Saaremaa ralli võitis Aleksei Lukjanuk, õnnetuses kannatanu viidi kopteriga Tallinna (FOTOD) (9)

45. Saaremaa ralli võitis eelviimase kiiruskatsega liidriks kerkinud venelane Aleksei Lukjanuk, kes edestas teise koha saanud Kaspar Koitlat 10,8 sekundiga. Parim saarlane, Timmu Kõrge tuli viiendaks.

Kolmas oli pikalt liidrikohal püsinud Karl Kruuda, kes lõpuks kaotas Lukjanukile 48,5 sekundit. Kruuda koges ebaõnne, sest lõhkus viimasel katsel juhipoolse tagumise ratta. Lõplik paremusjärjestus pärast 10. kiiruskatset: 1. Lukjanuk, 2. Koitla (+10,8), 3. Kruuda +48,5, 4. Aus +55,2, 5. Kõrge +1.02,0, 6. Kaur +1.07,1.

Kuressaare keskväljakul poodiumit oodates oli Karl Kruuda ilmselgelt löödud mees. Tema sõnul oli rada olnud libe ning seega sai ka auto tagumise otsaga vastu puud sõidetud. Kruuda muigas, et puu oli lihtsalt vale kohapeal. “Ilm ei mänginud minu kasuks,” märkis ta. “Väga libe oli.” Kruuda alustas ralli viimast päeva küll liidrina, hilisem võitja Aleksei Lukanjuk oli alles seitsmes ning kaotas Kruudale 17 sekundit.

Võitja Lukjanuk seevastu säras kui pühademuna. “Riskisime palju. Me polegi kunagi nii palju võidu nimel riskinud,” rääkis  esimesena startinud ning esimesena ka poodiumile jõudnud venelane. “Aga risk õigustas ennast ja see ongi kõige tähtsam.”

Parima saarlasena lõpetanud Timmu Kõrge ütles oma viienda koha kohta, et tegelikult probleeme nagu polnudki, mees oli ise enda sõnul kehva. Kõrge ütles, et eriti kehvasti läks tal Undva katsete läbimine. “Pikk katse, kui kuskil vea teed, maksab kohe kätte,” ütles Kõrge Saarte Häälele.

Kokkuvõttes 25. kohaga oma esimese Saaremaa ralli lõpetanud Rasmus Uustulnd nentis, et ralli iseenesest oli hea, kuid tulemusega ta siiski rahul ei ole. Nii läks näiteks reedeõhtusel linnakatsel Uustulndi sõnul kaotsi 20 sekundit, kui katse esimeses kurvis betoonblokkide vastu sõideti. Noor saarlane kinnitas siiski oma kaardilugeja Imre Kuuse sõnu, et autost võeti maksimum mis võtta andis. Kuusk nii pettunud kui Uustulnd siiski ei olnud. Tema sõnul tehti kõik, mis teha andis. Noore rallisõitja kaardilugeja kinnitas, et vaikselt arenetakse ja kiirused lähevad aina paremaks.

Lassi kurvis sõitis auto publikusse

Saaremaa ralli teise päeva esimesel katsel juhtus raske õnnetus kurikuulsas Lassi kurvis, kui venelane Jevgeni Rogov peale Lassi silda lauge kurvi võtmise asemel otse sõitis.

Venelase auto peatas publiku turvaala sisse pargitud veoauto kast, kuid mitmed inimesed publikust said vigastada, nii mõnigi raskelt. Katse katkestati. “Ma ei tea mis juhtus, ” ütles Saarte Häälele kümmekond minutit pärast õnnetust piloot Jevgeni Rogov. “Sõitsin lihtsalt otse.” Hiljem kommenteeris Rogov juhtunut ERR-le, et pidurid ei pidanud pehmel pinnasel ja tal ei olnudki midagi teha. “Inimesed olid väga lähedal otsesuunas. Minu arvates ei tohiks nii organiseeritud olla. Nüüd on näide olemas,” vahendas ERR venelase sõnu.

Kokku viidi sündmuspaigalt Kuressaare haiglasse kuus inimest, neli pöördus sinna ise. Tõsiselt sai viga lätlane, kellel oli lahtine reieluumurd ja sääreluus mitmed murrud, selgitas ERR vahendusel Juhan Nemvalts Kuressaare haiglast. Lätlane lennutati helikopteriga Põhja-Eesti regionaalhaiglasse. Teised kannatanud olid eestlased ning nende vigastused olid väiksemad. Siiski hospitaliseeriti Kuressaares kaks inimest ning kaks on jälgimisel. Pealtnägijate sõnul tuli kiirabi õnnetuspaika oodata 10-12 minutit.

Ralli pressiesindaja Margus Kiiveri sõnul annab asjale hinnangu ralli õnnetusjuhtumi komisjon, mis koguneb päradt ralli lõppu.

Kruuda võitis avapäeva

Reede õhtul Kuressaare kesklinnast alguse saanud 45. Saaremaa rallit asus avapäeva kolme kiiruskatsega juhtima Škoda Fabia S2000-l kihutav Karl Kruuda.  Saarlaste esinumber Timmu Kõrge hoidis kolmandat kohta. Teine saarlane – vanameister Vello Õunpuu pidi kõrvale astuma juba esimesel katsel teelt väljasõidu tõttu, mis lõppes majaseinas.

