Saarlased on siinsetel kallastel elanud aastatuhandeid ja meil on tekkinud merega oma suhe. Merd peab armastama, austama ja vahel ka kartma hirmu tundmata. See on sajanditepikkune teadvuslik ja kultuuriline suhe, mida kõige paremini iseloomustab vana ütlus: “Meri annab, meri võtab.” Nüüd on meri nõudnud järjekordse inimelu, seekord väga noore.
Nagu vahel juhtub, nii oli ka siin juhtunu lõppfaasis asjaga seotud terve hulk inimesi, kes siiski ei suutnud abivajajat aidata. Kõigil neil oli jõuetustunne. Osal ei olnud sobilikku varustust, kellelegi oli kohalejõudmise aeg liiga pikk ja osa kogukonnast ei olnud asjast teadlikud, kuid siiski valmis appi tõttama.
Ees on arutelude ja otsuste langetamise aeg, kus tuleb selgitada, kas elada vana moodi edasi või midagi muuta. Muutmise viise on mitmeid, otsuseid on erinevaid ja meie valida on võimalus, et meri annaks rohkem kui võtaks.
Süüdistamisest pole abi
Edasi ei vii selles olukorras erinevate osapoolte süüdistamine, mõningate päästevahendite vastandamine ja seniste tegijate tembeldamine. Kõik on toimunud ju poliitilisi suuniseid, senist parimat praktikat ja olemasolevaid vahendeid kasutades. Selleks, et minna edasi, ei saa teha samme tagasi – merelisi tegevusi keelustades ja üksikisikut hukka mõistes asjaoludes, mis sõltusid paljudest faktoritest ja inimestest, tihti meist kõigist.
Igas päästeahelas on oluline teavitamise kiirus – kui ruttu jõuab informatsioon juhtunust päästeüksuseni. Sellega on tööd tehtud ja üle-eestilise hädaabinumbri 112 süsteem toimib. Siin on küsimus tsentraliseeritud ja detsentraliseeritud lähenemises.
Kodanikuühiskonnas on olulised inimeste omavahelised suhted ja teavitamise võimalusi peaks olema erinevaid. Ühelt poolt kogukonna liikmel kohaliku päästeüksuse otseteavitamise võimalus, samas tundmatus keskkonnas viibijal võimalus helistada üleriiklikul numbril. Usun, et inimesed vajavad mõlemat võimalust ja selline korraldus võib päästa tulevikus nii mõnegi elu. Olen varem vastavaid ettepanekuid teinud ja kohalik häiretelefon töötas 112 kõrval Eestis viimasena. Kuid mis teha, tihti jõutakse mõne teemani tagasi ringiga.
Päästeüksustel võiks olla mitmekesisem varustus. Kõiki olukordi ei saa lahendada piltlikult öeldes ainult tuletõrjeautoga vett pritsides. On ju näiteks merereostuse tõrjel, mereõnnetuse korral või päästmisel õhukeselt jäält vajalikud hoopis teised vahendid. Sama kehtib vabatahtlike kaasamise korral. Nad on valmis ihu ja hingega abiks olema – õlireostuse korral merelindude pesemisest kuni päästejuhtumi korral inimelude päästmiseni.
Vabatahtlikud vajavad lihtsalt väljaõpet ja kaasamist parimal viisil. Tihti jäävad sellised kogukonnaliikmete poolt päästetute juhtumid nende endi teada. Vahel on see ka kõigile osapooltele juhtunust ülesaamiseks kõige parem.
Kopter Kuressaarde
Kiireim ja universaalseim vahend merepäästetöödel on helikopter. Seda nii lennuulatuse kui ka kohalejõudmise aja poolest. Seetõttu soovin, et otsustajad kiirendaksid ühe helikopteri Kuressaarde ümberpaiknemist, mis oleks siin alaliselt.
See on oluline mitte ainult rannaäärseks päästetegevuseks, vaid ka Eesti rahvusvaheliste kohustuste täimiseks. Eesti on võtnud endale mereriigina kohustuse tagada merepäästealane valmidus Liivi lahel ja Läänemerel. Lisaks on helikopter tihti asendamatu kriitiliste haigete transportimiseks Kuressaare haiglast regionaalhaiglatesse ja kiirabiteenuse korraldamiseks väikesaartel. Kiirabialast tegevust tuleks aga lähitulevikus õigusruumis kuidagi lahti kirjutada.
Peamine eesmärk on luua päästesüsteem, mis on lihtsalt mõistetav, tehniliste vahenditega tagatud, ühiskonda kaasav ning mis peamine – abivajaja jaoks usaldusväärne ja turvatunnet tagav. Sest oluline ei ole päästetud inimeste arv, vaid nende inimeste arv, keda ei suudetud päästa.
