
TÕNIS RIHVK: Et praegune operaator on teinud väga suuri investeeringuid parvlaevateenuse parandamiseks, vajavad finantskohustused täitmist ja parvlaevad pidevat opereerimist. Foto: Raul Vinni
Kommenteerides Tallinna Sadama otsust osaleda riigi parvlaevahankel, teatas Saaremaa Laevakompanii (SLK), et on korduvalt juhtinud tähelepanu riskidele ja ohtudele, mis kaasnevad parvlaevade hankimisel kiirustamisega, kuid kahjuks ei ole soovitud sellele piisavalt tähelepanu pöörata.
SLK juhatuse esimehe Tõnis Rihvki sõnul võtab praegu Kuivastu–Virtsu ja Rohuküla–Heltermaa liini sõitvate parvlaevadega sarnase laeva ehitusprojekti koostamine aega kuni aasta. Parvlaeva minimaalne ehitusaeg on kaks aastat, koos seadmete ja varustuse tarnimisega võib see ulatuda kuni 2,5 aastani. Lisaks tuleb arvestada asjaoluga, et laevade üleandmine võib viibida.
Kommenteerides parvlaevade võimalikku ehitamist Aasias või Türgis, tõi Rihvk välja sealsete laevaehitajate madala ehituskvaliteedi. Lisaks nõuab jääklassiga laevade vähene ehituskogemus oluliselt kõrgemaid kulusid ehitusjärelevalvele ning oluliselt suureneb ka laevade hilisem ekspluatatsioonikulu. Täiendavalt lisandub parvlaeva kodusadamasse transportimise kulu.
Hiina metall ei vasta nõuetele
Hiina laevaehituses kasutatav metall ei vasta oma omadustelt nõutavatele tugevusparameetritele ja võib põhjustada tõsiseid probleeme parvlaevade kasutamisel rasketes jääoludes. Levinud probleem Türgi laevaehitajatega on tähtaegadest mittekinnipidamine.
Tõnis Rihvk rääkis, et kui liinidel opereerivad erinevate laevaehitajate valmistatud parvlaevad, peab laevaomanikul olema mitu erinevat meeskonda koos tehnikutega, kes suudavad laevu opereerida ja hooldada. Seega on suuremad nii tööjõukulud kui ka remondi- ja varuosade kulu, kuna iga laev on erinev.
Et praegune operaator on teinud väga suuri investeeringuid parvlaevateenuse parandamiseks, vajavad finantskohustused täitmist ja parvlaevad pidevat opereerimist. Seega on Rihvki sõnul vältimatu, et kui nad ei jätka parvlaeva teenuse osutamist 1. oktoobrist 2016, peab laevad prahtima välismaale. Pakkumisi selleks on tulnud Kanadast, Saksamaalt, Norrast ja Taanist.
Uuel operaatoril tekiks sellisel juhul raskusi kokku nelja parvlaeva mehitamisega – vaja on ca 80 Väinamere sõidukogemusega meremeest.
Vanad laevad välismaal, uusi ei kuskil
Tõnis Rihvk nentis, et 1. oktoobriks 2016 ei ole võimalik valmis ehitada nelja kõikide tehniliste ja kvaliteediparameetrite poolest Eesti liinide nõuetele vastavat parvlaeva.
“Sellest hetkest võib tekkida olukord, kus olemasolev laevaomanik on prahtinud parvlaevad välismaale, kuid riigil endal vajalikud parvlaevad veel puuduvad. Lisaks määramatule poliitilisele ja siseriiklikule kriisile kaasneb sellises olukorras majanduslik kahju,” tõdes ta.
Tallinna Sadam esitab pakkumise
Tallinna Sadama nõukogu andis ettevõtte juhatusele volituse pakkumuse esitamiseks Kuivastu–Virtsu ja Rohuküla–Heltermaa liini operaatori riigihankel. Hanke võitmise korral soetab Tallinna Sadam liinidel reisijate teenindamiseks neli uut parvlaeva.
