Odav kütus toob põllumehele leevendust (1)

Saarte Hääl tundis huvi, kui palju aitab viimastel kuudel märgatavalt langenud kütusehind täita toetuste vähenemisest ja madalatest kokkuostuhindadest eelarvetesse tekkinud auke.

Kärla PÜ tegevjuht Ülar Tänak ütles, et kuna praegu pole põllutööde hooaeg, siis pole ka kütusekulu väga suur ning suurt võitu tekkida ei saa. “Eks iga asi, mis odavamaks läheb, annab natuke rohkem võimalusi, sest praegu on selline olukord, et kõik ostud, mis kannatavad edasi lükata, on edasi lükatud,” lausus Tänak, viidates Eesti piimatootjate keerulisele majanduslikule olukorrale.

Valjala valla Kõriska küla viljakasvataja Kaido Kirst märkis, et kuuldavasti pole kütus euro ajal veel nii odav olnud ning natukene väiksemad väljaminekud on alati positiivsed. Arvestades, et viljahind oli sügisel tavapärasest 30–40 protsenti odavam, kulub iga kokkuhoitud euro mõistagi ära. Raskel ajal aitasid siinseid viljakasvatajaid vee peal hoida mullused väga korralikud saagid, Kaido Kirstul näiteks kogunes tavapärase 3,5 tonni asemel hektari kohta 4,8 tonni.

Et Kaido Kirstul on majapidamises üheksa tonni mahutav kütusemahuti, siis on ta odava hinnaga kütust võimaluse piires natuke ka varunud. Väga palju ette osta ei saa, sest see eeldaks Kirstu sõnul suuremat kogust vaba raha. “Oleks vabu vahendeid alati võtta, siis oleks tulukus tootmisel üldse suurem, sest mingil hetkel on küte odavam ja mingil hetkel väetis odavam jne,” selgitas Kirst, kellel kulub talutööde peale aastas 20–25 tonni kütust. Varem olid talu kütusekulud veelgi suuremad, kuid vähenesid seoses viljakuivati osaliselt puuküttele üleminekuga.

Valjala valla Tõnija küla viljakasvataja Jaan Sink möönis, et temal odavast kütusehinnast kasu lõigata ei õnnestu. “Lumelükkamist mul plaanis pole ja kevadtöödeks pole ma veel ostnud,” lausus Sink, kellel pole praegu sellist vaba raha, et kütust ette varuda. “Ostan sel hetkel, kui ta hakkab kallimaks minema, siis on kindel, et saan kõige odavama hinnaga,” lisas ta.

Sink märkis ka, et talvekütuse varumine kevadtöödeks pole ka kõige soodsam: talvine kütus on kallim ja seda kulub kevadtöödel ka rohkem. Sink loodab talu majandusseisu parandada viljahinna tõusust kasu lõigates. “Vilja hind on sügisega võrreldes tõusnud 110 euro pealt 150 euro peale, nii et vahe on üsna korralik,” osutas põllumees, kel on müügiks pakkuda veel üsna korralik kogus vilja.

Valjala valla Põlluküla viljakasvataja Andres Kurgpõld ütles, et kütusehinna langus on pisut küll abiks, aga madalast viljahinnast ja toetuse vähenemisest tingitud saamata jäänud raha see märkimisväärselt ei korva.

Kütusefirma Olerex juhatuse liige Alan Vaht arvas, et praegu on veel vara öelda, kui palju põllumehed kütusehinna langusest võidavad. “Eks see ole vana tõde, et kui hinnad on all, siis tangitakse rohkem,” ütles Vaht. “Tõest pilti, kuidas põllupidaja käitub, saame näha kevadel, kui hooaeg pihta hakkab.”

Alan Vahi sõnul näitavad kõik märgid, et kütusehinnad langevad uskumatus tempos edasi, mistõttu ei ole kellelgi ka mõtet kütust kokku osta. Näiteks sel nädalal on Olerex hindu langetanud juba mitu korda.

Kui detsembri keskel langes toornafta hind alla 60 dollari barrelist ning bensiini ja diislikütuse hinnad vajusid allapoole 600 dollarit tonnist, siis tänaseks on USA-s kaubeldav toornafta WTI (West Texas Intermediate) langenud juba 47 dollarile barrelist ja ka Põhjamere Brenti barrelihind võib täna vajuda allapoole 50 dollarit, kaubeldes hetkel tasemel 50,05 dollarit barrelist. Samuti on tänaseks nii bensiini kui ka diislikütuse hinnad juba alla 500 dollari tonnist. Veel oktoobris olid need 900 dollari juures ja suvel üle 1000 dollari.

Kui kütuse hind peaks aga langema 2000-ndate alguse tasemele, mil tonn kütust maksis 200–250 dollarit, siis võib hind tanklates langeda praeguse 1 euro juurest 0,8–0,85 sendile, rääkis Alan Vaht.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 357 korda, sh täna 1)