Torgus ollakse kimpus metsaveoga (6)

RÖÖPAD SEES: Vallavanem Tiit Põld nendib, et selle Kaavi küla tee peab enne külma tulekut sõidetavaks muutma. Foto: Tambet Allik

RÖÖPAD SEES: Vallavanem Tiit Põld nendib, et selle Kaavi küla tee peab enne külma tulekut sõidetavaks muutma. Foto: Tambet Allik

Torgu vallavanema Tiit Põllu sõnul on viimaste aastate jooksul intensiivistunud metsaraie ja -vedu Torgu vallas, mille tõttu on mitmed külateed tihtipeale rööpasse sõidetud ja auklikud. Seetõttu kehtestati kohalikele teedele kaalupiirangud.

14. novembril ilmus Torgu vallavalitsuse kodulehele teade, et alates 17. novembrist sulgeb vald kõik kohalikud teed ja avalikus kasutuses olevad erateed sõidukitele, mille registrimass on üle kaheksa tonni. Piirang kehtib kuni teede kandevõime taastumiseni ehk tõenäoliselt järgmise aasta kevadeni. Kaalupiiranguid on Torgu vald kehtestanud ka varasematel aastatel.

Kaalupiirangud ei tähenda, et metsavedu ja -raie Torgu vallas lõpeksid, vaid seda, et vedajatel tuleb vallast taotleda kirjalik luba, mida on juba ka tehtud, ning kaks luba on ka välja antud. Tiit Põld selgitas, et tegemist on kahepoolse kokkuleppega, milles vedaja lubab pärast vedu tee taastada.

Vallavanema sõnul toimetab Torgu metsades kümmekond ettevõtet, millest osa peab kokkulepetest kinni ja teised mitte. Olenevalt eelnevast kogemusest otsustataksegi vallavalitsuses, kas vedajaga sõlmitakse kirjalik leping või mitte. Ühtegi ettevõtet, mis Torgus metsaveoga tegeleb, ei positiivset ega negatiivset näidet, ei soovinud vallavanem aga nimetada.

Põld rääkis, et rahapuuduse all vald ei kannata ja oma teed suudetakse üldiselt korras hoida – teid hööveldatakse kaks korda aastas, sinna veetakse kruusa juurde ja igal aastal pannakse mustkatte alla kuni kilomeetri jagu kohalikku teed. Probleem seisneb aga selles, et külateed ei ole mõeldud raskete veokite jaoks.

Vallavanema sõnul on tegemist vastuolulise küsimusega. Ühelt poolt ei arva ta, et metsaveofirmade ülesandeks on tee-ehitus. Samas ei pea vald tema hinnangul vastu tulema mitte metsaveofirmadele, vaid kohalikele elanikele. Selleks tuleb aga teed korras hoida ja kui metsaveokid need ära rikuvad, tuleks firmadel selle eest vastutada.

Põld märkis, et vald ei saa metsa väljaveost ka otsest tulu, mille arvelt võiks kohalikke teid tihedamini remontida. Lisaks muudab olukorra valla jaoks keeruliseks see, et ühte teed võib kasutada mitu erinevat ettevõtet. Seega on keeruline kindlaks teha, kes millise rööpa eest vastutab. Vallavanem rõhutas aga, et metsa väljavedavate ettevõtetega üritatakse viisakal kombel läbi saada, mistõttu ta ei soovigi nende nimesid avaldada.

Tiit Põld meenutas, et kunagi vedasid puid metsast välja traktorid, mille laiad kummid teid nii palju ei kahjustanud. Praegustes konkurentsitingimustes seda Põllu sõnul enam ei praktiseerita.

Aastaid tagasi on näiteks Kihelkonna ja Leisi vallas üritatud kehtestada metsavedajatele tagatisraha kohalike teede kasutamise eest. Õiguskantsler leidis aga toona, et see läheb vastuollu põhiseaduse, teeseaduse ja võlaõigusseadusega.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 054 korda, sh täna 1)