“Tallinna Sadamal on mandri ja saarte vahelise parvlaevaliikluse opereerimiseks vajaliku nelja laeva tarnimiseks tänaseks sõlmitud eelkokkulepped mitme laevaehitajaga,” ütles Tallinna Sadama nõukogu esimees Remo Holsmer pressiteates. “Laevaehitajatega sõlmitud eelkokkulepetele tuginedes osaleb Tallinna Sadam majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi korraldataval hankel parvlaevaliikluse operaatori leidmiseks.”
Selles üllitises võib ju ka veidi tõtt olla, aga tugevalt kumab läbi Tuule Grupi üldine suhtumine asjadesse a`la Meie oleme ainsad tegijad, Kui sa pole meie poolt, siis oled meie vastu, Mina olen jumal…Pole siiski enam 90-ndad ja inimesed sellist hala enam tõsiselt ei võta. Ilmselt ei tunne teile ka keegi enam kaasa kuna inimestel on kujunenud oma arvamus vastavuses tegija tegutsemisega ja suhtumisega teistesse.
Ise nad ostsid küll kiirustades oma uued laevad ja hakkasid remontima. Laeval ei olnud soojustust ja 101 muud probleemi oli. Nüüd targutavad. Kuid samas mille kuradi pärast on vaja lõhkuda toimivat asja.
..võtab seda nn. hala ikka väga tõsiselt.Provokaator kirjutab…../ inimestel on kujunenud oma arvamus…/ Kindlasti on kujunenud, kuid mitte selline nagu provokaatori oma. Mina näiteks olen väga rahul ja ei mõista, miks peab lammutama ühe süsteemi?Selleks, et nüüd tuleksid vaesed ja ausad liinile oma teenust pakkuma:DDD Eestlase vingumine ja kadedus on ikka napakalt haige.
Olen täiesti “inimesega” ühel meelel. Jah on selge, et praamiliiklus on juba ammu Eesti poliitikute mängumaa ja keegi ei küsi kuidas mina, saarlane seda teenust hindan ja mis mina arvan. Tänane teenus on hea ja mina olen rahul. Olen Saaremaa patrioot ja mulle meeldib, et teenust pakub saarlaste firma. Kui firma loodi, siis ei suutnud toonane Eesti Merelaevandus enam kuidagi oma praamide hooldamisega toime tulla, mäletame ju kõik neid ujuvaid “õudusi”, kus ei olnud kohta istumiseks ega astumiseks. Nüüd on Leedo suutnud luua püsivalt toimiva ja hea kvaliteediga operaatorfirma, miks on vaja seda lammutada? See, et riik peab panustama parvlaevaliikluse toimimisse ei ole armuand saarlastele vaid RIIGI KOHUSTUS! Mina saarlasena ei ole süüdi, et elan saarel. Ja veel: Leedo firmasid on auditeeritud kümneid ja kümneid kordi – midagi kurja ei ole avastatud, kõik on ju siis läbipaistev. Aga eks üks hästitoimiv ettevõtja on ju meie poliitikutele nagu kont kurgus, saagu või hullem aga peaasi, et Leedo käest ära! Veelkord: mina olen tänase parvlaeva liiklusega igati rahul ja minu arvamusega tuleb riigil arvestada!
mina mõtlen ka tihti-millex lammutada toimivat asja…nagu see kuressaare prügiveo-asigi…kellelegi on kasulik see lammutamine…olen nõus nendega,kes on praegusega rahul..
Aga kes keelab esitada paremat pakkumist kui Tlna sadam seda teha jaksab? Minumeelest on eeldatava konkurendi eos mahategemine pehmelt öeldes ebaeetiline. Ennustada praegu, mis juhtub 1.okt.2016 saarte laevaühenduses, selle võiks ikka jätta Pauksoni või Mangi tööks. Jäägu igaüks ikka oma liistude juurde. Edu SLK-le oma pakkumise esitamisel!
Provokaatorile.
Mul puudub usk riigi ja Tallinna Sadama võimekuses praamiliiklust korraldada. Ega laevaehitus pole “sips ja valmis” kapsatünni meisterdamine. Lisaks peavad nad nende “kähkukana” tehtud laevadega opereerima hakkama.
