
SEPTEMBRIST KALLIM: Eile Kuressaare bussijaamas küsitletud inimesed nentisid, et kuigi pilet läks veidi kallimaks, ei takista see bussiga reisimist. Muudmoodi lihtsalt kodu ja Kuressaare vahel liigelda ei saa. Foto: Irina Mägi
1. septembril muudeti Saare maakonnas bussiliinide sõiduplaane ja -graafikuid ning tõsteti ka bussipileti hindu.
“Kui ikka reisijaid ei ole, siis tühjalt sõitmine ei ole ka väga hea mõte,” selgitas Saare maavalitsuse ühistranspordi peaspetsialist Merike Sõrm. Et piletihinnad väga palju ei tõuseks, tuli kärpida ka liinivõrku.
Sõrme sõnul tekkis vajadus muudatusteks kevadel, kui kerkis probleem, et piletitulu ja toetuse protsent ei ole tasakaalus. Muudatusi tehti, lähtudes maakonna ühistranspordikomisjoni ja bussifirmade ettepanekutest ning valdadega peetud läbirääkimistest.
Muudatuste käigus said tellimusliinideks Tõrise ja Kõrkvere lõigud maakonnaliinidel 4109 Kuressaare–Eikla–(Tõrise)–Kuressaare, 5214 Kuivastu–Kuressaare ja 5216 Kuressaare–Orissaare, põhjuseks reisijate vähesus. Tellimusliine on 1. septembrist võimalik kasutada ka Undva ja Tagaranna külas.
Bussi tellimine
Go Bus’i Saaremaa esindusest öeldi Saarte Häälele, et Tõrisele on buss sõitnud nii esmaspäeval kui ka teisipäeval, kuigi keegi otseselt tellinud bussi Tõrisele ei ole. See tähendab, et buss sõitis Tõrisele seetõttu, et reisija oli põhiliinile jäävast peatusest ostnud pileti Tõrisele.
Buss ei sõida Tõrisele näiteks siis, kui ükski bussis olevatest reisijatest Tõrisele sõita ei soovi või kui keegi pole bussi Tõrisele õigeaegselt tellinud. Kõrkverre ei ole bussil esimestel septembripäevadel sõita tulnud.
OÜ-st Atko Liinid öeldi, et Tagarannale on bussi tellitud, kuid Undvasse seni mitte.
Juhul kui buss Tõrisest või Kõrkverest läbi ei sõida, bussi edasine graafik ei muutu, selgitati Go Bus’i esindusest. Liini läbiv buss seisab lihtsalt kas siis Eikla või Tornimäe bussipeatuses kauem.
Lisaks ei läbi liini 4202 Leisi–Kuressaare reedel sõitev buss Linnaka ja Viira peatust, seda samuti reisijate vähesuse tõttu. Liin 5104 Kuressaare–Valjala buss ei sõida samal põhjusel enam Valjalast edasi Kõnnu külasse.
Saare maavalitsuse poole pöördus eile murelik Monika Häng, kurtes, et alates 1. septembrist ei peatu Kõnnus ükski Kuressaarest Kuivastu poole sõitev buss. Seetõttu peab ta iga kord Kuressaarest tulles bussijuhilt lisapeatust paluma.
“Mõnikord see õnnestub, kuid pilet tuleb sel juhul osta Ratlani. Hea, kui niimoodi saab, aga enamasti ei võeta bussigi,” lisas Häng. Lahendusena pakkus ta välja, et bussid võiksid peatuda reisija nõudmisel.
Merike Sõrm ütles, et muudatuste mõjust on veel vara rääkida. Kõnnu küla elaniku ettepaneku peale ütles Sõrm aga, et kommertsliinile nemad ettekirjutusi teha ei saa: “Kommertsliinil on maanteeametist ette antud, millise sõiduplaaniga ta välja läheb, ja sellest peab ka kinni pidama.”
Sõrm selgitas lisaks, et busside peatumine nõudmisel tekitaks olukorra, kus graafikud hakkaksid nihkuma ja kiirliinid ei oleks enam kiirliinid.
