Repliik: Härg teeb häda kaevu!

Õõnsaid loosungeid inimeste võrdsest kohtlemisest ja põhiseadusega tagatud liikumisvabadusest ei võeta ammu enam tõsiselt, sest riik on oma senise käitumisega teinud kõik selleks, et vähemalt ühistranspordi vallas vohaks kindlusetus ja süsteemitus. Mida arvata poliitikutest, kes üks kuu enne valimisi lasevad parvlaeva piletihinnad alla ja aasta-poolteise pärast hakkavad neid jälle vana koha peale tagasi upitama?

Nii nagu pensionite suurus ei sõltu täna poliitikute suvast, vaid pensioniseadusesse sissekirjutatud valemist, ei tohiks ka parvlaevapileti hinna kujundamise loogikat jätta ühe ebastabiilse ministri meelevalda. Riik peab tagama õiglase hinnaga ja kvaliteetse parvlaevaühenduse mandriga. Õiglase hinna all pean silmas nn maanteepikenduse põhimõttele vastavat hinda. Kvaliteet tähendab aga ilmastikukindlat, kahe laevaga tagatud piisava tihedusega graafikut ja kiiret ülesõitu koos kiire peale- ja mahalaadimisega. Need põhimõtted peavad olema kirjas seaduses!

Öeldu ei tähenda, et piletihinnad peavad olema igavesti kivisse raiutud. On selge, et kütusehinnad tõusevad, tööjõukulud suurenevad ja riik kehtestab vedajale järjest uusi meresõidu ohutusnõudeid – kõik see suurendab üleveo kulusid. Üleveo kallinemist ei tohiks aga jätta kogu ulatuses reisijate õlule, vaid selle peaks katma solidaarselt. Kui näiteks Hiiu- ja Saaremaa liinidel kokku on riigi dotatsiooni osatähtsus ca 70 protsenti ja piletitulu oma ca 30 protsenti, siis kulude suurenemisel osalevad riik ja reisijad samas proportsioonis.

Vähemalt kuuel korral on mõõdukad ja sotsiaaldemokraadid proovinud maanteepikenduse põhimõtet ühistranspordiseadusesse sisse kirjutada. Ühel korral on see kompromissina n-ö soovitavas sõnastuses ka õnnestunud. Minister Atoneni ajal roogiti see põhimõte seadusest välja ja tulemuseks on jälle kümme aastat süsteemitut sügelemist!

Kellele on praegu valitsev anarhia hinnakujunduses kasulik? Minister Partsi plaaniga pole päri ka mitmed saare taustaga koalitsioonipoliitikud ja vaikselt hakkab ka nende seisukohavõttudest läbi kumama igatsus süsteemsuse järele. Loodan, et nende osalus probleemi lahendamisel ei piirdu kõrvaltvaatamise ja nentimisega, et see hinnatõus kohe üldse ei meeldi.

Kalev Kotkas
riigikogu liige, SDE

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 241 korda, sh täna 1)