Eks ikka ametnikud annavad ja võtavad kui rääkida meie päästevõimekusest ja maakonna/valla juhtimisest. Mitte väga ammu rääkis meie siseminister (endine liiklushuligaan, muide) tõsise näoga kuidas ikka paraneb meie üldine päästevõimekus kui me sulgeme terve rea väiksemaid päästekomandosid. Loogikat selles väites väga ei ole, aga nii meie parteiliini mehed otsustasid. Samas ei taha ka meenuda, et meie maavalitsus oleks viimase 10 a jooksul võidelnud kohaliku päästevõimekuse arendamise/säilitamise nimel.
Sina Toomas, oled üks vastutaja selle eest, et päästjatel ei ole vastavat varustust. Sinu partei on seisnud selle eest, et kinni panna komando Leisis, kuigi Leisi on Põhja-Saaremaa tugipunkt, seal asuvad keskkool, sadam, tankla, teheda asustusega puumajadega alev, saekaatrid ja palju metsa. Teie partei otsustas, et Leisi ja kogu Põhja-Saaremaa elanikud ja ka külastajad ei vääri seda, et ka neil oleks turvatunne.
Aeg on vastudada sm. oravad ja isamaalised kaabakad.
Täiesti mõttetu artikkel!
Osapooli ei süüdista keegi. Aga kui Kuressaarest peab sõitma kaater Saaremaa teise otsa, siis on see lauslollus. Külm vesi on ammu võtnud oma. See näitab seda, et asja koordineerib inimene, kes merendusest, veel vähem selle ohutusest, ei jaga.
“Päästeüksustel võiks olla mitmekesisem varustus”. Aga miks pole?
Arutamise faas peaks ammu läbi olema!
See, mismoodi edasi minna, on igale merd sõitvale randlasele selge. Merele minnakse päästma paadiga. Alustame sellest.
Tundub, et nii mõnedki saavad ennast välja elada. Samas saavad nii mõnedki asjade üle järele mõelda. Maailm ei saa kunagi valmis ja igal põlvkonnal on vaja oma mõtted läbi mõelda ja uuteks lahendusteks kokku seada.
See ongi artikli mõte. Kui veel on negatiivsust, siis elage ennast välja. See rahustab.
Lisan siinkohal oma kommentaari, mis algselt kirjutasin teise ajalehe täiesti totakale juhtkirjale.
Volli
07.04.14, 06:36
Juhtkirjas selliseid asju segamini kirjutada ei ole eriti kohane aga selline segadus iseloomustabki seda merepääste värki Eestis aastal 2014.
Esimene probleem on selles, et mis asi üldse on merepääste? Ühte patta pannkse ”merepääste”, millega tegeleb PPA ja samasse patta pannakse ”merepääste”, millega tegeleb PA.
Paneme samsse patta siis küsimuse ”miks pole Tornimäe-Kõrkvere kandi meestel sellist vabatahtlikku seltsingut?”
Küsimus on palju suurem, ”Vabatahtliku merepääste arengukava aastani 2020” tõstatabki esimese probleemina riikliku koordineeriva struktuuri puudumise – asi on täiesti laialivalguv. Merepääste on jägatud PPA ja PA vahel ning kolmanda sektoriga teeb lepingu kord üks kord teine või hoopis on asi lükatud jälle omavalitsuste kaela. Tekkinud olukorras on süüdi IRL, mis järjekindlalt on tegelenud Eesti siseturvalisuse likvideerimisega! Kaia Iva võib ju ennast kiita, kui palju IRL on asju reforminud. Olete küll reforminud, aga kahjuks hindate neid reforme positiivseks ainult teie, ”isamareeturid”.
Meenutame natuke ka ajalugu – kui maavanemaks oli Toomas kasemaa, siis lõi tema merega piiratud Saare Maakonda maakondliku kriisikomisjoni, mille eesmärk oligi maakonnas asuvate jõudude sisejulgeolekualase koostöö kordineerimine, mitte konkreetne kriisireguleerimine. Ainult Saaremaal on selline asi olemas. Seoses maavanema vahetusega aga kahjuks aastal 2014 vist ainult paberil.
kas kodus ei ole õpetatud, et valet infot edastada ei ole ilus!
Milline Volli poolt edastatud infost on vale Seltsimees Volli arvates?
Ega see “karu” kool ei olnud just erti tugev.
Vead ja saamatus tulevad nüüd ilmsiks.
Greetings from Holland.