Praegu võib Laevakompaniid sõimata, kuid mõne aasta pärast tuletatakse pisarsilmi meelde “vana head aega”, kui SLK veel tegutses.
Olen olnud mitukümmend aastat tihe praamikasutaja ja näinud teenuse kvaliteedi arengut, kuid riigi tulekuga saab esimene emotsioon olema kindlasti nagu “Ameerika mägede” kõige kõrgemast tipust alla vaadates.
Kokkuvõtvalt. Meie riik on ennast näidanud väga viletsa majandajana. Estonian Air ja Taskila on üks parimatest näidetest.
Esiteks, miks luvhtitate siin, et RUTATES??
Teiseks miks hirmutate siin rahvast, et ei saa laevu?? Tegelikult saab küll. Teie hea elu saab lihtsalt otsa ja nüüd tekib aus konkurents. Nii lihtne see asi ongi!!
Äri on äri ja kõigil peab laskma konkureerida,kes tahavad ja nagu hankel ikka on,et võidab parim pakkuja nii peab ka selles äris olema!Ja ei ole meist keegi selgeltnägija,et teaksime,mis juhtub siis kui keegi teine võidab,elame näeme ja kui ei saa laevadega hakkama siis saab sillaga!Võiks ju kohe selle hankega koos ka silla hanke välja kuulutada,muidu värisevad kõik,et kui kohalik ei võida siis me enam siit saarelt ei pääse!Jube ikka,hakake toitu varuma jne.varsti 2016a.
Sinu jutt on 100×100 protsenti öige, ühesõnaga nautige praegust super ülevedu sest tulevik tundub vägagi tumena selles vallas. Üks tark mees ütles mõni päev tagasi et:nii kaua kui riiki juhivad lapsed ja vanad on ülbikud — ei muutu midagi..
ei ole ju konkurentsiga mingit pistmist. Riigifirma on ju käsukorras sunnitud alustama laevade tellimist. Kui oleks mõni erafirma, siis oleks konkurents.Siin peaks riik olema ainult õnnelik, et riigis on taoline tõsine firma nagu Leedo on loonud, aga toimub mingi arusaamatu võitlus Leedo vastu,mis on see põhjus. Saarlaste käest tuleks küsida, mis on meie rahva arvamus.
Huvitav, palju neile SLK’d ülistavaile kommenteerijaile ka makstakse? Täiesti läbipaistvalt on need kommentaarid kallutatud ja sihitud vaid ühte väravasse. Tundub, et laevafirmal on nüüd vesi tõeliselt ahjus, et sedamoodi endid ülistada lastakse. Naeruväärne!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Clint Eastwood ütleks nende kommide peale…”What a lot of shit”
Olgem ausad, laevaliiklus toimib ju hästi ja eestvedajad saarlased, kes olukorraga kursis vöi ….
Ühesõnaga – riigile on tähtis kokkuhoid ja iga hinna eest Leedole ärategemine; muu (püsielanike heaolu) mitte eriti, kui üldse. Mitte miski ei pane mind uskuma vastupidist. Seega tuleb kaaluda saarelt lahkumise võimalust, sest erinevalt busside-rongide valikuvõimalusega meil siit teist väljapääsu ei ole. Kas Kuressaare linna- ja Saare maakonnavalitsus pole ka mõelnud, et praamiliikluse nässukeeramine toob paratamatult kaasa maksumaksjate vähenemise ?
Praegune praamiliiklus on igati tasemel, aga eks me oskame seda hinnata ikka alles siis kui tulevane uus, huvitav, odav ja kogemusteta riigifirma siin oma katsetusi tegema hakkab. On ikka vaja tekitada probleeme sinna kus neid veel pole.
Niikaua, kui parvlaevu praamideks sõimatakse, ei juhtu midagi head.
Need praegused ei kannata ju isegi praamide nime välja, need on ju pigem kalosse meenutavad lodjad.
Head kriitikud: kas te olete: 1. sagedased praamiliikluse kasutajad 2. kui, siis mitmel korral kümnest olete maha jäänud? (hilinemine ei tule arvesse) Mina sõidan vähemalt 2 korda nädalas ja ei mäletagi enam, millal maha jäin praamiliiklusest põhjustatult. Kas siis uued laevad hakkavad 2 korda kiiremini ja tasuta sõitma? Kahtlen.
