
JÄI ÜKSINDA: Kuigi vallavolinik Tarmo Pikner (esiplaanil) tegi ettepaneku Saaremaa omavalitsuste liidust mitte välja astuda, vaid üritada organisatsiooni seestpoolt muuta, jäi ta selgesse vähemusse. Volikogu esimehe Mart Maastiku sõnul on SOLi näol tegemist vabatahtliku ühendusega, millest Lümanda vald soovibki vabatahtlikult välja astuda. Foto: Sander Ilvest
Eile toimunud Lümanda vallavolikogu istungil otsustas Lümanda vald lahkuda 1. jaanuarist Saaremaa omavalitsuste liidust (SOL).
Volikogu esimehe Mart Maastiku sõnul tegi vald pool aastat tagasi oma ettepanekud SOLi töö ümberkorraldamiseks. Et mingeid muutusi pole toimunud, pandi eilse volikogu päevakorda punkt
SOList välja astumise kohta.
Maastiku sõnul on 2000 euro suurune aastamaks suur raha. “Seda saaks kasutada näiteks lasteaia juhatajale palga maksmiseks,” tõdes volikogu esimees.
Lümanda kultuurimaja juhataja Ulvi Põld rääkis, et SOL on küll toetanud maakondlikke kultuuriüritusi rahaliselt, aga sisuliselt on tegemist siiski omavalitsuste rahaga, mis tuleb vallaeelarvest.
Alati võib uuesti liituda
Mart Maastik selgitas, et alati jääb võimalus uuesti SOLi liikmeks astuda, kui olukord muutub. Praegusel kujul asi aga ei toimi. Maastik avaldas veel arvamust, et SOL kui vabatahtlik organisatsioon ei peaks jagama laiali riigi raha, nagu ta praegu teeb.
Selle peale tegi volinik Tarmo Pikner ettepaneku pöörduda regionaalministri poole ettepanekuga korraldada omavalitsusliitude töö ümber. Tema arvates võiks liitude puhul tegemist olla riigi käepikendustega maakondades, mille lõppeesmärk oleks haldusreformi läbiviimine.
Kuna Pikner ei osanud oma ettepanekut kohe sõnastada, kohustati teda järgmiseks volikogu istungiks koostama konkreetne pöördumise tekst.
Hääletusel selgus, et SOList väljaastumise poolt oli kuus volikogu liiget. Tarmo Pikner jäi erapooletuks.
Kuressaare lahkumist toetatakse
Järgmisel Kuressaare linnavolikogu istungil hääletamisele tulev Saaremaa omavalitsuste liidust lahkumise eelnõu on linnavolikogu komisjonides leidnud üldjuhul toetavaid sõnavõtte.
Hariduskomisjonis paluti linnavalitsuselt küll veel täpsustavaid numbreid ning täpsemat selgitust volikogus. Siiski andis komisjon eelnõule oma pooldava seisukoha.
Rahanduskomisjonis jäid kõlama SOLi suhtes peamiselt negatiivsed seisukohad. “Maakonna arengu otsustamine on küll SOLis, kuid organisatsioon on liialt poliitiline ja ei ole vastututustundlik,” ütles komisjoni liige Laine Tarvis. Piret Pihel lisas, et suurem osa SOLi eelarvest läheb organisatsiooni ülalpidamiseks, ühistegevuste osakaal on väike. Ka see komisjon andis eelnõule oma poolehoiu.
Kodanikukomisjoni protokolli on märgitud kaks vastandlikku seisukohta. Komisjoni liige Jaan Lember ütles, et tema on SOLiga seotud olnud aastast 1993. “Tänast SOLi ei saa tolleaegsega üldse võrrelda. Täna täidab SOLi ülesandeid Saarte Koostöökogu. SOLi praegune juhtkond ei ole midagi teinud.”
Rettau liidus jätkamise poolt
Samas on kodanikukomisjoni liige ja linna teenetemärgi omanik Enn Rettau Lembri seisukohale vastupidisel arvamusel. Tema sõnul on SOLil siiski suur mõjuvõim. Näiteks tõi ta kasvõi praegu aktuaalse praamipiletite hinna teema, kus linn ei saa midagi suurt ära teha, küll saaks seda SOL. “Minu arvates on vale seisukoht, et linn kui kõige tugevam liige astub SOList välja,” sedastas Rettau.
Kuressaare linna omavalitsus tahab SOList välja astuda, kuna leiab, et SOLi tegevus ei ole linna arengule märkimisväärselt mõjunud. Kuressaare kuulub SOLi aastast 1993.
