Möödunud nädalavahetusel Saaremaa rallil avarii üle elanud inimesed rääkisid Eesti Päevalehele oma loo, kus ei puudunud etteheited korraldajatele ja arstiabile.
“Järsku märkasin, et üks ralliauto sõidab tohutu kiirusega meie poole. Taganeda polnud nii kiiresti enam võimalik ja samuti poleks see ka õnnestunud, sest rahvamass oli tohutu ja lisaks olid raja äärde pargitud autod, mis takistasid inimeste liikumist rajast eemale,” kirjeldas Kersti Ojalill viimast mälestust enne õnnetust, mille toimumist ta täpselt enam ei mäleta.
Kuressaare tüdruk Gertrud Uustalu vaatas rallit samas kohas. Temaga koos olid sõber Karl ja veel kaks tuttavat. Neiu nägi, et auto hakkab teelt välja paiskuma, ja jõudis teha vaid kaks sammu, kui oligi “pauk” käes.
Põhilöögi said Gertrudi põlved – hiljem diagnoositi haiglas nende põrutus. Ta pääses haiglast mõne tunni pärast, kuid tema sõbral Karlil läks halvemini: poisi isa Meelis Juhandi sõnul peab poeg veel vähemalt järgmise nädalani operatsioonist taastuma.
“Äärmiselt hirmus oli see, et pärast ralliauto väljasõitu ei katkestanud turvamees katset, vaid veel mitmed autod sõitsid rajalt mööda ja ma arvasin, et nad sõidavad mulle otsa,” meenutas Kersti Ojalill.
Ralli direktor Toomas Sepp oli väga kidakeelne, kuid tunnistas, et pärast avariid läks olukorra tõsiduse mõistmiseks ja rallikatse peatamiseks aega. Kiirabibrigaadi kohalejõudmiseks kulus ligikaudu veerand tundi. Kõigepealt anti abi kahele inimesele, kes olid jäänud ralliauto ja raja äärde pargitud sõiduki vahele.
Kannatanutel jagus etteheiteid ka Kuressaare haigla aadressil. “Professionaalse arstiabi tase oli haiglas madal, sest patsiendina ei saanud ma adekvaatset informatsiooni,” sõnas viga saanud Elise. Esialgu diagnoositi tal haiglas pöialuu murd, mille raviajaks hinnati kolm nädalat. Ent hiljem ortopeedi juures selgus, et lõplik taastumine võib aega võtta kuni kuus kuud.
Ka Kersti Ojalillel esimese hooga murde ei leitud, kuid hiljem avastati siiski nt roideluumurd. Päev hiljem leiti luumurd ka varem terveks nimetatud põlves.
Kuressaare haigla ravijuht Reet Tuisk selgitas, et diagnostika ongi teatud protseduuride ja uuringute kronoloogia ajas, mille puhul esmane arvamus ei pruugi alati ühtida lõpparvamusega. Kõigi osapoolte arvamuse tulemusena kujuneb esmasest ehk vastuvõtudiagnoosist lõppdiagnoos.
tule taevas appi nüüd on siis artid kah veel tagatipuks süüdi..no tule taevas appi.
minumeelest absurdne, ega keegi ei käskinud sinna vaatama minna ??
Lassi kurvi läheb suur hulk inimesi lihtsalt ju matsu vaatama, nüüd nägite matsu… kõlab küll inetult, aga nii on ju.
Näiteks kui rallikatsel on mahapöördesse lintidest nö ümbrik tehtud, siis ma ei seisa ju ümbriku taga selle mõttega, et “NONII, siin on nüüd turvaline, kuna siin võib seista!”
Kui oleks ralliauto ratta alt kiviga saanud, siis oleks juhti süüdistama läinud vä ?
Mida te ronisite siis sellisese kohta oma peaga ei oska enam keegi möleda kuradi peata kanad. See on ammu teada et rallisport vöib olla eluohtlik ja siililegi on selge et välis kurvist vöib nii mönigi välja söita. Nüüd on jah hea halada
bambusesse panekute ootuses ju rahvas sinna massiliselt läks. kui omal pole oidu, et väliskurvis mitte nillida siis pole nüüd mõtet ka kiruda. ning selge on ka see, et kui väikesesse haiglasse tuleb korraga hulk patsiente võtab diagnoosimine aega, eriti veel kui üks on kriitilises seisus.
