Juba mõned aastad oleme harjunud mõnusa ja igaühele sobiva parvlaevateenindusega. Nii harjunud, et ajad, mil sõitsid praamid nimega Sõprus ja Severodvinsk, on kusagil ajusopis tuhmi mälestusena vaid vanemaealistel.
Mandril koolis käijana mäletan Tehumardi tulekut. Saaremaa poisid, kes olid selle laevaga sõita saanud, tundsid end teiste ees kuidagi tähtsamana. Igal viisil kiideti uue laeva võimsust ja mugavust. Praegu paneb see kõik aga muigama, võrreldes sellega, millist teenust meile nüüd pakutakse.
Mäletan Regula esimest pidulikku meresõitu kutsutud külalistele. See laev tundus tol reisil olijatele niisugune, mis pidi meid sõna otseses mõttes maailmatasemele viima. Tasapisi hakkasid kaduma kaidel seni kogunenud autode järjekorrad. Üliharvaks jäid juhtumid, et keegi pidi ööseks “kaivalvuriks” jääma.
Olen sageli mõelnud sellest, kui palju aega oma elust olen pidanud veetma sadamates siin- või sealpool Suurt väina. Kui tollased tunnid ja päevad kokku liita, siis tundub, et küllap saab seda aega mõõta vist mõne aastaga. Mis siis veel rääkida nn pika laine autojuhtidest, kelle töö oligi edasi-tagasi mandri vahet sõitmine. Iga väiksemgi tuul valest suunast pani laevad seisma.
Küllap meil, mandri vahet sõitjatel, on kõigil meeles, kuidas algas viimane suurprojekt. Riik pani raha sadamatesse, eraettevõtja laevadesse. Ka uus piletimüügisüsteem ja selle automaatika võimaldasid laevale sõitmise aega planeerida lausa minutilise täpsusega. Tühi kai pärast laeva väljumist muutus igapäevaseks nähtuseks isegi tippaegadel. Laevapere pingutas ja minutite täpsusega paika pandud graafikud pidasid isegi jaanipäeval ja Saaremaa ralli toimumise ajal.
Selge on see, et parim hind kujuneb konkurentsitingimustes. Kõik me soovime ju saada võimalikult kvaliteetset ja seejuures odavat teenust. Selleks ongi välja mõeldud tähtajalised lepingud ja aeg-ajalt toimuvad konkursid-hanked.
See aga, mis toimub praegu meie riigis seoses saartevahelise laevaühendusega, ületab igasugused inimtaluvuse piirid. Kolmnurk – vaid kaks pakkujat ja majandusministeerium otsustaja rollis – on asjad nii segaseks ajanud, et meediast ei taha neid lugusid enam lugedagi. Saarlasena oleme kõik huvitatud, et laevad sõidaksid ka kahe aasta pärast, ettevõtjatele on esmatähtis, et tooraine tuleks ja kaup läheks ka 1. oktoobril 2016.
Tänaseks on pilt juba nii segane, et saada sotti, kellel õigus on, tundub üsna lootusetu. Vaidlus käib vaidluse otsa, igaühel on oma tõde. Keda või mida uskuda, tundub olevat võimatu välja selgitada.
Üks on selge: ärimees ajab äri ja ta püüab seda teha kõige kasumlikumal viisil.
Et mistahes teenuse osutamine riigi raha kaasates oleks läbipaistev ja õiglane, selleks on seaduseandja välja mõelnud hulga õigusakte ja riik pannud ametisse riigikontrolli. Ministeeriumides töötab hordide kaupa audiitoreid ja juriste. Oleme juba paarkümmend aastat kuulnud, et riigi raha kasutamine pole läbipaistev, ent mitte keegi pole suutnud tõmmata kriipsu alla reale, mis on ebaseaduslik. Mis imeteaduse siis eraettevõtja leiutanud on, et sellest mitte ükski asjapulk läbi ei näri?
Mina ei tea, kummale poolele õigus jääb, kuigi loen huviga kõike, mis meedias sel teemal üllitatud on. Ma ei peagi teadma, sellepärast, et meil on hunnik kõrgepalgalisi riigitegelasi, kellele me oma taskust maksame. Et nemad seisaksid selle eest, et saaksime soodsaid teenuseid. Nüüd on asi niikaugel, et üks ministeerium vaidleb teisega, kindel on ka see, et ees seisab hunnik kohtuprotsesse.
Kui kaugele see võimalike uute laevade ehitamise võib lükata, on teadmata. Kas lugu lõpeb nii, et kõik läheb samamoodi edasi? Riik kirub vedajat, reisija kiidab aga suurepärast teenust. Ja niimoodi taas kõik see kümme järgmist aastat.
Minu meelest tuleks hakata võõrtööliste sissetoomise kõrval mõtlema ka sellele, et äkki peaks sisse vedama ka ministreid ja muid tähtsaid riigitegelasi. Kui juba ministeerium paneb riigihankega väidetavalt puusse, mida siis veel nõuda ühelt 600 elanikuga valla valitsuselt, keda süüdistatakse riigihangete seaduse rikkumises? Kui võrrelda nende ametiasutuste töötajate arvu ja kompetentsi, siis miks on tulemus sama? Praegu nõuab riik Lümanda vallalt tagasi raha, väites, et tegutsetud on asjatundmatult, ehkki ehitis on valmis ja sellele suurt midagi ette heita pole. Millise paralleeli võiks praegu toimuvaga tõmmata? Kes peaks kellele maksma siis, kui kõik nässu läheb?
Panen valijatele südamele, et üsna pea on võimalus saata kõik asjatundmatud poliitikud tööjõuturule. Sinna, kus palja jutuga enam sentigi ei teeni.