Väljaastumise üle hääletab linnavolikogu järgmisel neljapäeval. Varem on Saaremaa omavalitsuste liidust lahkunud Kaarma vald.
Tõnu Veldre, Raul Vinni
SOLil pole mingit mõjuvõimu praamipiletite hinna läbirääkimistel. Sellega tegeleb maavalitsus eesotsas maavanemaga.
Vat see on küll üllatus, et maavalitsus, eesotsas maavanemaga on mingi mõjuvõimuga osaline parvalaevapiletite hinna läbirääkimisel.
Jah, Hiiu maavanem ja Saare maavanem ei kooskõlastanud seda valitsuse määruse eelnõu.
Ainus ühisosa, mis oli aga mõlema maavanema vastuses oligi see, et nad väga tahaks olla osalised parvlaeva piletite hinnakujunduspoliitikas.
Jah, kumbki maavanematest ei kooskõlastanud seda eelnõu, (Volli ka ei kooskõlastanud, Taavi Kurisoo ka ei kooskõlastanud ja siia võib vabalt lisada, et SOL ka ei kooskõlastanud!). Aga kas keegi maavanemailt üldse mingit kooskõlastust ootab – nad ju ei ole ka mingid asjaosalised?!
Kaido Kaasik, Taavi Kurisoo, Riho Rahuoja ning Aare-Villu Kattel said lihtsalt ühelt MKMi ametnikult e-maili:
Lugupeetud koostööpartnerid,
Esitame Teile informatsiooni, et Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium on esitanud kooskõlastamisele majandus- ja kommunikatsiooniministri 19. oktoobri 2007. a määruse nr 78 “Hinnakirja ja sõidusoodustuste kehtestamine avalikul liiniveol Kuivastu-Virtsu, Rohuküla-Heltermaa ja Sõru-Triigi parvlaevaliinidel” muutmise eelnõu.
Eelnõuga on võimalik tutvuda läbi eelnõude infosüsteemi (eelnoud.valitsus.ee).
Kiirlink eelnõule: blablabla
Lugupidamisega,
Merily Must
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium
Merendustalituse peaspetsialist
Tel: 639 7659
ja ongi kõik, maavanematele ja transpordispetsialistidele edastati lihtsalt informatsioon ühest eelnõust aga kooskõlastust oodatakse hoopis Rahandusministeeriumilt ja Siseministeeriumilt:
Siseministeerium
Rahandusministeerium Meie 07.09.12 nr 2-1/10-00809/014
Eelnõu kooskõlastamine
Esitame Teile kooskõlastamiseks majandus- ja kommunikatsiooniministri 19.10.2007 määruse nr 78 “Hinnakirja ja sõidusoodustuste kehtestamine avalikul liiniveol Kuivastu-Virtsu, Rohuküla-Heltermaa ja Sõru-Triigi parvlaevaliinidel” muutmise eelnõu.
Lugupidamisega,
/allkirjastatud digitaalselt/
Juhan Parts
minister
Kui minu eelnev kirjutis tundub liiga pikk, siis lühidalt nii:
Hiiu- ja Saare maavalitsuse ametnikud sai lihtsalt info: “Eelnõuga on võimalik tutvuda läbi eelnõude infosüsteemi…”
ja Sise- ja Rahandusministeeriumeilt oodatakse kooskõlastust: “Esitame Teile kooskõlastamiseks majandus- ja kommunikatsiooniministri 19.10.2007 määruse n…”
Tutvuda võivad avaliku eelnõuga kõik – http://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/2593434c-7936-4f91-8446-8b09ca4590e7#hg1x5I5S
Kui maavanemad tahavad ka olla mingid otsustajad, siis lähtuvalt subordinatsioonist peavad nad pöörduma siseministeeriumi (regionaalministri) poole aga see, et mitte siseministeerium ei edastanud informatsiooni sellisest eelnõust maavanematele, vaid nädal aega hiljem edastas info hoopis teise ministeeriumi ametnik – no kuulge, asjakohane info jõuab enne ajakirjandusse, kui Saare Maavalitsusse maavanem Kaido Kaasikule.
Lõpeta Volli tühja jutu puhumine.
Anti, kas ikka on tegu tühja jutuga?
Ka sellest Lümanda valla SOList lahkumise kirjutisest tõuseb üles küsimus, et mis asi see SOL üldse on ja mis ta võiks olla:
…
Selle peale tegi volinik Tarmo Pikner ettepaneku pöörduda regionaalministri poole ettepanekuga korraldada omavalitsusliitude töö ümber. Tema arvates võiks liitude puhul tegemist olla riigi käepikendustega maakondades, mille lõppeesmärk oleks haldusreformi läbiviimine.
