Kuuendat korda algab aasta ettevõtlike noorte jaoks konkursiga Saaremaa Päike, mis toetab majandusõpet ning on hea võimalus õpilastele ettevõtlusvaldkonnas praktilise kogemuse omandamiseks.
Majandusõppega on paraku nii, et see ei ole koolides kohustuslik aine, mis on meie materiaal-kapitalistlikus maailmas imelik.
Üha rohkem hakatakse hindama seda, et koolidesse on tulnud majandusõpe. On koole, kus majandusõpe on seotud IT-valdkonnaga.
Hea näide on siin Kadrina keskkooli ärijuhtimise õppe väljundina sündinud koolidevaheline arvutijoonestamise võistlus CADrina.
Ärijuhtimise tundides omandavad noored teadmisi AutoCad’i programmjoonestamisest, esmaseid teadmisi ettevõtlusest, turundusest, müügist, juhtimisest ja projekteerimisest.
Õpe olgu huvitav ja uuenduslik
Lisaväärtuse loob see, et osa tunde annavad kohalikud ettevõtjad ise. Nad teevad seda teadmises, et saavad tulevikus endale kvalifitseeritud tööjõu. Noortele on see õppesuund aga toeks kõrgkooli insenertehnilistele erialadele sisseastumisel.
Ettevõtlusõpe peab olema huvitav nii õpetajale kui ka õpilasele. Teemale lähenemine peab olema innovaatiline, tooma kaasa uuendusi – see on see, mis tänapäeva noorele huvi pakub. Kui huvi ei ole, pole ka tulemust.
Ametikoolid ja kõrgkoolid on läinud seda teed, et aina rohkem tunde viiakse läbi erinevatest valdkondadest ettevõtetes. Need koolid, kes suudavad noortele õpetada tööturul vajalikke oskusi, jäävad püsima. See, et ettevõtlusõpe elavdab ja soodustab majanduse kasvu, on tõestust leidnud. Ameerikas on ettevõtlusõpe olnud tavaline juba aastasadu.
Vaadakem kooli kui ettevõtet. Noor on seal oma esimesel töökohal. Kui kool on pidevalt avatud uuendustele (tänu õppekavadele), siis lõpetavad noored selle kooli mitmekesiste oskustega. Kui kool/ettevõte uuendustega (tootearendusega) aga ei tegele, suleb see ühel päeval lihtsalt oma uksed. Sellel koolil/ettevõttel ei ole populaarsust/turgu.
Mulle meeldib idee, et ettevõtlusõppega võiks alustada juba lasteaias. Ettevõtlikkusest peab saama mõtteviis, mida arendatakse lasteaias, ja ideede rakendamiseks vajalikud oskused võiks saada koolis.
Kolmanda sammuna võiks noor olla ametikooli või ülikooli kõrvalt valmis reaalselt ettevõtlusega tegelema. Heidame korraks pilgu lähiajalukku – kes meist teadis paarkümmend aastat tagasi selliseid ameteid nagu mobiilirakenduste arendaja, suhtlusportaalide administraator, automaattööpinkide operaator jne. Fakt on see, et täna ei tea me, mis erialade spetsialistide järele on nõudlus siis, kui meie järeltulijad on saanud tööealiseks. Võtmesõnad on siinkohal muutused, kiire kohanemine, arenguvõimelisus.
Töökoha vahetamine on loomulik
Varem oli eduka karjääri sünonüüm pikka aega ühes ettevõttes töötamine. Tänapäeval on täiesti tavaline see, kui ettevõtet vahetatakse iga kahe-kolme aasta tagant või hoopis projektide põhiselt. Inimesed liiguvad ettevõtetesse, kus on ajakohased tingimused ja hinnatakse innovaatilisi ideid.
Järgmine etapp Saaremaa Päikese äriideede konkursil peaks olema noore ettevõtja koolitus. Noored vajavad rohkem toetust ja julgustamist – muidu jäävad paljud head ideed teostamata. Ning kui toode/teenus ei jõua tarbijani ehk turule, siis ta ühiskonnale reaalset väärtust ei loo ja majandust ei kasvata.
Seega – ettevõtlusõppega võiks alustada juba lasteaias, ainult nii saab ettevõtlikkusest mõtteviis.
Triin Arva
Konkursi Saaremaa Päike 2014 projektijuht
ärge pidage töö tegemist kiviajaks. Muidu tuleb teil näljaaeg.
OLEW AIT
EIPÜ