks. Olen isegi seda rolli täitnud.

IRL-i ridades Tartus kandideeriv tallinlane Kalle Muuli pakkus Tartu Postimehele intervjuud andes välja, et kõige olulisem meede ülikoolilinna arengut silmas pidades oleks neljarajaline Tallinna–Tartu maantee. Sain inspiratsiooni ja tegin erakondade valimisplatvormides otsingu sõnaga “saar”. Et kas ja mida saarlastele suurtes üldistes paberites käegakatsutavat lubatakse? Saared on meil ju lausa maakonnad, pole siin midagi nii, et on mandrimaa ja mõni laiukribal ümber.

Mis siis selgus? Kõik neli praegust parlamendierakonda lubavad tagada praamiühenduse, mis peaks olema “kvaliteetne” (SDE), “ajakohane” (Reformierakond), “tõhus” ja “kohalikele elanikele tasuta” (Keskerakond) ning läbi viidud riigi omanduses olevate laevadega, mille opereerimiseks korraldatakse konkursid, ning piletihind peab olema “mõistlik” (IRL). Vapustav. Tore kuulda, et Virtsu ja Kuivastu vahet ikka sõita saab – mõni oleks ju võinud elevuse mõttes lubada raiskava praamiühenduse lõpetamist.

Keskerakond lubab Sõru ja Triigi vahet laeva iga päev käima panna. Praegused võimuerakonnad (SDE ja Reform) on aga pidanud vajalikuks ära märkida ka lennuühendusi, mis sotside sõnul peaks olema senisest kvaliteetsem. Jälle tore.
Kas püsiühendus, millele veel maanteeameti 2012. aastal tellitud uuringus oli üsna suur toetus, jääb nüüd tõepoolest tulevasest koalitsioonileppest välja? Valimislubadustes seda pole, aga see ei tähenda midagi. Küllap mõni uuring ikka tehakse, et see kohe riiulisse visata. See on ju kombeks.

IRL-i meelest vajavad väikesaared erikohtlemist, mistõttu rakendatakse väikesaarte programm. Reformierakond lülitab saarte ja mandri vahelise ringtoite kaabli rajamise taristu investeerimiskavasse, Keskerakond lubab saartel sisekaitseteenistujatele regioonitasu ja täiendavalt rahastust saarte elanike arstiabile.

Üks huvitavamaid ettepanekuid on Reformierakonnal töötada välja Lääne-Eesti saarte (Saaremaa, Hiiumaa, Vormsi, Kihnu, Ruhnu) tegevuskava, arvestades saarte iseärasustega. Selle kohta maksaks täpsemalt küsida.

Hiljutises avaliku arvamuse uuringus silma paistnud Vabaerakonna platvormis ei õnnestunud saarte teemat tuvastada. See-eest kandideerib nende ridades Jüri Saar, igati tark ja tubli mees. NB! Mitte segi ajada kauaaegse Saare maavanema ega Postimehe ajakirjanikuga. Neil kõigil on üks ja sama nimi.

Neeme Korv
Postimehe ajakirjanik

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 126 korda, sh täna 1)