Kuna Pikner ei osanud oma ettepanekut kohe sõnastada, kohustati teda järgmiseks volikogu istungiks koostama konkreetne pöördumise tekst.
…
Talunik väitis 22.09.2012 / 08:24, et SOLil pole mingit mõjuvõimu praamipiletite hinna läbirääkimistel. Sellega tegeleb maavalitsus eesotsas maavanemaga. (viidates vist Enn Rettau seiukohale) ja mina näitasin, et ega maavalitsus ikka ei tegele küll.
Meenutame natuke ajalugu.
SOLi esimehest Kaido Kaasikust sai Saare maavanem.
SOL hakkas valima uut esimeest, “tagatubades” lepiti kokku, et uueks esimeheks saab Koit Kelder, kes tahtis suuri muudatusi SOLis:
“Maavanem ja maavalitsus saavad maakonna arengus kaasa rääkida, aga täpselt nii palju või vähe, kui võimaldab nende õiguslik vorm. Saare maavalitsus on nagu teisedki üks siseministeeriumi osakond, millel ei ole mingit saarlaste mandaati. Saaremaa terviklike huvide eest saab ja peab seisma see, kellel on saarlaste volitus.
Rahva mandaat on olemas omavalitsuste liidul ja see ongi peamine, mis eristab seda teistest koostööorganisatsioonidest. Rahva valitud omavalitsuste volikogud valivad enda hulgast kaks esindajat ülemaakondliku liidu volikokku. Kohalike valdade ja linna kõrgeimad juhtorganid volikogud on valitud meie kõigi – rahva – poolt ja seega on volikogude otsustel rahva mandaat. SOL-il on rahva mandaat rääkida kõigi saarlaste ja muhulaste nimel, sest sellel organisatsioonil on ainsana maakonnas selline volitus läbi kohalike omavalitsuste valimiste saadud.
Ainus häda on selles, et SOL on vabatahtlikkuse alusel moodustatud ja see, kui palju ta võtab oma mureks arutada maakondlikke, omavalitsuste piiriüleseid küsimusi ja tuleviku stsenaariume, on SOL-i enese otsus.”
“Tagatubade tagatubades” aga lepiti kokku, et esimeheks saab Raimu Aardam, kes oli muudatuste vastu SOLis:
“Aardam oli kandidaat muutuste vastu,” ütles üks kohalik poliitik.
Seda, et ta muutustele väga aldis pole, tõdes ka vastne SOL-i esimees Raimu Aardam.
Hetkel on meil Saaremaa Omavalitsuste Liit, mis on ikka veel Kaido Kaasiku nägu ja Saare Maavalitsus, mis on nüüd juba Kaido Kaasiku nägu — mõlemad on praktiliselt teovõimetud ühel ja samal põhjusel!
See, millest rääkis Tarmo Pikner — suure tõenäosusega on see midagi sarnast, millest kirjutas Koit Kelder (see jutt, mille tõin paar lõiku tagasi välja. Sisuliselt ongi tegemist haldusreformiga – kahetasandilise omavalitsuse taastamisega, nagu oli 20 aastat tagasi, kui eksisteerisid maakondlikud maavolikogud.
Kui SOL või maavalitsus oleksid teovõimelised, siis poleks vajadust luua igasugu Saarte Koostöökogusid, maakonna arenduse nõukodasid, maakonna arenduskeskusi ja muid suures osas üksteist dubleerivaid poliitilisi kooslusi.
Seekord on Volli terale täiesti pihta saanud. Lisaksin, et maavalitsustega kooskõlastamise vajadus tuleneb liinilepingust ja hõlmab ainult graafikute kooskõlastamist.
Kuid lisaks õigusteooriale eksiteerib ka õiguspraktika. Õiguspraktika näitab, et 2007 aastal, kui maavalitsused ja tollane regionaalminister Vallo Reimaa olid MKM hinnatõusu määrusele vastu, siis lahendati küsimus mitte määrust ja rahastamise allikate muutmise vaid ministri väljavhetamise teel.
Kes seda nüüd täpselt ütleski: Pole inimest, pole probleemi? Oleme oma demokraatiamängus sellele jälle lähedal
Lisaks Valli kirjutatule toon välja veel ühe “pisikese” nüansi selle asja juures, et maavanemad “ei kinnitanud” seda eelnõu.
