Helisevad orelid alustasid esmakordselt Pühast

Kaheksas Saaremaa helisevate orelite festival algas läinud neljapäeval esmakordselt Püha kirikust. Nagu märkis koguduse õpetaja Anti Toplaan, oli veel päeval kahtlane, kas meister Hardo Kriisal õnnestub viltu vajunud pillide kuninga viled õigeks saada.

“Aga see ometi õnnestus,” rõõmustas vaimulik ning koos temaga õhtul kaunist muusikat kuulama tulnud kirikutäis rahvast.

“Olen seitsmendat korda sel festivalil esinemas,” märkis Valjalast pärit vioolamängija Kerstin Tomson Saarte Häälele.

Estonia teatri orkestrandina tundis ta esimesed aastad ennast solistina või väikese koosseisuga laval mängides isegi veidi ebakindlalt, kuid just kodusaare orelifestival on andnud hea tunde ka väikeste kooslustega esinemiseks, on andnud juurde enesekindlust. “Nüüd olen kõikides Saaremaa kirikutes mänginud ja võin aasta vahet pidada,” avaldas muusik.

“Kindlasti on võimalik pisikesest kohast pääseda kas või selle sama väikese riigi pealinna suurde muusikasse,” arvas 8-aastaselt Kuressaare muusikakoolis Laine Sepa käe all viiuliõpinguid alustanud Tomson, kes on lõpetanud nii Otsa-kooli kui ka muusikaakadeemia ning täiendanud ennast Peterburi konservatooriumis professor Rida Talari juures.

Saarlased ongi ilmselt üheks selle festivali märksõnaks, sest Püha kirikus musitseeris Kuressaarest pärit Tallinna Niguliste kiriku organist Tiit Kiik (kes muide alustanud oreliõpinguid legendaarse Joosep Aaviku käe all) ning ka festivali kunstilise juhi, mezzosopran Vaike Kiige vanemad on pärit Saaremaalt.

Vaid avakontserdi neljas esineja, kandlemängija Laura Linnaks peab ennast täiesti mandriinimeseks, kuid sellele vaatamata suutis publikut üllatada. Kuidas mängitakse Bachi või Schubertit kandlel, mida teadupärast tuntakse ennekõike rahvamuusika pillina?

“Eks see ole eelarvamuses kinni,” märkis Linnaks. Mis seal salata, kandle kõla meenutas kohati klavessiini ning sobis imehästi suurte meistrite ajatute teoste ettekandmiseks; eriliselt kaunis oli vioola ja kandle kokkukõla Schuberti “Ave Marias”.

Kui orelifestivalil esinevatest saarlastest veel juttu teha, siis sai eile Mustjala kirikus kuulata bariton Aare Saali, täna õhtul on Karja kirikus Andres Köster ning homme Kaarmal taas oreli taga musitseerimas Tiit Kiik. Neljal kontserdil kantakse ette enam kui 60 teost, enamik klassikute omad (kõige “levinum” festivali kavades on J. S. Bachi nimi), kuid oma koht on ka Arvo Pärdi, Konstantin Türnpuu, Kaljo Raidi ja Edgar Arro teostel, aga ka rahvamuusikal, olgu siis rootsi, iiri või ameerika viisidel.

Helisevate Saaremaa orelite festival lõpeb laupäeval Kaarma kirikus. Kontserdid on priid, oodatud on annetused kirikute renoveerimiseks ja toetuseks.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 189 korda, sh täna 1)