Kolme nädala eest taotles OÜ Moreen luba hakata Nasva teisest karjäärist liiva kaevandama 70 000 m3 aastas. Kaarma vallavanem Margus Mägi nägi aga liiva vedamises ohtu nii Nasva aleviku teedevõrgustikule kui ka kohalike elanike igapäevaelule.
Inseneribüroo Steiger saatis läinud nädalal keskkonnaministeeriumi maapõue osakonna juhatajale Tarmo Allile omapoolsed selgitused Nasva teisest karjäärist liiva kaevandamise kohta. Kirjas seisab, et Saare maakonnas kaevandatava liiva kogumaht on aastati erinev, mistõttu nelja aasta keskmiseks mahuks tuleb arvestuslikult hoopis 47 600 m3. Seega leiab inseneribüroo, et olenevalt käimasolevatest suuremahulistest ehitusobjektidest võib vajamineva kaevandatava liiva maht olla vägagi erinev. Samas pole ehitusobjektide arv ja nende materjalivajadus kogu kaevandamisloa taotlemise perioodi peale seni veel teada.
Veel juhib büroo tähelepanu sellele, et mäeeraldise ja Nasva aleviku geograafilist paiknemist ning keskkonnaolusid arvestades ei ole alternatiivsed veotrassid arvestatavad ega mõistlikud.
Inseneribüroo 2011. aastal tehtud arvutuste järgi kasvaks autode arv väljaveoks kasutatavatel teedel keskmiselt nelja auto võrra tunnis. Firma leiab, et selline liikluskoormuse tõus on maantee seisukorda arvestades täiesti vastuvõetav.
Lisaks leitakse, et kuna tegu on riikliku, avalikus kasutuses oleva teega, siis on sellel liikumine seaduse tingimustel kõikidele vaba ning tee valdaja ülesanne on tee hooldamine ja heakorra tagamine vastavalt liikluskoormusele, mitte vastupidi.
“Leiame, et tee seisukord või selle võimalik halvenemine ei saa olla kaevandamise aastamahule piirangute seadmise aluseks, kuigi mööname, et selle aspektiga tuleb arvestada,” seisab inseneribüroo Steiger kirjas.
Lähtuvalt eelnevast ja sellest, et AS Baltic Workboats vajab lähiaastatel kaitsemuuli ehitamiseks 57 000 m3 liiva, peab inseneribüroo juhatuse liikme Erki Niitlaane arvates jääma kaevandusmahuks 70 000 m3 aastas. Ainukese leevendusena pakutakse välja idee rajada Nasva alevikust välja vaheladu, kuhu liiva veetaks väljaspool turismihooaega.
Kogu inseneribüroo pika seletusterea muudab aga küsitavaks Tarmo Allile saadetud Nalmond Meri allkirjaga kinnituskiri, milles seisab, et Baltic Workboats Nasva sadama omanikuna ning OÜ Moreen liiva kaevandajana sõlmisid omavahel kokkuleppe, mille alusel saab kaevandusettevõte kasutada Nasva sadamat meritsi liiva väljaveoks.
Moreeni kõneisik Vello Merilo ütles Saarte Häälele, et kogu asjast on praegu veel vara rääkida. Kuidas liiva Nasvalt välja vedama hakatakse, ta ei täpsustanud, kuid mainis samas, et meretee on üsnagi tõenäoline variant.
Lähiajaloost on jäänud mälestus, et Nasval elasid endast lugupidavad ja elukeskkonda väärtustavad uhked elanikud. Täna on see kogukond kahetsusväärselt ära mandundud. Veidi kostis kobinat kui Baltic Workboats esimese tuuliku paigaldas, täna kui teist planeeritakse on külavanem juba BWb eeskõnelejaks. Kuigi alguses lubati, et teist ei tule mingil juhul, tehakse ilmselt kolmaski ja lubatakse Bwb pool kompensatsiooniks rahvamajasse diskoripulti.
Et saaks kultuuri arendada, eks.
Nüüd tõmmatakse merest iga 15 min järgi suur autokoormatäis liiva välja. Kuid ärge unustage, igapäev seda ei tehta, aastajad, ilm jpm teevad omad korrektuurid elik mõnipäev mitte midagi, teinekord iga 5 min autotäis. Autod voorivad, tehnika müriseb, Merilo poiss saab minna uuele börsiringile isa raha põletama, vabandust investeerima ja nasvakad saavad rahvamajale veel ühe diskoripuldi (seekord toetab Merilo), et oleks vägev nädalavahetusel seltsimajja kokku tulla ja arutada, et on ikka vägev meil siin justkui nagu Ida-Virumaa, aga pole ka. Et rohkem nagu Virtsu siiski, aga sellegipoolest ikka jube maru koht elamiseks ja kui kahe diskoripuldiga tümakat teed siis pole peaaegu tuulikute ja rasketehnika müra kuulda.
Elu on lill :)
Teist tuugenit kavandatakse selle muuli otsa mida välja kaevandatvast liivast ehitama hakatakse. Rohkem tuugeneid hetkel ei kavandata, sest hetkel ei ole veel selle jaoks veel energiamüügi lepingut. Aga küll selle lepingu ka ükspäev saab.
Ma arvan,et võiks proovida seda liiva välja vedada kas hobovankrite kakuaam paatidega (kala nii kui nii meres vähevõitu ja nii saaks Nasva mehed tööd) või siis proovida raudtee ehitusega algust teha et tuletada vanu häid aegu meelde nii kui kilid tegid raudtee Sahalini asemel Saaremaale.
Ehitage ringtee ,et välistada lugupeetud inimeste häirimine,Sulgege koheselt Naval tegutsevad ettevõtted sest need pole piisavalt keskkonda väärtustavad,et uhked inimesed ennast samas külas hästi võiksid tunda.
Vot siis oleks elu omas mullis lill
Eks see esmakõneleja arvamus ole ju täitsa õige
Elu on näidanud,et praegusel ajal vigade parandust ei tehta ja tihti see ei olegi hiljem võmalik.Väga,väga kahju!!!
no siis kahe puldiga DJ LI ja DJ LA
Mis see Nasva tee teist moodi on, kui Kuressaare ringtee. Mõlemad on ehitatud veokate tõrgeteta liikumise tagamiseks Roomassaare sadamasse lossimisele. Laevade seisuaeg on teatavasti kallis.