Uue aasta tegevust planeerides ja järgmiste aastate turismisihte seades on aruteludel kõlama jäänud mõte, et tuleks luua või maakonda tuua enam (rahvusvahelisi) üritusi, mis aitaksid suurendada turismitulusid ja tõsta maakonna atraktiivsust turismisihtkohana nii siseriiklikult kui ka rahvusvaheliselt. Väga õige! Keegi ei kahtle selles, et suvised Saaremaa ooperipäevad või sügisene Saaremaa ralli seda teevad, pakkudes kumbki oma sihtgrupile sobivat kõrgetasemelist üritust ja aidates kujundada maakonna kuvandit.
Mis raha eest ja kes peaks korraldama?
Kes ja millistest vahenditest peaks aga neid üritusi korraldama? Riik, kohalikud omavalitsusüksused, Saare maavalitsus, mittetulundusühingud või ettevõtjad? Kas see peaks toimuma sihipäraselt vähemalt viie aasta baasil või isevoolu teed? Kas teha seda omaette või koostöös? Alustada kõrge ambitsiooniga suurüritusena või kasvada väikesest aja jooksul suuremaks?
Saare maakonnas toimub igal aastal peaaegu kolm tuhat üritust. Enamik on kohaliku seltsi- ja kultuurielu elavdamiseks, kümmekond siseturistile ehk eestlasele huvipakkuvat mitmepäevast kultuuri- ja spordiüritust, kasina peotäie jagu on rahvusvaheliselt atraktiivseid ja eristuvaid suurüritusi. Kohalikud omavalitsusüksused on oma võimaluste piires toetanud neid kõiki, kas otserahastuse või toetavate teenustega. Suurüritusi on toetanud ka riik, kui selleks soovi on avaldatud. Kas on aga edasiarenguks valmisolek toetusi suurendada või praegusi toetuspõhimõtteid muuta?
Saare maakonnas on pea 270 majutusettevõtet kokku umbes 5500 voodikohaga ja nad kõik loodavad turismist tulu teenida. Riikliku statistika alusel on suvisel kõrghooajal juulis täidetud neist umbes pooled, rääkimata sügistalvisest ajast. Seega majutuskohti justkui jaguks, pigem on kasin koostöö sobiva ööbimiskoha leidmisel ja sinna transpordiks.
Fond ürituste korraldamiseks
Kas majutus- ja toitlustusettevõtjad üritustest otsese tulu saajatena on valmis senisest enam panustama ühiselt vahendeid ürituste korraldamisse? Näiteks võiks maakondliku arendusüksuse juurde luua sihtotstarbelise ürituste fondi, kuhu laekuks iga majutuskoha toa või toitlustkoha käibe pealt kokkulepitud koefitsiendiga ja intervalliga summa, mida rakendataks vaid sel eesmärgil. Praeguse kümmekonna ürituse korraldajatel maakonnas napib ressursse, tagamaks ürituste edasiarengut ja loomaks uusi (korraldajateks on siinkohal loetud ka kvaliteetmajutuskohad, kes tegutsevad ürituste korraldajana oma ettevõtetes).
Iga üritusekorraldaja peab üritust kavandama asudes mõtlema, kellele ja miks seda üritust tehakse, kui palju külastajaid oodatakse, kas üritus on piletiga või tasuta, mille poolest see üritus erineb teistest analoogsetest, kuhu üritusega jõuda soovitakse. Sõltuvalt sellest saab määratleda koostöömudelid korralduseks, infojagamiseks ja müügiks, sest sama tähtis kui idee on ka selle teostus. Kõik ideed ja mõtted sel teemal on teretulnud info@visitsaaremaa.ee.
Kaira Kivi
Saarte turismiarenduskeskuse juhataja
Kena kuulda ja kaeda,et leidub inimesi ,kes kopituslõhna manuaalidelt peletada püüavad.
Kas see kirjutises mainitud arenduskeskus, kuhu see fond kavas luua on, on SA Saaremaa Arenduskeskus või MTÜ Saarte Turismiarenduskeskus?
Kirjutises on sisuliselt kirjeldtud ühe brändi üks rahastamise võimalus aga kahjuks on see Saaremaa Bränd nii ebaõnnestunud, et selle visuaalse kujundi kasutamise eest peaks arenduskeskus ettevõtjatele veel peale maksma.
http://bb.tt.ee/album_pic.php?pic_id=1004
Et võtame sundkorras igalt ööbimiskohalt matti ja toidame saabuvaid suurüritusi, mis turiste kohale meelitaks? Kas pakun üle või liialdan? Aga tõesti, mis raha eest ja kes peaks korraldama on ju küsimuste küsimus? Paraku silmatorkavad ettevõtmised raha vajavad, heast tahtest jääb vahel väheseks.
kohe näha, et artikli autor pole ise ühtegi kultuuriüritust korraldanud, üsna naivistlik lähenemine teemale. Selle asemel võiks hoopis Saarte turismiarenduskeskus näiteks oma õla alla panna meie maakonnas juba toimuvate ja ennast tõestanud rahvusvaheliste tippkultuuriürituste rahvusvahelisel turundamisel ja promomisel. Kindlasti aitaks see elavdada Saaremaa turismimajandust.
Aitäh kõigile arvamuste eest.
Vastuseks tõstatud küsimustele: autor on olnud ürituste korraldusmeeskonnas ning teen seda ka edaspidi. Antud idee ei ole artiklis seotud ei SAK ega Saarte TAK tegevuste rahastamiseks, vaid sihtotstarbelise fondina just uute ürituste tekitamiseks ja olemasolevate tublide ürituste edasiarendamiseks (brändi teema edasiarendajaks laiapõhjaliselt on Saarte Koostöökogu)
Seda oleks nüüd küll väga kasulik teada, kas Saarte Koostöökogu “Saarte Koostöökogu tegevuspiirkonna bränd” ja Turismiarenduskeskuse “Saaremaa bränd” ongi üks ja sama asi või on võimalik LEADER programmi Meetme 2 alt raha saades veel mõni bränd luua lisaks kõigi SAKkide, TAKkide, koostöökogude, SELlide, turundusühingute jne brändidele?