
KÕRVALINE KOHT: Pihtla vallavanem Jüri Saar leiab, et päikeseratast käes hoidev skulptuur sobiks paremini Kaali järve äärde. “On ju skulptuuri nimigi “Kaali mees,” viitab Saar. Foto: Irina Mägi
Kuressaare tööstuspiirkonnas seisev pronksskulptuur “Kaali mees” sobiks selle autori Kalju Reiteri tütre Sirje Helme ja Pihtla vallavanema Jüri Saare hinnangul hoopis paremini Kaali järve äärde.
Juba pea veerandsada aastat asub see 1989. aastal valminud pronksskulptuur Pika tänava korrusmajade taga, praegu OÜ-le Siim Ehitus kuuluva hoonekompleksi esisel muruplatsil.
Vallavanem Jüri Saar tunnistas, et tal on kahju sellest, et skulptuur nii kõrvalises kohas seisab.
“Kunst kuulub ju rahvale, aga siin tagahoovis näevad seda kuju väga vähesed,” tähendas ta. “Kui praegu ei tea paljud saarlasedki, et selline skulptuur üldse olemas on, siis Kaali järve ääres võiksid seda näha aastas tuhanded inimesed.”
“Muidugi ei ole praegune koht sellele skulptuurile sobilik,” leidis ka Eesti Kunstimuuseumi peadirektor Sirje Helme. Naise sõnul käis ta oma isa tehtud skulptuuri mõni aasta tagasi Kuressaares otsimas ega leidnudki. “Tean ju enam-vähem, kus see asuma peaks, ekslesin majade vahel, aga asjata,” rääkis ta. “Seepärast oleks minu jaoks tõeline rõõm, kui see skulptuur Kaalis asuks.”
Sirje Helme sõnul on “Kaali mees” inspireeritud Kaali järvega seotud müütidest ning ratas pronksmehe käes pole sugugi mingi kummaline rooliratas, vaid hoopis päikeseratas.
“Isa oli Kaaliga seotud müütidest vaimustuses,” meenutas Helme. “Kui ta sel teemal rääkis, siis ta silm säras.”
Ettevõtjad appi?
Jüri Saar oletas, et kui omanik, ehitusettevõtja Siim Auväärt skulptuuri Kaali viimisega nõustuks, siis ilmselt soovib ta selle eest kompensatsiooni. Selles, et väike omavalitsus ise pronkskuju omanikult ära osta suudaks, Saar kahtles. “Aga küllap leiduks ka meie valla ettevõtjate seas toetajaid, kes oma panuse annaks,” arvas Saar.
Seda, kui suur võiks pronksskulptuuri rahaline väärtus olla, Sirje Helme hinnata ei osanud. “Usun siiski, et teist pakkumist ostuks omanikule ei tule,” lausus ta, lisades, et vaevalt mõni eraisik selle ära ostaks.
Helme arvates võiks Pihtla vallavalitsus skulptuuri omanikule maksta nii palju kui suudab, ülejäänu osas oleks kuju aga kingitus. “Ja kingituse juurde saaks panna info selle kohta, kes kuju kinkis,” rääkis Helme. “Oleme seda muuseumis mitu korda praktiseerinud.”
Jüri Saare arvates võiks skulptuur tulevikus asuda Kaalis president Lennart Meri istutatud tamme ja kraatrite uurijale Ago Aaloele pühendatud mälestuskivi läheduses. “Mida rohkem seal vaadata on, seda parem,” lausus Saar. “Nii ehk eelistaksid ka külastajad järve äärde minekuks koolimaja tagahoovi asemel õiget, maja eest läbi viivat teed.”
Saare sõnul on “Kaali mehega” seonduv aktuaalne, kuna riigimetsa majandamise keskus asub kraatri ümbrust korrastama, Pihtla vald aga soovib korda teha selle naabrusesse jääva pargi. “Samuti on Kaali planeeritud loodava geopargi keskus,” märkis vallavanem.
Küsinud pole keegi
Ehitusettevõtja Siim Auväärt jäi Saarte Häälega skulptuurist rääkides napisõnaliseks. “Kunagi pakkusin välja, et tahan selle kuju eest poolt Kaali järve,” viskas ta nalja.
