Sõda mehe ja naise vahel (1)

MAGUS KÄTTEMAKS: Esiplaanil heitlevast paarist on mehel (Meelis Juhandi) keretäis juba käes, nüüd on naise (Tuuli Pärtel) kord. Foto: Merle Lepik

Vahetult enne jaanipäeva, 22. juunil esietendus Salme jõesadamas Salme vallateatri uus suvelavastus “Puujala ja Ükssilma sõda”. Mereröövlimuusikal keskendub naise ja mehe vahelisele sõjale, kus võidakse võita lahing, ent mitte kunagi sõda.

Salme jõesadamasse on Kaari Sillamaa muusikali etendamiseks loodud ehtne röövlite paradiis, kus mehed paadis hõikavad vaatama tulnud rahvale tervitussõnu ja julgustavad (või hirmutavad?) neid püssipaukudega. Lavastaja on Maire Sillavee. Kostüümides röövlid loovad sobiva meeleolu ja pakuvad vaatajaile ka silmailu.
Ilm on päikseline ning kui publik on end jõekaldal sisse seadnud, võib hakata lugu ennast jutustama.

Muusikali tegevus leiab aset röövlite saarel, kus on traditsiooniline ühiskond: naised teevad meestele süüa ja mehed käivad võõrsil röövimas ehk tööd tegemas, et söök oleks laual ja naistel pärlikeed kaelas.
Pärast pidevaid tülisid kuulutab Puujala Maali (Tuuli Pärtel) Silver Ükssilmale (Meelis Juhandi) sõja, kus saare elanikud jagunevad kaheks, asudes Puujala Maali või Silver Ükssilma poolele. Alguse saab ürgne sugudevaheline sõda – naine versus mees.

Stereotüüpsed tegelased

Naine on täis ürgset viha, mistõttu ta mehega ei räägi, vaid koostab sõjaplaani, kuidas kätte maksta. Emotsioonid saavad võitu ja varastataksegi mehe laevalt varandus, mis esialgu kuulus naisele – ehted, lõhnaseep jm. Kui raskeid väärtasjadega täidetud kaste väikesse paati tõstetakse, ei pea paat aga raskusele vastu. Puujala Maali võtab toika, millega puudutab merepõhja. “Ah, lase sel jääda, saame need kastid pärast merepõhjast kätte ka!” hüüab Puujala Maali, millega rõhutab põhimõtet, et kui ei saa mina, ei saa ka keegi teine.

Ka mees pole süüst puhas, avades kasti, milles on peidus kõik meestele kuuluvad pillid. Mees laulab, et naine on kõiges süüdi. Tuuakse esile teineteise halbu külgi, mis stereotüüpselt on mehe puhul armastus raha ja rummi vastu, naisel aga liigne sõprade tähtsaks pidamine.
Vihast saab kurbus, sest rumm on otsas ja pole kedagi, kes täidaks mehe ülesandeid. Vaikselt hakkab meenuma, mille pärast teineteist hinnatakse, ning vead polegi enam esiplaanil.

Ood ebatäiuslikkusele

Puujala Maali kardab, et mees lähebki temata mujale ja võtab endale noorema naise. Ka Silver Ükssilm igatseb oma naist. Et alustatud sõda tuleb ka lõpule viia, jäävad siiski mõlemad endale kindlaks.
Saabub päev, mil toimub kauaoodatud lahing. Naine võtab veel hetke, et lahingusse täisvarustuses minna: värvib huuled punaseks, lisab põsepuna ja vaatab, et kleit hästi istuks.

Röövlid on rünnakuks valmis ning juba järgmisel hetkel ollakse üksteisel kõri kallal. Viimaks kokku saanud, hakatakse löökide lõppedes ka üksteisega rääkima. Naine ütleb mehele, mees vastab naisele. See võimaldab aga jõuda ka lahenduseni – leppida ära ja astuda samm, aktsepteerimaks inimest vigadega, mis teevad ta ebatäiuslikuks.
Ent ükski lahendus pole lõplik. Nii on võidetud küll lahing, mida võib pidada taas ühe rahuaja alguseks, kuid mitte sõda ise. Kõlab vaatajate aplaus.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 601 korda, sh täna 1)