Ajujahi eelmise hooaja meeskondadest valiti aasta jooksul enim arenenud ettevõte, kelleks osutus taksotellimise rakendus Taxify.
Staažikas Ajujahi žüriiliige ja SEB äriinnovatsiooni juht Mart Maasik sõnas, et konkursile järgnenud pool aastat on paljudele Ajujahist alguse saanud ettevõtetele proovikivi. “Kuigi pool aastat on näidanud, et kõik aasta areneja tiitlile kandideerinud tiimid on intensiivselt töötanud, väärib Taxify tunnustust oma ärimahtude kasvu kiiruse eest,” lisas Maasik.
Taxify areng on ettevõtte juhi Markus Villigu sõnul olnud alates maikuust kiire. “Kui mais oli meil kaetud Tallinn, Tartu ja Riia, siis praeguse seisuga oleme Taxify teinud või kohe tegemas kättesaadavaks Helsingis, Oulus, Vilniuses, Gdanskis, Amsterdamis ja Minskis,” selgitas Villig, lisades, et nende turu fookus ongi peamiselt suunatud Skandinaaviasse ja Ida-Euroopasse.
Ta lisas, et praeguseks on meeskond kasvanud 29-liikmeliseks ning nende baasis on üle 1000 taksojuhi. Konkurentsieeliseks teiste sarnaste teenuste hulgas peab Villig seda, et nende kliendid on taksofirmad, mitte üksikud taksojuhid.
“Taksofirmad on huvitatud oma turuosa säilitamisest ja kasvatamisest, mistõttu on nendel tarvis head tehnoloogilist partnerit, kellega koostööd teha,” ütles Taxify esindaja. Taxify loomise taga on Saaremaalt pärit Martin ja Markus Villig.
Aasta areneja valimise žüriisse kuulusid Mart Maasik (SEB), Andrei Korobeinik ja Anu Puusaag (EAS).
Rakendus on olemas nüüd tuleks luua ka eeldused rakenduse kasutamiseks Saaremaal.
¿ on selles, et taksolubasid väljastavad omavalitsused aga ühe omavalitsuse taksolitsents ei võimalda teenust osutada teise omavalitsuse territooriumil:
4. peatükk TAKSOVEDU
§ 15. Üldsätted
(1) Taksovedu võib korraldada vedaja, kellel on taksoveoluba.
(2) Taksoveoluba annab vedajale õiguse teenindada sõitjaid vedaja registreerimisjärgse omavalitsusüksuse haldusterritooriumil (edaspidi põhiline teeninduspiirkond). Põhiliseks teeninduspiirkonnaks võib omavalitsusorganite omavahelisel kokkuleppel olla ka teise omavalitsusüksuse haldusterritoorium.
(3) Taksoveoluba annab vedajale õiguse teenindada sõitjaid ka sõiduks põhilisest teeninduspiirkonnast väljaspool asuvasse, sõitja poolt soovitud punkti. Pärast sõitja teenindamise lõpetamist väljaspool põhilist teeninduspiirkonda peab takso pöörduma sinna tagasi ja võib sõitjaid teenindada ainult tagasisuunal.
…
Saare Maakonnas on enamik taksoveolubasid väljastanud Kuressaare linn. Näite varal on olukord selline:
Oletame, et Suure Töllu Puhkekülas toimub Õlletoober. Kuressaarest soovib seltskond sõita Õlletoobrile ja takso viibki seltskonna Suure Töllu puhkekülla. Seal soovib teine seltskond vabanenud taksoga sõita Leisi Allika Villasse ööbima. Seadus seda aga tegelikult ei võimalda, sest Kuressaare taksoveoloaga tohib see takso reisijaid viia ainult Kuressaarde.
Niisiis on olukord, et rakendus Taxify näitab Suure Töllu Puhkekülas lähimat vaba taksot aga seaduse järgi saab selle taksoga sõita ainult ühes suunas. Sõitjate bussiliiniveo, bussijuhuveo, taksoveo ja pagasiveo üldeeskirjast seda punkti kaotada ka ei saa, sest vastasel korral piisaks näiteks Ruhnu taksoloast Tallinnas ja Tartus toimetamiseks. :)
Mis oleks lahendus? Kindlasti ütleks omavalitsuste hävitamiste propageerijad, et vat seetõttu tulebki omavalitsused kaotada ja Saaremaale teha üks omavalitsus! aga on ka palju valutum ja lihtsam lahendus – ”Taksoveoloa andmise korra oma haldusterritooriumil kehtestab valla- või linnavolikogu või tema volitusel valla- või linnavalitsus.” ja ”Põhiliseks teeninduspiirkonnaks võib omavalitsusorganite omavahelisel kokkuleppel olla ka teise omavalitsusüksuse haldusterritoorium” st Saaremaa omavalitsused saavad delegeerida taksoveolubadega tegelemise näiteks oma koostööorganisatsioonile. Näiteks SOLile, on ju kõik Saaremaa omavalitsused SOLli liikmed peale loodava Lääne-Saare separatistliku Krimmi rahvavabariigi.
Ühele teisele probleemile, mis pole otseselt Taxifyga seotud, ei näe ma aga muud võimalust, kui ”Sõitjate bussiliiniveo, bussijuhuveo, taksoveo ja pagasiveo üldeeskirja ühe punkti muutmist”, nimelt ”Sõitjate juhuveol on keelatud kasutada takso tunnustega sõidukeid.” ((3) Juhuveo korras veetakse ühise eesmärgi nimel tellija või vedaja algatusel eelnevalt moodustatud sõitjaterühma ühekordse tellimuse või tellija ning vedaja vahelise lepingu alusel.) Tegelikult näeme suvel pea igapäevaselt, kuidas turistid koos giidiga, taksot kasutades, tutvuvad Saaremaa vaatamisväärsustega. Minu ettevõte kasutab siiani taksot juhuveo korras, kui tootmismahtude kasvu tõttu tehas töötab kolmes vahetuses – takso toob öösel uue vahetuse tööle ja viib õhtuse vahetuse koju – muud ühistrnsporti ju kasutada selleks ei ole otstarbekas! Arendame siin turismi, ajame turismiorganisatsioone ühe katuse alla jne aga autot kasutada ei tohi, sest tegu on taksoga — Tule Taevas Appi!
EDU Villigutele! Hea rakendus on loodud, kui seda nüüd ka Saaremaal täies mahus kasutada saaks kehtivaid norme rikkumata, siis oleks küll kena.