Go Bus’i juhatuse liige Andrei Mändla kinnitas Merike Sõrme sõnu, et bussijuhid peavad sõiduplaanist kinni pidama: “Eeskirja järgi ei tohi bussijuhid tegelikult reisija nõudmisel peatuda peatuses, mis ei ole graafikus määratud.”
Muudatusi oli lisaks veel liinidel 5204a Kuressaare–Kuivastu ja 5212a ja b Kuressaare–Kuivastu, mis edaspidi ei läbi enam Tornimäe–Kõrkvere–Tornimäe lõiku. Liinidel 4207a ja b Kuressaare–Leisi korrigeeriti kellaaegu.
Hinnatõus
1. septembrist tõusis tavapileti miinimumhind maakonna liinidel 45 sendilt 55 sendile ja sooduspileti miinimumhind 38 sendilt 40 sendile. Alates 7. kilomeetrist lisandub iga kilomeetri kohta 5 senti, enne lisandus neli.
Soodsamaks muutus kuukaardi soetamine. Enne andis kuukaart hinnas võitu kuni 7%, nüüdsest aga 10%.
Kuressaare linnaliinidel tõusis täispileti hind 50 sendilt 55-le, sooduspilet õpilasele ja sügava puudega lapse saatjale aga 30 sendilt 40-le. Õpilase kuupilet kallines seitsmelt eurolt kaheksale ja tavaline kuupilet maksab nüüdsest 13 eurot. Enne oli selle hind 12 eurot.
NB!
Bussi tellimiseks tuleb helistada dispetšerile vähemalt 24 tundi enne bussi väljumist. Kõrkverre ja Tõrisesse saab bussi tellida numbritel 52 95 603 või 63 10 262.
Undvasse ja Tagarannale tuleb buss, kui helistada numbritel 45 45 020 või 53 022 055. Reisigraafikuid saab vaadata internetis aadressidel www.peatus.ee ja www.bussipilet.ee.
Buss ei sõida, tellimine ununeb ära (või ei ole eelmisel pöäeval veel vajadust), aga hommikul selgub, et siiski on vaja sõita. Mis siis saab? Kuidagi peab seal kaugel külas elav inimene siis lahenduse leidma. Ja kui ta selle leiab, siis edaspidi hakkabki kogu aeg muid variante otsima ja lõpuks ei kasuta enam bussi üldse. Tulemuseks see, et ametnikel hea öelda – ühtegi tellimust pole tulnud ja sinna pole isegi tellimusliini enam vaja. Lõpuks ei olegienam vaja – vanemad inimesed surevad külades ära ja noori enam niikuinii sinna elama ei lähe.
Aastal 2010 tunnustas Maanteeamet Saare maavalitsust 2009. a parima ühistranspordi edendaja tiitliga.
Aastal 2011 sai Saare maavanemaks Kaido Kaasik…
Aga mitte nii kurvast asjast ei tahtnud ma kirjuta…
Aastal 2014 Hiiumaal tuli maakonnaliine hoopis juurde!
…arvan,et siin ikka sõltub palju ametnike suhtumisest, hoolimisest ja tahtest üldse midagi üritada lahendada positiivselt.Kõik nad on liiga mugavad,et mõelda rohkem peaga,mida tõesti annaks parandada nii ühes kui teises valdkonnas.Seda me ju kogeme iga päev igasugustes probleemides,ega see bussiliiikluski pole erand.
Sõitjaid on bussides vähe täpselt samal põhjusel nagu Orissaares pangakontoril kliente vähe oli. Pank oli sellistel aegadel avatud, et kui oligi vaja seal asju ajada siis võimatu oli sinna minna. Bussidega on sama lugu, need vähesed liinid mis veel käigus on sõidavad valel ajal või valesse kohta, maal elades oled paratamatult sunnitud auto soetama.
kuressaare linn võiks investeerima hakata rongiteede ehitamisele ja taastada rongiteed üle saaremaa. väga hea mõte oleks