Lühike vastus: sama, mida meiegi, kui Eestimaal või kaugemal ringi reisime. Rõõmsameelseid ja sõbralikke teenindajaid, külalislahkust, infot enne reisi ja soovitusi selle vältel, ehedaid, keskkonda sobituvaid, elamusi pakkuvaid, südamega tehtud, meeldejäävaid teenuseid ning tooteid, mis rahakoti jaoks parajad ja ootustele vastavad.
Veel parem, neid ületavaid – sellise vahekokkuvõtte võib teha, lugedes sel suvel esmakordselt Saare maakonnas läbi viidavas ettevõtmises “Hea Teeninduse Suvi 2012” osalevate ettevõtete külastajate tagasisidelehti, kui ettevõtmise algusest on möödas napilt kuu. Selle augusti lõpuni kestva ettevõtmise eesmärk on edendada saarerahva külalislahkust ja väärtustada tublide teenindajate tööd, tuua esile maakonna parimad teenindusettevõtted.
Kuressaare ametikooli initsiatiivil ellu kutsutud ettevõtmisega, mille pikaaegsem eesmärk on muuta Saare maakond Eesti külalislahkemaks piirkonnaks, on liitunud ligi 80 Saare maakonna teenindusettevõtet. Esimese aasta kohta on see väga hea. Pole kerge keset suvist kibekiiret teenindamist külastaja pihku poetada tagasisideleht ja suunata ta arvamust avaldama, sest eestlaslik tagasihoidlikkus ei pea seda justkui paslikuks – enda kohta arvamust küsida. Kuid see on vajalik. Miks?
See annab ettevõttele võimaluse saada tagasisidet selle kohta, mis meeldib nii kohalikele kui meretagustele klientidele, mis positiivselt üllatab, selmet ise kõhutundest arvata ja järeldusi teha, kas pakutavaga ollakse rahul. Külastaja, kellest tubli osa ka korduvkülastajaid, saab omakorda kindluse, et hea teenindus on ettevõtja jaoks oluline. On teada tõsiasi, et rahulolev klient on kõige tulusam: valmis tarbima enam kui planeeritud, külastama ettevõtet korduvalt ja tegema reklaami sõprade seas, sest head kogemused vajavad jagamist. Iga ettevõtja teab, et turunduskulu mõttes on otstarbekam hoida püsiklienti ja areneda koos temaga kui investeerida uute leidmisse.
Võib püsti panna uhke ettevõtte, kus teenusevalik on lai, kuid kui puudu on siiralt naeratav teenindaja, jääb külastajal positiivne elamus saamata ja ettevõtjal tulu kasvatamata. Seda võib väita küll, sest rõõmsameelsust, professionaalsust ja saareelanike mõnusat huumorit on seni tagasiside andnud kõige enam väärtustanud.
Kasutagem head võimalust avaldada arvamust klienditeeninduse kohta ettevõtmises osalejatele. Leiate nad naeratava logo järgi ettevõtete ustelt või teenindajate rinnamärkide järgi. Küsige tagasisidelehti või andke tagasisidet www.heateenindusesuvi.ee kaudu, mis on ka nutitelefonidele optimeeritud. Meretagustel külalistel on võimalus ettevõtteid hinnata ka parvlaevadel. Vastanute vahel loositakse välja auhindu, alates ettevõtmises osalevate ettevõtete kinkekaartidest ja lõpetades lõõgastuspakettidega. Esimese loosimise võitjaks osutus Aivi Kase Tallinnast, kes täitis küsitluslehe Suure Tõllu puhkekülas. Võiduks Loona mõisalt kummipaadiretk koos piknikuga Vilsandi rahvuspargi saarestikus.
Ja veel – kui märkate külastajaid, kes otsivad õiget suunda või vajaksid lihtsalt sõbralikku soovitust söögikoha, vaatamisväärsuse, majutuskoha osas, astuge julgelt ligi ja pakkuge abi. Uskuge, see teeb tuju rõõmsaks nii külalisel kui teil endal!
Kaira Kivi
Saarte Turismiarenduskeskus MTÜ juhataja
Jutt nagu muinasjutt! See on õige, et teeninduse tase peab olema meeldiv ja tasemel aga see on ainult üks põhjustest, miks siia tulla ei taheta. Mainimata on hinnad ja seda kõigil rinnetel, Saaremaal pole odavat mitte midagi, ei meie oma inimestele ega ka turistidele.
Vaatamisväärsused ja Kuressaare linn. Mida siin peale lossi vaadata, mitte midagi, sest enamus turistidest on ka merd näinud ja neid linna rannaäär ei tõmba. Ilusate ilmadega ollakse nõus rannamõnusid puhtal ja suurel rannajoonel nautima, kus paikneks ka suur rannahoone kõikvõimaliku teenindusega aga meil seda pole, on pisike rannapaviljon ja nats rannaliiva madala seisva veega.
Jah, meri on meil igal pool aga merelisi tegevusi pole, on vaid sadamad jahtide vasuvõtuks ja kogu lugu, miks mitte ei võiks kuskil sadamas iganädalane pidu olla ja seda kasvõi hommikuni.
Samas ei paista ka siia mitte midagi tulevat ja vat see teeb meele kurvaks.
Pisike Äksi rajas omale sellise vabaaja Jääaja keskuse, et lööb tervele Eestile silmad ette, siis mis on Saaremaal sellele vastu panna ja nende keskus ei jää seisma, vaid plaane selle arendamiseks on tehtud pea järgneva 40 aasta peale.
Minu loogika ütleb seda, et rahvas rändab sinna, kus on midagi uut ja huvitavat!
Mis jutt see teil on, et Kuressaares pole mitte midagi vaadata, tegelikult on küll. Võtame kasvõi purukspekstud lossipargi laternad, mitte kusagil ilmas ei ole niisuguseid vahvaid laternaid. Või siis jälle,suure lossipargi kohta üksainud peldik ja seegi kõigest üheainsa potiga. Vinge, kaspole?? See on juba kunst, kui suurem lossiparki külastav grupp suudal sellises omad ihuhädad rahuldada, enne kui miskit sooja ja haisvat püksi tuleb. Seega ekstreemsusi meil jagub küllaga.