Auväärti sõnul pole asi siiski selles, nagu ei nõustuks ta skulptuuri mujale viimist arutama. “Aga ma ei saa aru, miks peaks [vallavanem] selliseid asju läbi ajalehe rääkima, selle asemel, et otse suhelda?” küsis ta, lisades, et sel teemal pole Pihtla vallavalitsusest keegi tema poole pöördunud. “Mitte kunagi,” kinnitas Auväärt.
Jüri Saar aga leidis, et enne kui omanikuga läbi rääkima asuda, tuleks teemat üldsuse ja näiteks kunsti- ja turismiala spetsialistidega arutada. “See kuju Kaali toomine pole ju minu kui vallavanema ambitsioon, vaid peaks olema ikka üldsuse asi,” lausus ta.
Näe kui tore lugu selle Kaali mehega. Soovitan palavalt sääraseid koduloolisi lugusid kirja panna ja seda ka meie lastele rääkida. Just siit algabki kodukoha armastus, hoolimine.
Ajalugu, loodus ja kunst on alati kodus. Nende kokkupuutepunktides sünnivad müüdid, elulaad, stiil, köök … kõik. Igasugu rännakute algused…. Enim mõjutab meid tulevikus lapsepõlv. Kui lastest ei hoolita ei leia nad iial tagasiteed koju.
Olen ikka imestunud miks see “roolimees” on just seal. Kuid ka sellel peab olema lugu. ETKVL!?. Pange kirja.
Ettevõtjate poolt oleks igati auväärt tegu kui kuju Kaali saaks.
Samavõrd huvitav on ka Kaali mõis oma ajalooga, millest me ju küll miskit ei tea. Perek. Möller….
Vene ajal osteti kunstnike liidu liikmetelt taieseid, sest kuidagistmoodi pidid liidu liikmeks saanud oma olemasolu õigustama ja millestki ka ära elatuma. Tellimustöödele oli oma koht teada (Kuressaares näiteks Upamehed, V.Kingissepa büst koos räimetünnidega). Sellele nn. Roolikeerajale kindlat kohta polnud ette nähtud ja nii omandas selle ülevabariigiline ETKVL Koondis “Auto”. Ehitati valmis koondise Saaremaa majand ning skulptuur paigutati majandi peahoone ette haljasalale. Mingist “Kaali mehest” ei teadnud keegi midagi. Aga selle skulptuuri võiks ümber nimetada niimoodi, et haakuks ühe kirjanikumoodi mehega, kes ka laule loonud ja endise majandiga otseselt seotud. Poleks vaja taiest kolida ega ka nn. loomeinimesele uut ausammast valmistada.
tuu külamees oli kunagi mures ka täitsa kaasaegse villatöötlus liini saatusest,murest üksi jääb väheks..
Vaada mes Saare Jürkat nüid muretsema paneb.Muretsegu parem oma valla laste pärast.Tahab Kaali kooli kinni panna.Elavate pärast tuleb ikka muretseda ja mitte ainult – ka tegutseda !!!
mis muud.Sellega võiks tegelda kodanikeühendused mitte vallavanem. Haldusreformi on vaja!
Kui see jutuvennast Saar nõnda Kaali koju tahaks, miks ta siis sealt jalga lasi. Ailnut pläägutada oskavad paljud, aga tegusid nihuiaagi.
Just selliste lõuapoolikutest Jurkade tegevesetuse tõttu on elu maal hääbunud. Kas inimesel häbi raasugi ei ole?
Mulle Jüri meeldib – jahimees, naljamees, aga mandaati ei ole :D. Tahaks ühineda mandaati pole, tahaks kooli kinni panna – mandaati pole, tahaks maale elu tuua – mandaati pole, tahaks pensile minna – ikka mandaati pole! Oh seda häda ja viletsust :D
…tahaks koju – kodu pole!
Aga koer on.
Oh sa igavene roju,
Kaali mees, see tahab koju.
Aga kodu temal pole,
see on kurb ja päris kole.
Nii see mees siin seisab linnas,
pintsak seljas, medal rinnas.
On Saare Jüril mure suur,
tal suurest murest seiskus uur.
Kust leida Kaali mehel kodu,
kui kõikjal porimülkad, lodu.
Viib Jüri Kaali mehe koju,
tast saab seal Saare Jüri poju.