Kuidas kiirabil kulus ligemale veerand tundi kohale jõudmiseks??? Eeldan, et igal kiiruskatsel on kiirabi kohapeal olemas, mitte ei pea linnast tulema hakkama.
ma ei tea kuskohast on pärit see legend et kiirabil läks veerand tundi? Olin ise kohal ja minu teada läks peale laksu mööda 5 autot (5 minutit), siis järgmisena minuti-paari jooksul tuligi kiirabi. Mäletan et kui viies auto läks siis isegi imestasin et miks kiirabi ei tule aga siis juba üle lahe paistis ta tulemine. Kiirabi tulekuni jäi igal juhul alla 10 minuti. Eks ootaja aeg ole pikk, aga selline see ralli on – igasse kurvi kiirabiautot passima panna pole realistlik. Ainus milles korraldajat võiks süüdistada on see et Lassil ei olnud avariiside punkti. Laksu hetkeks olid järgmised 1-2 masinat juba rajal, neid poleks keegi kuidagi enam kinni püüdnud kuna rallikatega raadiosidet ei ole. Turvadel olukorras selgusele saamine, katsevanemale helistamine, sellel stardikohtunikule helistamine ja stardi sulgemine – see kõik võttis mõne minuti, selle ajaga sai veel 3 masinat rajale. Kiirema tegutsemisega oleks ehk paar minutit saanud kogu protsessi kiirendada, mitte rohkem. Eks järgmine kord ollakse paremini valmis, kuigi alati loodame et sellist järgmist laksu ei tule.
katse toimub mingil distantsil ja korraga ei saa kiirabi mitmes kohas olla ega ise rallit kaasasõita nn juhuks, kui keegi kannatada saab – mõtle natule, ehk saad aru.
Eks see oli üks halb asjade kokkusattumus, ega siin olegi otsest süüdlast, lihtsalt oldi valel ajal vales kohas.
Sama lugu oli ka Tallinna lasteaias kui üks väike poiss kes oli kümneid ja kümneid kordi turninud lasteaias metallkangidel tegi üks päev õnnetu liigutuse ja oligi kõik, siis ka kõik süüdi, oli lihtsalt õnnetus !!!
Etteheited arstidele on tõesti kohased. Ravida nad oskavad, kuid arsti ja patsiendi vahelise suhtluse osas on meie kõrgelt koolitatud meedikutel arenenud Euroopa tasemeni jõudmiseks veel kõvasti arenguruumi – selleks pole vaja küll palgatõusu ja tööpäeva lühendamist. Õige olekski suur osa Eesti arste (just nimelt arste!) arenenud maadesse internina suhtluspraktikale saata.
Siin on tegemist jagatud vastutusega publiku, turvajate ja õnnetu juhuse vahel. Enamik, meist on näinud kuidas käitub keskmine inimene ralliraja ääres, kui sinna lisandub paras kogus “külmarohtu” jm turgutavaid aineid… turvaja – kas viitsib oma tööd teha, kas suudab publikut ohjata ja õnnetu juhus – seda ei saa ellimineerida ka kõige suuremate turvameetmete rakendamisega.
Egaturvatöötaja manitsusest ei hoolita, tahetakse vaata`et ikka käega katsuda mööduvat kihutajat, siis on “ju kõik veel ok ja iga keelaja paha” nii see on !!!
Palju oleneb siiski sellest, kes on turvaja, kuidas ta pealtvaatajatega suhtleb ja ennast kehtestab.
vaadake videot. juba järgmine ralliauto jäi seal seisma mitte ei kihutanud mööda.
http://www.youtube.com/watch?v=yGjo0vgJ9j8
Karjuda võite peeglisse – teie tegite oma otsused ja valikud vaadata väliskurvis piiratud liikuvusega rahvasummas oma rallit. Teie valikuid ei langetanud ei korraldaja ega rajakontroll.
ralli korraldajad on ju lausa koomiksi vormis ralli kava viimasel siselehel selgeks teinud et ära seisa ohtlikes kohtades ja siisloetelu, mille hulgas …. väliskurvis.
Andke mõistust teisi süüdistama minna, kui ise nii hullu koha peal seisad. korraldaja ei saa igal inimesel ka kätt hoida ja küsida, kas sa ikka tead, mis rallil juhtuda võib?
Noored inimesed on nii ennast täis, teised on kõik süüdi peale nende tsillijate ja hängijate
kõik olidki ju lindi taga!
vaadake linkihttp://www.youtube.com/watch?v=yGjo0vgJ9j8.ja siis sonige edasi-ei ole vaja joosta üle raja,et olla sündmusele võimalikult lähedal ja piltistada-lasteaed!!!
Pr.Ojalill ei pea ka tähtsust täis olema, et mõtle söideti otsa ja veel arstid ei suutnud vigastusi leida— ära roni sinna kuhu ei tohi…
Kuressaare tüdruk Gertrud Uustalu? Kust küll ajakirjanikel need andmed tulevad?
http://www.youtube.com/watch?v=V8MUoUUD-0o&feature=related