Kruuda läbis esimese, 9,12 km pikkuse kiiruskatse ajaga 4.33,1. Teise aja sai Egon Kaur (Subaru Impreza) 3,6-sekundilise kaotusega.

Kolmas oli Timmu Kõrge (Mitsubishi Lancer EVO 9), jäädes liidrist maha 3,8 sekundit. Karjääri viimast rallit tegev Margus Murakas (Mitsubishi Lancer EVO 10) oli 15. (+19,4 sekundit).

Teise kiiruskatse, mis oli 5,9 km pikk, võitis taas Karl Kruuda. Teisel kohal jätkab Egon Kaur 4,8-sekundilise kaotusega. Kolmandaks tõusis Aleksei Lukjanuk (+5,7) ja neljandaks Kaspar Koitla (+7,1). Margus Murakas on 27,6-sekundilise kaotusega 15.

Avapäeva viimase, 2,3 km pikkuse kiiruskatse võitis taas Karl Kruuda ja kasvatas avapäeva lõpuks oma edumaa lähimate konkurentide ees 10,7 sekundile. Teiseks tõusis kolmanda kiiruskatsega Kaspar Koitla (+10,7), järgnevad Timmu Kõrge (+11,0) ja Egon Kaur (+12,0). Margus Murakas on 14. 34,4-sekundilise kaotusega.

Päeva viimase katse finišis kommenteeris Kruuda lühidalt, et kõik on OK. Viimase katse kohta ütles tema ja ka parima saarlasena kolmandat kohta hoidev Timmu Kõrge, et katsed olid üsna libedad.

Õunpuu katkestas avapäeval

Saaremaa ralli esimese päeva katkestajate rivis on kolm ekipaaži. Nende hulgas ka Vello Õunpuu, kellele sai saatuslikuks juba esimene katse. Numbri 118 all peale aastakümneid rallirajale viimast sõitu tegema naasnud Õunpuu oli ralli stardis vaieldamatu staar.

Tema autot ümbritsesid kümned autogrammi- ja pildistada soovijad. Teistest sõitjates eristas Õunpuu fänne see, et kui tavaliselt nurusid autogramme lapsed, siis Õunpuu oli pigem üle keskea daamide ja härrade päralt.

“Siin tuleb rahulikult sõita, targutama ei saa hakata,” ütles Õunpuu vaevalt paar minutit enne stardipoodiumile sõitmist. Oma eesmärgiks nimetas Õunpuu ralli lõpuni sõitmist, kuid naerdes ütles, et ikka peab võidu peale ka mõtlema. “Alati tuleb võitma minna, iseasi, kuidas see välja kukub,” muigas mees ja sõitis oma esimesele katsele, mille finišisse ta ei jõudnudki.

Laupäeval on Saaremaa rallil  kavas kokku 7 kiiruskatset.

Olud on rasked

Reedel kell 17.20 Kuressaare kesklinnast alguse saanud 45. Saaremaa rallile jõudis 142. sõitjat, ütles eile keskpäeval Saarte Häälele ralli pressiesindaja Margus Kiiver. Rallikeskuses andis Saarte Häälele välkintervjuu ka Eesti üks tuntumaid rallisõitjad Margus Murakas, kelle jaoks on Saaremaa ralli start karjääri viimane.

”Eks see viimase ralli tunne tuleb mõne aja pärast,” ütles Murakas, kes kogus autorallis tiitleid juba NSVL ajal ja oli Saaremaal esimest korda stardis aastal 1985. ”Praegu on selline hooaja viimase ralli tunne.” Enda sõnul läheb ta tegema sõitu eesmärgiga saada endale hea tunne. ”Lähen protsessi nautima. Aga loomulikult tuleb minna võidusooviga. Kui seda pole, oled ette kaotanud juba,” muigas mees.

Katsetega tutvumas käinud Muraka sõnul ootavad sõitjaid sel aastal ees üsna rasked olud. Seda just seetõttu, et üsna tihti sadanud vihm on rajad muutnud pehmemaks ja libedamaks. Murakas tõi esile näiteks ralli pikima – kaks korda läbitava Undva katse, kus on teed ka laiemaks lükatud. ”Seal tuleb väga hoolikalt sõidujäljes püsida,” märkis mees. Ta tõstis esile ka ralli viimast katset Pidulas, mis eelmisel aastal liigse pealtvaatajaskonna tõttu turvakaalutlustel ära jäeti. ”Seda on tõesti raske turvata, nii kitsas ja majade vahel. Õnneks on sel aastal viimane katse ja loodetavasti vahed paigas ja kohad selged,” kinnitas mees kõrvalolijate naerupahvaku saatel.

Linnakatse kohta, mis sõidetakse sel aastal vastupidises suunas ütles Murakas, et selline showkatse peab ka ikka jätkuvalt olema. Kuid samas tõi ta esile ka ühe karmi tõsiasja: ”See on katse, kus on võita vähe, aga kaotada palju. Sõidad betooni või kuhu iganes.”

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 20 435 korda, sh täna 1)