Jabur bussiühendus nörritab Pihtla valla elanikke (25)

Jabur bussiühendus nörritab Pihtla valla elanikke

NÕUTU: Kuigi vallavanem Jüri Saar on korduvalt maavalitsusele rääkinud Pihtla valla elanike murest, on see jutt olnud kurtidele kõrvadele. Foto: Sander Ilvest

Pihtla valla elanikud on nördinud bussiliikluse korralduse pärast, kuna varahommikul sõidab tühi buss Vättale ja Tõllustesse inimesi peatustes peale võtmata, õhtul aga samamoodi linna tagasi.

Argipäeva varahommikuti sõidab AS-i GoBus tühi buss peatumata linnast Vättale, et kell 7.20 Suure-Rootsilt startida ja linna sõita soovijad peale võtta. Õhtul väljub buss reisijatega Kuressaare bussijaamast kell 17.50 Suure-Rootsi poole, ent taas linna sõites reisijaid enam peale ei võeta.

Samamoodi sõidab esmaspäevast reedeni buss hommikul reisijateta Tõllusteni, et kell 7.06 linna poole sõitma hakates inimesed peale korjata. Õhtul väljub buss bussijaamast reisijatega kell 17.50 Tõlluste suunas, ent tagasi linna sõidab taas tühjalt.

Töötajaid on raske saada

Vätta poolsaarel Suure-Rootsi külas mööblit restaureeriva OÜ Diivanikoi omaniku Helin Koitmäe hinnangul on just kehv bussiliiklus muutnud ettevõttesse töötajate saamise raskemaks. “Kui õmblejat otsisin, oleks linnast olnud tulemas üsna mitu inimest,” rääkis Koitmäe. “Paraku neil autoga tööl käimise võimalust polnud, liinibuss aga hommikul linnast tulles ja õhtul linna tagasi sõites inimesi peale ei võta.”

Koitmäe sõnul on tal bussiliiklusest juttu olnud ka ümbruskonna inimestega. “Nad on üsna vihased – ikka veel, kuigi praegune korraldus on olnud juba üsna pikka aega.”

Püha küla elanik Eeva Kaasik liinibussiga linnas ei käi. “Meil käib teisipäeviti pensionäride jaoks vallabuss ja mina sõidan peamiselt sellega,” lausus ta. “Liinibuss sõidab hommikul nii vara – mida ma sinna kella kaheksaks lähen, et alles kolmeks tagasi jõuda? Mis ma nii kaua linnas teen? Kui aga bussiga kella neljast linna sõita ja enne kuut koju tagasi, siis selle ajaga ei jõua linnas vajalikke asju korda ajada.”

Kaasiku sõnul pole kohalikud mitte üks raas bussiliiklusega rahul. “Need inimesed ehk küll, kes linnas tööl käivad, ja koolilapsed ka, aga minusugused sõidavad kõik valla bussiga.”

Pihtla vallavanem Jüri Saar nimetab praegust olukorda jaburaks ja lausa lolliks. “Minu arvates on kaks varianti: kas buss üldse ei sõida või kui sõidab, siis võtab inimesed peale,” ütleb ta. “Kui nii edasi läheb, ei olegi bussides lõpuks enam sõitjaid, sest inimesed otsivad endale sobivama transpordiviisi.”

Saar on oma sõnul korduvalt püüdnud maavalitsusega rääkides ühistranspordi korraldamisel mõistlikku lahendust leida, kuid: “Neli aastat on jutt olnud kui kurtidele kõrvadele.”

Saar tõdeb, et Kuressaare–Suure-Rootsi ja Kuressaare–Tõlluste otsad on lühikesed – üks umbes 15, teine paarkümmend kilomeetrit pikk – ning nn tavareisijaist bussi täis ei saa.

Eraldi bussid

“Ehk tasuks siiski proovida kompromissile jõuda? On ju mõlema liini lõpp-peatuses Saaremaa mõistes suured tehased, kuhu inimesed hommikuti tööle sõidavad,” arutleb vallavanem. “Võib-olla saaks ka ettevõtted ühistransporti panustada – neile oleks kindlasti odavam, kui töölised liinibussiga sõidaksid, selle asemel et neid ise eraldi bussidega sõidutada.”

Vättal tegutseva kalatöötlusettevõtte Vettel juhatuse liikme Ele Roosimaa sõnul kasutab ettevõte AS-i GoBus teenust, tellides transpordi, mis toob inimesed tööle ja viib koju. Kuressaarest käib Roosimaa andmeil Vättal tööl ligi 35 inimest, osa neist küll autoga.

“Kui kellaajad (Vetteli tööajad liinibussi sõiduaegadega – toim) klapiks, saaksid töölised linnast liinibussiga käia,” tõdes Roosimaa. “Selline korraldus oleks ka ettevõtte jaoks soodsam ja muidugi mõeldav, aga praegu ei ole me kellaaegasid klappima saanud.”


Maavalitsus: tühisõidud ei ole riigi tellitud

Saare maakonna bussiliinivõrk on üles ehitatud tööl ja koolis käivate inimeste vajadusest lähtuvalt. Seega enamasti toovad bussid hommikul inimesed maalt Kuressaarde ja viivad õhtuti Kuressaarest maale.

Selliselt on üles ehitatud ka Kuressaare–Tõlluste ja Kuressaare–Suure-Rootsi vahelised ühendused. Kuna vedaja ei soovi oma busse hoida öösiti Tõllustes või Suure-Rootsis, kust liin hommikul algab, sõidab ta hommikul bussiga Kuressaarest liini alguspunkti ja õhtul sõidab buss lõpp-peatusest Kuressaarde tagasi. Need nn tühisõidud ei ole riigi tellitud.

Riik ei ole pidanud nende liinide tellimist vajalikuks, kuna muu hulgas ei ole nendel liinidel uue liini tegemiseks vajalikku sõitjate miinimumhulka. Uue liini käivitamiseks vajalikuks sõitjate miinimumhulgaks oleme arvestanud piletituluna 0,13 eurot kilomeetri kohta ehk nii lühikesel liinil umbkaudu kolm inimest ühe otsa kohta. Nende ette- ja ärasõitude liinideks tegemine läheks riigile maksma 2013. aasta hindadega 14 820 eurot.

Pärast Pihtla vallamajas toimunud kohtumist Pihtla valla elanike ja vallavanemaga muutsime me katseliselt 2010. aasta 25. oktoobrist 2011. aasta 24. jaanuarini Tõlluste liinidel ette- ja ärasõidud liinideks. Seejuures lubasime, et kui sõitjate arv ületab selle miinimumi, jätame me need liinid käiku. Kuna sõitjaid ei olnud piisavalt, võeti need katselised liinid käigust maha.

Elu- ja töökohad on pidevas muutumises. Kui Vättal tegutseb ettevõtja, kel oleks Kuressaarest maale tööle tulijaid ja seega oleks nende liinide järele tekkinud vähemalt minimaalne vajadus, siis palume tal saata otse maavalitsusse või siis läbi vallavalitsuse põhjendatud avaldus uue liini avamiseks.

Taavi Kurisoo
Saare maavalitsuse ühistranspordinõunik

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 1 998 korda, sh täna 1)