Uus tänavavalgustus paneb laenama (10)

Säästlikuma tänavavalgustuse soetamiseks tuleb Kuressaare linnavalitsusel lähiaastatel laenu võtta. Praegu on linna laenukoormus liialt suur, kuid aastaks 2014 langeb see lubatud piiridesse.

Kuressaare linn sai ühena kuuest Eesti linnast (elanike arvuga 8000–15 000 elanikku) saastekvootide müügi programmist täistoetuse tänavavalgustuse uuendamiseks.

Suurem omaosalus

Kogumaksumusega 3,3 miljonit eurot programmi omaosalus oleks linna jaoks 800 000 eurot. Seda linna rahakott puhtalt omavahendite arvelt välja ei kannata.

Volikogule tehtud ülevaates lausus linnapea Mati Mäetalu, et nii suur omaosalus tuli linnale üllatusena. Algselt arvati omaosaluseks 320 000 eurot, kuid projekti lõppotsuse väljakuulutamisel selgus, et linna kanda jääb ka käibemaksu tasumine. Sellest pea kolmekordne omaosaluse tõus.

Mäetalu nentis, et linn võttis projektis osalemise otsuse siiski vastu, pidades silmas just suurt kasusaajate hulka ja ehitustööde algust 2014. aastal. Aastanumber on oluline seetõttu, et tolleks ajaks peaks linna laenukoormus eeldatavalt langema alla 60% aasta eelarvetuludest. Hetkel on see arv 60,8%, mis laenamise välistab.

Linnapea andis linnavolikogu viimasel istungil ka ülevaate linna tänavavalgustuse hetkeolukorrast ning ümberehitamise ja kaasajastamise tulemist juhul, kui projekt käiku läheb.

Tootsi peenar

Praegu on linnas 87 km valgustatud tänavaid ja kergliiklusteid, mis moodustab 90% linna tänavavõrgustikust. Pea pooled kasutusel olevatest valgustitest on vanemad kui 30 aastat. Üle kolmandiku liinidest on ühefaasilised paljasjuhtmed, millest on tingitud lühised, energiakaod, ülekoormused ja teised probleemid. Kasutusel on üle 20 erineva valgustisüsteemi, kolmandik lülituspunktidest on töökõlbmatud ning puudub igasugune ühtne juhtimis- ja jälgimissüsteem.

Uuendamise tulemina oleks kogu valgustus linna jaoks 40% energiatõhusam, kasutusele võetaks kõrgrõhu-naatriumlambiga ja LED-valgusallikaga valgustid. Vahetatakse välja liinid, juhtimissüsteem automatiseeritakse ja viiakse juhtimisele, kus valgusti põlemise aega, koormust jms saab reguleerida. Näiteks kui praegu kustutatakse kokkuhoidmiseks kergliiklusteedel ööseks kolmest lambist üks, siis tulevikus põleksid need kõik, kuid väiksema valgustugevusega.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 758 korda, sh täna 1)