Toivo Vaik
sagedane parvlaevareisija
Jutt jumalast õige.
Aga otsusta ära, kas siis tahad lugeda või ei taha :)
“…meediast ei taha neid lugusid enam lugedagi.”
“…, kuigi loen huviga kõike, mis meedias sel teemal üllitatud on.”
Kahjuks vöi önneks on Sõprus ja Tehumardi jt. SLK vanad laevad juba ajalugu. Sama vöib ka õelda seda, et Kärla põlde ei harita härgade,hobuste ja belarussidega ja säästumarketis ei käida ZAZ, VAZ ja AZLK-aga. Aeg läheb edasi nii maal kui merel. Samas ei ole mötet nutulaulu tava kodanikele laulda.Seda on juba palju, väsitab.
Selge on see, et riik operaatorina situb suure kaarega saarlaste peale, ei huvita soodustused ja kiire/korralik praamiühendus, lisaks kerkib pileti hind kordades
Ah, et püsielaniku soodustus on praeguse operaatori armust ja pileti hind on madal tänu praeguse operaatori armule, mitte makstavale dotatsioonile.
Aitäh, ma ei teadnudki.
vastavalt PR-meeste lobitööle ilmuvad välja kintsukaapijad oma kiitvate artiklitega. Ikka et kui vilets saab olema riigilaevastik ja kui tore on eravaldusest monopoolselt riiki ehk meid kõiki maksumaksjaid lüpsta.
mispärast selline arvamus, et artikli autor on pugeja? Ilmselt ei tea Sa saare elust midagi või käid siin ainult Jaanipäeval pummeldamas – siis muidugi ükskõik kuidapidi need praamid sõidavad.
Meie pere elabki veel ainult sellepärast saarel, et praamiliiklus on OK minu kui sagedase sõitja jaoks ja kindlasti ei usu, et TS jätab saarlastele samad võimalused. tegelikult firmat ei huvita absoluutselt need pisikesed sõidud ja kogu korraldusega kaasnev sagin.
Ei ole hr. Leedoga isiklik tuttav, kuid näen, et see mees teab, mida teeb, sest muidu oleks ta ammu ära kolinud saarelt.
Veel küsimusi?
P.S. Artikli autorit kah ei tunne.
palka saavad ministrid ei täida oma tööülesandeid? Ilmselt on paljud poliitikud valinud vale eriala.Paberil on kõik ilus, aga tegelikult läheb riigile võib-olla kordades kallimaks uue firma toomine parvlaevade operaatoriks! Talupojamõistus on siin kindlasti ministri tarkusest üle!!!Räägime jälle kahe aasta pärast ja ma ilmutan neid kommentaare siis jälle!!!
No ütle, mida muud sa olekski saanud kirjutada lehes, mis kuulub samasse gruppi, millisesse laevavedajagi. Oma arvamus langeb kokku soovitud arvamusega.
Mis teha – vaba ajakirjandus. Kirjutan, nagu paremaks arvan.
Lugege korraks ka seda artiklit:
http://majandus24.postimees.ee/2957431/reedel-postimehes-monopoli-lammutamise-varjatud-moju.
Ja ma lisan siia vaid ühe mõtte, mis artiklist meelde jäi: Leedo on siin saarel ellu viinud tõelist regionaalpoliitikat, mille riigipoolne panus on kahjuks null.Igasse maakonda oleks vaja oma Leedot. Kas te arvate, et riiki või Tallinna Sadamat huvitab saarlaste tööhõive või siin toimuvate ürituste toetamine? Unistage edasi. Et roosadesse prillidesse natuke mõrasid tekitada, lugege ka seda: http://tarbija24.postimees.ee/2955071/elron-rongimurele-lahendust-leida-ei-suuda
rongide kürval on ka bussid…. mis valik meil on ???
Ma toon siinkohal ainult pealkirjad, mis tarbija24 on sidunud ”Partsu porgandite” teemaga:
•Elron rongimurele lahendust leida ei suuda
•Kilukarbiga tööpäeva lõpus Viljandisse (151)
•Ossip: rohkemate rongide korral seisaksid need kasutult (81)
•Vaata, kui palju kerkivad rongipiletite hinnad (56)
•Lugeja küsib: miks tipptunnil saadetakse liinile lühike rong?
•Keskpäeval ei sõida ükski reisirong (1)
•Ülerahvastatus kimbutab nüüd elektrironge
•Elektririke seiskas tunniks ajaks rongiliikluse
•Rongiühendus jääb suvel mõnes kohas harvemaks
•Ossip: rongijuht ja klienditeenindaja langetasid õige otsuse
•Elron: leppige sellega, et rongile alati ei saa (3)
•Elron lubab lõpetada istekohtade põua Tartu rongides
ja nii ajas tagasi …
Aga viitan hoopis Hiiu Lehe juhtkirjale — seal paista, et pole ”udu” ja ilm on hoopis nii selge, et lausa ”pääsukesed hakkavad lendama” : http://www.hiiuleht.ee/2014/10/palo-paasukesed-tulgu/
EDU!
ja mõistan seda nii, et Saaremaa oli tühi ja paljas ning alates monopoolse praamiühenduse sisseseadmisest elavad saarlased hästi ja uhkesti. Muidugi tänu Dotatsioonipäikesele, mille Isake välja võidelnud ja meile lahkeste jagab ning meie peale paista laseb. Ja kui isake kõrvale lükatakse, oleme uuesti külmas ja näljas.
et eesti riiki peaksid juhtima saksa ametnikud,et kohalikud sulid ei varastaks,kõik elaksime paremini.
Ütlen vaid seda, et Eesti riigis ei ole maanteemaksu. See tähendab, et kodust ja koju saab sõita tasuta, väljaarvatud saarte elanikud.