Ka praegused “VANNIPARDID”hakkasid eelnevatest kiiremini sõitma,nüüd üritavad odavamalt ka.Miks sa arvad,et uued on jõuetud? Mis puutub aga”KAKS KORDA NÄDALAS”,siis arvan,et seda on vähe,kohe igas mõttes.
…olen ka saarlane ja leianet igal saarlasel liikudes üle mere,mida iganes firma laevadega peaks olema igakülgne soodustus nii jalgsi,kui autoga .loetakse seda ju ikkagi meie tee pikenduseks,miks me siis peame maksma ja ikka nuputatakse kuidas juurde panna,oli siin just lehes SLK poolne pakkumine et jalgsi teha tasuta ja siis muidugi tahetakse autole juurde panna ja huvitav miks juhti ei arvestata auto hinna sisse siis,ei liigu ju auto ilma juhita praamile,…või kuidas sellest aru saada?Leian et saarlaste käest ei tohiks midagi võtta,vat need oleksid “ÜLEVEDAJAD”,pole meie süü,et meri vahel ja pole võimelised normaalset lahendust leidma -silla näol.Ja millist erafirmat veel on riik nii palju doteerinud ,kui seda firmat.Kõik erafirmad peavad ise hakkama saama ,aga siin tundub,et ikka sellest riigipoolsest doteerimisest veel vähe!Kas pole probleem selles,et liiga ahneks mindi lõpuks ja riik otsustaski nii,et aitab küll!
Olen hr. Rihvkiga täiesti nõus – kahe aastaga ei ehita Tallinna Sadamale ,neid praame keegi. Igaüks kes on vähegi laevandusega kokku puutunud,peaks sellest aru saama. Käib lihtsalt iga hinnaga ärapanemine ainukesele pakkujale ,kes suudaks ka kahe aasta pärast teenust pakkuda. Pigem on see tõesti poliitiline mäng- riigifirmat sunnitakse ulmelist pakkumist tegema (erasektorist peale SLK kedagi ei olnud) peaasi ,et saaks praeguse operaatori kõrvale suruda. Selle tobeda konkursi tagamaad on kuskil mujal, mitte soovis meile saarlastele parema ja odavama ülesõiduteenuse pakkumises.
Tihti kostab siit sealt läbi miks üldse peaks doteerima parvlaevaliiklust saarte vahel, kuidagi ei taheta aru saada ,et see on meiee teejätk. Maanteed mis mandril on samuti ehitatud maksumaksja taskust tulevate rahadega – keegi ei küsi Eestis eraldi teemaksu. Saarlane oma kaheksa kilomeetri eest mööda vett maksab mitu korda rohkem kui mitmesaja kilomeetrise tasu tasulistel teedel Euroopas. Meie ,saarlaste maksudestehitatakse ju samuti teid Eestis aga miks peame veel peale maksma. Siin oleks vast rohkem mõtlemisainet kui tegeleda mingi tobeda ärapanemisega. Kui ei ole teisi konkureerijaid nendele liinidele siis ega vägisi ka ei saa kedagi sundida- tuleb leppida sellega kes pakub (ja see firma kui aus olla on viimasel ajal igati normaalset teenust pakkunud, hindade teema on nagu mainitud eraldi teema)
Praamiliiklus toimib enam vähem korralikult suvisel ajal (liiklustihedus), talvel on küll kehvakene. Leedo oleks võinud ju jätkata suvise graafikuga, aga kuna riik keeldus tihedama graafiku eest dotatsiooni maksmast, siis Leedo ilma lisa sissetulekuta ei tee midagi. Point on ju selles, et Leedo pistab tohutu suure dotatsiooni oma taskusse ja nuriseb sellegi üle, et vähe.
Leedo riigilüpsmise plaan tuleb ära lõpetada.
minu meelest on igati toimiv süsteem. kas riigil pole muud teha kui energiat kulutada uue loomisega? tundub et tegemist on mingi kiusliku kadedusega lihtsalt.