
RÕÕMUS VEESKAMINE: Ruhnu sadama kapten Priit Kapsta poseerib sellel pildil maikuus toimunud Runö veeskamisel koos aluse ristiema Kadri Tukiga. Nüüd on ootamatult selgunud, et laevaga ei tohi bensiini saarele transportida. Foto: Sander Ilvest
Veeteede amet saatis OÜ-le Väinamere Liinid kirja, milles teatas, et ei luba kiirkatamaraaniga Runö saarele tuua bensiini ja bensiiniautosid.
Enam kui kaks nädalat tagasi liikvele läinud jutud said kinnitust sel nädalal, mil veeteede amet saatis OÜ-le Väinamere Liinid kirja, milles teatas, et maikuust Pärnu–Ruhnu liinil sõitev kiirkatamaraan Runö ei tohi vedada bensiini ja bensiiniautosid.
Bürokraatlik ämbrisseastumine
“Imestan, et veeteede amet ei osanud varem sellega arvestada,” sõnab Ruhnu sadama ülevaataja Priit Kapsta Saarte Häälele. “Põhjus on ilmselgelt selles, et kõik oleks Euroopa Liidu nõuetega kooskõlas: kütust ei tohi inimestega koos samal tekil vedada,” täpsustas Kapsta. Miks veeteede amet seda varem ei märganud, jääb esialgu selgusetuks. Kapsta nimetas taolist tähelepanematust puhtametlikuks möödapanekuks ja ämbrisseastumiseks. “Telli või uus laev, et saaks autosid tuua ja kütust – milleks siis see laev tehti?” Kapsta hindab tekkinud olukorda ka pisut retoorilisemal kujul: “Lenda, lind, aga me lõikame sul igaks juhuks suled ära, et sa kaugemale ei lendaks.” Lisaks tõdeb Ruhnu sadama ülevaataja, et eks vastavad ametkonnad peavad ise mingisuguse lahenduse leidma.
Veeteede ameti välissuhete ja info osakonna juhataja Dan Heering lubas teemat pikemalt kommenteerida neljapäeval, kuid sõnas, et peamine probleem seisneb asjaolus, et Runö ei vasta ohtliku lasti nõuetele ning on mõeldud peamiselt reisijate ja paari sõiduauto vedamiseks.
Olukorras, kus ei ole võimalik saarele vedada ei bensiini ega bensiiniautosid, näib, et ollakse arvestanud ainult turistide üleveoga. “Turist toob elu saarele, jätab raha siia ja tänu sellele saar püsib, muuga ära ei ela siin saarel,” sõnas Kapsta, lisades, et ega turisti täisväärtuslikult teenindada ole võimalustki, kui ei saa liikuda. “Hakkab ära nulluma esialgne idee, et laev tehakse, arvestades kõikide ruhnlaste soovidega – et oleks korralik ja mitmefunktsionaal-ne,” möönis Kapsta.
Auto tekile ja tekilt maha veeretada
Kapsta pakkus välja ühe võimaliku lahenduse: “Autol bensiin välja, aku maha ja kiirkatamaraanile veeretada. Bensiini võid liitristesse pudelitesse villida, aga pudel peab olema sellisest materjalist nagu süütevedelike pudelid – igatahes asi hakkab absurdeks minema.”
Ruhnu vallavanem Aare Sünter ütles, et veeteede ametiga on toimunud aktiivne kirjavahetus ning asja iva seisnebki selles, et bensiini kui ohtlikku veost Runöga vedada ei tohi. “Aga ma tean, et veeteede amet otsib lahendusi ja lahendus kindlasti leitakse, iseasi, kui palju aega see võtab.”
Sünter lisas, et olukord muudab elu Ruhnu saarel keeruliseks, kuid õnneks on saare peal veel kütusevarusid. Lisaks on majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga arutamisel võimalus organiseerida eraldi laev selle jaoks, et Ruhnu saart kütusega varustada. Olukorda, kus riigi poolt tellitud laev saare elanikele probleeme valmistab, võtab Ruhnu vallavanem kokku järgmiselt: “Me ei osanud ette arvata, et selline probleem võib tekkida.”
eks Ruhnukatel tuleb siis hobu( ka veel igasuguseid muid setukaid)ja vanker taas ausse võtta. Turismindusse toob veel ehk kasugi…
Järjekordselt on kirjutises eksitav informatsioon pildi allkirjas.
Priit Kapsta ei ole Ruhnu sadama kapten.
Ruhnu sadama kapten on Kaarel Niine!
Priit Kapsta on ruhnu sadama ülevaataja, nagu kirjutises on õigesti kirjas.
Siis tuleks ju Leedo praamide peale ka masinad tühja paagiga lükata.
See ei aja isegi naerma enam. Viimane aeg kogu see Brüsseli mansa koos kohalike sabarakkudega pikalt saata.
Et ruhnlased rahul oleks tuleb “RUNÖ” saata teistele liinidele ning “Arabella” panna tagasi Ruhnu liinile. “Arabellaga” selliseid probleeme ju ei olnud.
Kahe silma vahele ei tohi jätta ka seda “pisikest” nüanssi, et on jah Veeteede Amet asjaosaline ja ka Väinamere Liinid asjaosaline aga asjaosaliseks teeb nad siiski
SÕITJATEVEO AVALIKU TEENINDAMISE LEPING
RINGSU-MUNALAID, RINGSU-PÄRNU JA RINGSU-ROOMASSAARE LAEVALIINIL,
kus on eraldi punkt:
8. Vedaja on kohustatud tegema eraldi reise ohtlike veoste vedamiseks. Nimetatud vedude arv määratakse kooskõlastatult Ruhnu Vallavalitsusega ja lülitatakse sõidugraafikusse.
Muidugi on ka lepingus kirjas vedaja kohustused, näiteks:
14) vedama avaliku liiniveo käigus sõitjaid, kaupa ning sõidukeid käesolevas Lepingus sätestatud tingimustel. Vedaja võib seaduses sätestatud juhtudel, samuti kooskõlas kinnitatud ja Tellija poolt kooskõlastatud sõitjate- ja sõidukiteveo tüüptingimustega keelduda kauba ja sõidukite vedamisest, mis võivad kahjustada parvlaeva, sellega veetavaid muid kaupu, sõidukeid või sõitjaid;
Seega ei tohi selle probleemi puhul ära unustada ja mööda minna Saare Maavanem Kaido Kaasikust sest nüüd “tekkinud” probleemid võivad tingida selle lepingu muutmist.
http://saare.maavalitsus.ee/documents/906995/1958979/P%C3%A4rnu-Ringsu-Roomassaare+laevaliini+leping.pdf