
LAEVA OOTEL: Saaremaa sadama kaile veetud hakkpuit ootas kolmapäeva õhtul laeva saabumist. Foto: Sander Ilvest
Eile laaditi Saaremaa Sadamas esmakordselt kaubalaevale hakkpuitu, mis viiakse Taani soojus- ja elektrienergia tootmiseks.
“Enne kruiisihooaja algust tahaks teha maksimaalselt kaheksa laevatäit, aga vaatame, mis elu toob,” ütles hakkpuidu eksportija OÜ United Loggers juhatuse esimees Peeter Volke. United Loggers kasutab hakkpuidu transportimiseks oma tütarettevõtte 100 meetri pikkust kaubalaeva, mis mahutab 7500 kantmeetrit (umbes 85 autokärutäit) hakkpuitu.
Peeter Volke sõnul on Taani viidav hakkpuit tehtud Kuressaare linnast põhjapoole jäävate metsade puidust, mis on hangitud kohalike ülestöötajate käest.
Saaremaa Sadama järelevaataja Jüri Grišin ütles, et peale nüüdse hakkpuidulasti on sadama tegutsemisaja jooksul seal käinud vaid kolm kaubalaeva. Saaremaa Sadamast on viidud ümarpuitu, politseikaater Horvaatia politseile ja suuregabariidilisi plastikdetaile Norrasse.
AS-i Saarte Liinid müügijuhi Ants Tammlehe sõnul on igati teretulnud, et uus sadam tööd saab. Samas märkis ta, et Roomassaare sadama jaoks ei sobi OÜ United Loggers logistika, mis seisneb selles, et kai peale veetud hakkpuit seisab seal nädal või paar, enne kui laev selle ära veab.
“See on jube veniv ja pikk protsess, mida Roomassaare sadam endale lubada ei saa, sest meil on selleks liiga tihe graafik, et anda kai nii pikaks ajaks ühe firma kätte,” selgitas Tammleht. Küll kasutab United Loggers aga teisi Saarte Liinide sadamaid nagu Rohuküla, Heltermaa ja Virtsu.
Peeter Volke sõnul ei ole Roomassaare sadama süvis tänapäeva laevade jaoks piisavalt sügav, mis paneb sadama kasutamisele suured piirangud. “Laevad suurenevad ja paisuvad, aga seal on kai süvis vaid 4,7 m,” ütles Volke. “Selliseid laevu enam pole, need on kõik naelteks tehtud,” lisas ettevõtja, kelle sõnul on nendegi aluse süvis 5,2 meetrit.
Volke hinnangul pärsib Roomassaare sadama tegevust seegi, et sadam töötab ühe vahetusega. “Võib öelda, et Saaremaal kasvab metsaressurssi rohkem, kui Roomassaare sadam välja suudab viia,” nentis hakkpuidu tootja. “Ekspordipotentsiaal ja maaomanikele laekuv raha oleks tunduvalt adekvaatsem ning võib-olla ka laekuks kiiremini, kui puit ei mädaneks metsas,” osutas Volke, kes on seda meelt, et Roomassaare sadama praeguste tehniliste näitajate juures ei vasta see sadam enam maakonna vajadustele.
Mis asi see hakkpuit on? Siiamaani on hakke puit ja puiduhake olnud.
hakkliha e. hakitud liha
hakkpuit e. hakitud puit
KAS SAAREMAALE ENAM HAKKEPUITU VAJA EI OLEGI ET KÕIK MIS PUIDUST ON SEE TULEB VÄLJA VIIA??