Saare maavanem saatis oma seisukoha, mida keegi talt ei küsinud, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile.
Värske Hiiu maavanem aga tundub olevat rohkem kodus nii õigusteoorias, kui ka -praktikas — tema saatis oma seisukoha “üles” siseministeeriumile, kellelt kooskõlastust küsiti.
“Ühisosa” maavanemate pöördusmise oli, et mõlemad tahavad osaleda parvlaeva piletite hinnapoliitika kujundamises, aga sellise volituse saab neile anda ainult siseministeerium, mille allüksused on maavalitsused, mitte keegi teine.
Maavanem esindab teadupärast riiki. SOL omavalitsusi. Siin on vaks vahet. Keda esindab Saarte koostöökogu, on paraku raske aru saada. Viimatinimetatud organisatsiooni näol on tegu pigem mingi suvalise poliitklubiga.
NII SOL, KOOSTÖÖKOGU JA MAAVANEM ON TEGELT ÜKS MÕTTETU VEINIKLUBI, MIS KÕIK ON AJALE JALGU JÄÄNUD!!
Asutustel on tegevuseks vahendite ja vabaduse aste täiesti erinevad. Ei anna sugugi ühte patta lüüa.
Huvitav, mis või kes see riik selline on ? Minu teada riik see oleme meie kõik. Ka need kes omavalitsustes elavad on osake riigist. Kuigi jah Eestis on ju praktika, kus Tallinn on riik riigis.
Ja SOL esindab neid omavalitsusi, mis sinna hääbuvasse organisatsiooni järele jääb. Ehk nime tuleks muuta SOList
SVOLiks ( Saaremaa Vähemusomavalitsuste Liit )
100% demagoogia!
Võta lahti Eesti Vabariigi põhiseadus
https://www.riigiteataja.ee/akt/127042011002
ja sa näed, et “riik on riik” ja “kohalik omavalitsus on kohalik omavalitsus”, mitte ” riik see oleme meie kõik”.
Mõned näited põhiseadusest:
Lasterikkad pered ja puuetega inimesed on riigi ja kohalike omavalitsuste erilise hoole all.
…
Õppimine on kooliealistel lastel seadusega määratud ulatuses kohustuslik ning riigi ja kohalike omavalitsuste üldhariduskoolides õppemaksuta.
…
Eesti kodanikul on õigus seaduses sätestatud korras tutvuda tema kohta riigiasutustes ja kohalikes omavalitsustes ning riigi ja kohalike omavalitsuste arhiivides hoitavate andmetega.
…
Seadus võib seda õigust piirata ka riigi ja kohalike omavalitsuste teenistujatel neile ameti tõttu teatavaks saanud riigi- või ärisaladuse või konfidentsiaalsena saadud informatsiooni ning teiste inimeste perekonna- ja eraelu kaitseks, samuti õigusemõistmise huvides.
…
Igaühel on õigus pöörduda märgukirjade ja avaldustega riigiasutuste, kohalike omavalitsuste ja nende ametiisikute poole.
…
Igaühel on õigus pöörduda riigiasutuste, kohalike omavalitsuste ja nende ametiisikute poole eesti keeles ja saada eestikeelseid vastuseid.
…
…
talunikule 22.09.2012 / 09:09 kirjutas täiesti õiget juttu:
Maavanem esindab teadupärast riiki. SOL omavalitsusi.
Karm aeg eraldab terad sökaldest. Kunagi oli juttu, et maavalitsust hakkab asendama SOL, nüüd need lagunevad. Jälle kokkuhoid.
Kõik taolised ühendused nagu SOLL jne. on ainult raha raiskajad, kõik likvideerida ja sealt saaks nii mõnelegi kitsaskohale raha leida.
Saarlased on ühed suured mätsud, ei oska nad ise võidelda praamipileti hinnatõusu eest, ega pole meil abi ei SOL ist, ega ka meie uuest rahva huvide eest seisvast maavanemast.
Me ei võitle praamipileti hinnatõusu eest vaid selle VASTU!
Ma olen ikka loll mis loll, seda ei saa salata.
Ei saa kuidagi vastupidist väita — Ühelgi lollil pole keelatud Nimi lahtrisse kirjutada Volli.
Volli, mille eest sulle palka makstakse? Eile-täna pole sa igatahes küll midagi kasulikku teha jõudnud siin targutamise kõrvalt!
Mul täna tavapärane esmaspäevane pohmakas, ei mina suuda siin miskit täna kommida. Aga homme, oi, oi, homme hoidke piip ja prillid.