Riigikogu Saarte ühendus arutas selle nädala algul Saaremaa omavalitsuste liidu (SOL) ja Eesti saarte kogu pöördumisi seoses kavandatava parvlaevapiletite hinnatõusuga tuleval aastal.
Saarte ühenduse esimees Kalle Laanet tõdes, et ühenduse liikmete hinnangul ei taga talvegraafikule üleminek juba suve lõpul nõudluse rahuldamist senisel teenindustasemel – seda nii kiiruselt kui ka tiheduselt.
Ühendus on veendunud, et stabiilne tihedam sõidugraafik peab jätkuma vähemalt oktoobri keskpaigani.
“Oleme seisukohal, et iga hinnatõus on löök saareelanike rahakotile, kuid mööname, et tihedama laevagraafiku säilitamiseks on vaja arutada kõiki võimalusi, kaasa arvatud piletihinna tõus,” nentis Laanet SOL-ile ja Eesti saarte kogule saadetud vastuskirjas.
Kalle Laaneti sõnul on riigikogu Saarte ühenduse liikmed nõus regionaalminister Siim Valmar Kiisleriga, kelle hinnangul ei saa laevapiletite hinnad tõusta 25 protsenti, kui tegelik vajadus on tunduvalt väiksem.
Laanet märkis, et hind saab tõusta nii palju, et katta parvlaevade tihedam graafik oktoobri keskpaigani. Saarte ühendus on tema sõnul nõus, et on vaja arutada laevapiletite hinna kujunemise põhimõtteid, et piletihinna tõus ei oleks liialt järsk.
Muu hulgas plaanib Saar-te ühendus lähiajal kutsuda kohtumisele majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Partsi, et leida üheskoos võimalusi, kuidas vältida järsku hinnatõusu.
Läinud nädala lõpul teatas Juhan Partsile oma kooskõlastusest laevapiletihinna tõstmise määruse eelnõule ka rahandusminister Jürgen Ligi. Muu hulgas palus Ligi majandusministeeriumil täiendavalt analüüsida ja eelnõu seletuskirjas välja tuua, mil moel mõjutab piletihindade tõus riigipoolse toetuse mahtu.
Rahandusminister palus välja tuua ka, millised on laevaliikluse tulu, kulu ja riigipoolse toetuse prognoosid järgnevaks viieks aastaks, ning uuris, kas ja kui suurt piletihinna tõusu on tulevikus ette näha, kui riigipoolne toetus säilib 2012. ja 2013. aasta tasemel.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Kalev Vapperi kinnitusel nende täiendustega kindlasti tegeletakse.
Kui ma vaatan majad ja korterite müügi kuulutusi, siis alati panen tähele kui kallilt ja luksuslikult on köik korteri ja majad sisustatud ning remonditud. Kust inimesed on saanud need rahad? Kas vöi majad Maxima juures ja Upal – need on uskumatud lossid.
Kust inimesed on saanud selle raha köige niisuguse luksusliku ehitamise ja remontimise jaoks?
Siin võiks vastata nii, et need losside omanikud on ehitanud enda tuludest ja ei ole seejuures kalliste laevapiletitega sõitnud.
Siis vöiks öelda, et saarlastel suuremal osal on väga hea sisse tulek, kui on vöimalik niimoodi sisustada uhkelt ja kallilt kortereid ja ehitada suuri villasid.
Mida kallimaks selle pileti ajate, seda rutem Saaremaa põliselanikest tühjeneb, lihtne loogika!
Odavam ja parem on elada mandril, seda teavad ka riigikogulased, nii et laske aga piletihinnal tõusta!