Kõigile pole antudki aru saada kõigist asjadest
Infoks, et 2013.a.võttis Roomassaare sadam vastu 113 kaubalaeva ja kaupa veeti 344622 tonni.2014.a jaanuarikuus on seni käinud 7 kaubalaeva, kuu lõpuni järjekorras veel 6-7 laeva.Sadam laadib vajadusel kaupa ööpäevaringselt.United Loggrsi kaubaveo stiil,
töökorraldus ja hilisem arvete tasumine on meie jaoks probleemne – seepärast Roomassaare
sadamasse teda raske sobitada. Meil heameel,et Ninase sadam saab läbi hakkepuidu rakenduse.
põhjapoolsed metsad,jätke need metsad rahule niipalju kui neid veel kusagil on!raha raha raha-minge kurat tööle
Kas Saaremaa (süva)sadamast on saanud nüüd kaubasadam? Kohtuvaidluse tõttu pidi see protsess ju seisma?
Ei ole saanud kaubasadam. Kaubasadamaks tegemise protsess seisab. Kaupa võib Saaremaa sadamast vedada.
Taanlased mõnulevad toasoojas ja varsti elavad saarlased tuulte tallermaal, pole tormide eest kaitsvat metsa ja seegi mis pysti jääb, läheb suurema tuulega järgi kui domino nupud kolinal kokku.
Kuulge, virisejad. Saaremaal on metsa aastane juurdekasv oluliselt suurem, kui seda hetkel raiuda jõutakse.
Võsa mõtled?
võsa on ja on ka raiejäätmeid, mis seenelisi ja marjulisi jalust niidavad, mõlemad sobilikud energiaks tarvitada,
palgimets ei huvita energia sektorit, too on sedavörd kallis, seega peaasjalikult palkmaja ja saeveskite toore.
ei ole ma veel kuskil näind, et austet metsaärikad viitsiks enda järelt raiejääke ära koristada- trööstitu on pilt, trööstitu. roomikute jäljed metsas kaelani.
Sa jobu tõsta vahel jalg metsa ka. Mine või seenele, siis saad aru miks vahel on vaja oksi metsa maha jätta.
seenel käin meelsasti aga kui on oht, et sääreluu murran, käin kaarega, kaarega käivad ka metsloomad ja kuhu neil varsti minna ongi, mina ostan seene kasvõi turult
Sina kajakas vist pole saaremaa metsadest eriti liikunud, sealne pilt on ikka kohutav, korralikud puu jäetakse isegi maha ja need ei anna üldse oksa möötu välja
Kui tegu ei ole ametlikult kaubasadamaga, siis kuidas on võimalik, et sealt kauba väljavedu teostatakse?
Kui on nõutav kaup, siis viiakse või salakaubana üle piiri. Võrdle sigarettide, alkoholi ja bensiiniga, mida sisse tuuakse. Sadamal on selleks tegevuseks kõik paberid korras. Ma lendan vahel sealt üle ja näen asja paremini, kui mõni oma mõistuses ähmaselt kajatatut.
Peeter Volke:
” Paberipuit on ikka väärtuslikum. Et see hakkurisse jõuab, on tingitud praegusest turuolukorrast, kus paberipuidu hinnad on väga madalad. Näiteks okaspuu paberipuitu ei taheta üldse”. allikas: http://maaleht.delfi.ee/news/mets/metsuudised/hakketurgugi-ehmatab-globaalne-majandus.d?id=63967615
Kes andis loa kruiisisdamast seda sõnnikut vedada? Mis toimub?
Siis on kaup sõnnik, kui seda põllule väetiseks laotatakse. Kui saab korralikku pappi ja puit on meie oma saarlastelt ostetud, on tegu hea äriga. Ei maksa kadedaks minna!
Lihtne on vigiseda, et metsad võetakse maha ja võsa lokkab!Võta saag ja tee oma mets ise korda-ei meetriseid kände,oksi maas ega mahasõidetud võsa.Rööpad jäävad ka ära, sest ise teed ju taliteega.Ent kas suudad?
Hakkelaev on lahendus hetke punnseisule ,paljudel seisavad virnad turupuuduses.Tublid mehed, kes tegid!
aga miks nii lagedaks peab kõige ajama ja langid räpaseks jätma? miks ei anta kotkastelegi rahu? http://eestielu.delfi.ee/eesti/saaremaa/torgu/elu/torgu-suurevare-kotkad-on-metsaarikate-tottu-ohus.d?id=67070590