Ruhnu saab täna eriveoga kütet

Ruhnu saab täna eriveoga kütet

KUKKUS VÄLJA NAGU ALATI: Veeteede amet tellis reisilaeva, mis ei olegi mõeldud ohtlike veoste transordiks. Foto: Sander Ilvest

Kiirkatamaraanil Runö ilmnenud probleemid bensiini ja bensiiniautode vedamisega on leidnud osaliselt lahenduse: nimelt saadetakse täna ruhnlastele eraldi laev ohtliku veose – bensiiniga.

Nüüdseks on selgunud, et Veeteede ametile oli laeva tellimisel peamiseks prioriteediks reisijate vedu, mitte ohtlike veoste transport. Paraku jäid aga seetõttu tahaplaanile Ruhnu elanike tavapärased vajadused: bensiini ja bensiiniautode ülevedu.

Määruse muutumine üllatas

Küll aga on sõitjateveo avaliku teenindamise lepingu kohaselt laevaliinidel Ringsu–Munalaid, Ringsu–Pärnu ja Ringsu–Roomassaare vedaja kohustatud tegema eraldi reisi ohtlike veoste vedamiseks. Täna see toimubki.

Ruhnu vallavanema Aare Sünteri sõnul ei osatud arvata, et autode üleveo vajadus nii suureks läheb.

“Euroopa Liidu ohtlike veoste vedamise täpsustatud seadus hakkas kehtima 1. jaanuaril 2012, laeva projekteeriti aastal 2010, aastal 2009 tehti uuringud, 2010 riigihange, 2011. aastal ehitati…” loetles Sünter. “Kes oleks pidanud teadma, et määrus muutub,” tõdes Sünter.

Bensiiniveol karmid nõuded

“Laeva esmane idee oli see, et saada vedada reisijaid, et laev oleks kiire, et saaks sõita Saaremaa vahet kahe tunni, Pärnu vahet kolme tunniga,” sõnas Sünter. Lisaks tõi Sünter välja, et laeva maksumus pidi ka mahtuma riigi poolt ettenähtud rahalistesse piiridesse.

Autode ülevedu oli mõeldud selleks, et Ruhnu inimesed saaksid vedada oma autod remonti. “Nüüd on selgunud, et palju on neid ettevõtteid, kellel on vaja töid tegema tulla, siin oma tööd teha ja ära minna ning selleks on tõesti vajadus olemas, et autodega saarele pääseda, mida varasemalt ka võimaldati,” ütles Sünter.

Et bensiini ja bensiiniautode vedamisega probleeme tuleb, ei osanud Ruhnu vallavanem ette näha: “Ka sõiduauto pagasnikus ei tohi vedada rohkem kui 20 liitrit, määrab Euroopa Liidu 1. jaanuarist 2012 kehtima hakanud direktiiv, mida ehk paljud autojuhidki ei tea.”

Sünteri sõnul kehtib sama ka laeva ülevedude kohta, kus kõiki seadusi lihtsalt ei ole võimalik korraga hoomata ja tähele panna. Sünter ütles, et autode vedu sellises mahus nagu soovijaid on olnud, ei osatud arvestada.

Lahendused lähedalt võtta

Laeva üheks tellijaks on veeteede amet, mille välissuhete ja info osakonna juhataja Dan Heering ütles, et vaatamata sellele, et oli tellitud ro-ro tekiga reisiparvlaev, ei vasta Runö autotekk ro-ro teki (reisiparvlaeva autoteki) SOLAS konventsiooniga sätestatud nõuetele. Sellest tulenevad ka tekkinud probleemid ohtliku lasti veol.

Siiski lubas veeteede amet bensiini laeval edasi vedada tingimusel, et bensiinivaadid paigutatakse laevas ahtri asemel vööri ning laeval on kaks täiendavat 12-kilost pulberkustutit.
Samas ilmneb üks vastuolu, mida kommenteeris Ruhnu sadama ülevaataja Priit Kapsta: “Nimelt pole võimalik 200-liitriseid kütusevaate mitte kuidagi ilma abitehnikata Runö vööritekile tõsta. Laeva kraana asub ju ahtris.”

Peamine probleem seisnebki selles, et reisijate evakueerimise tee läheb läbi ahtritekilt ehk kohast, kus seisavad autod. Seega ollakse olukorras, kus ohtlik veos ning reisijad peaksid viibima samal tekil ning see on seadusega keelatud.

Seega tuleks teha Runöga suurema bensiinikoguse ja bensiiniautode vedamiseks eraldi reise, kuid suve kõrghooaja tiheda laevagraafiku tõttu niisuguseid erireise Runöga teha ei saa. Järelikult on lahenduseks eraldi laeva tellimine ohtliku lasti vedamiseks.

 

Tingimusi ei kontrollitud

Mereregistri Laevade Eesti AS juhatuse liige Kaido Karu sõnas ohutusjärelevalve kohta, et laev ongi mõeldud reisijate veoks ja vajadusel kahe sõiduauto mahutamiseks.

“Esmalt tuleks vaadata, millist laeva telliti. Tehnilist järelevalvet teostatakse vastavalt sellele, kas täidetakse neid nõudeid ja tingimusi, mida tellija on esitanud. Kui tellija on esitanud tellimuse teatud laevale, siis meie teostame järelvalvet vastavatele tingimustele,” täpsustas Karu, lisades, et vajadusel peab see reisiparvlaev mahutama kaks sõiduautot, kuid eesmärk oli ikkagi reisijate vedu.

Karu sõnas, et ohutusjärelevalve ajal jälgiti peamiselt tuleohutusnõudeid ning ohtliku veose punkti ei jälgitud, kuna see polnud tehnilistes tingimustes kirjas. “Kui on kirjas, et tegeleb ohtlike veostega, siis järgitakse ka seda.”

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 347 korda, sh täna 1)