Kuressaare probleemne lennuühendus mandriga on vist igavene teema. Alati, kui tuleb jutuks see, et kui tihti või mis nädalapäevadel lennuk lendab, arvatakse, et lendab liiga vähe ja valedel päevadel.
Saarte Hääl võttis pulkadeks Kuressaare–Tallinna–Kuressaare lennuliini selle aasta esimese nelja kuu statistika ja veendus, et vaata kust otsast tahad, kuid nädalas seitsmest edasi-tagasireisist koosnenud lennuliini statistikat iseloomustab hästi üks legendaarne küsimus: “Kas lennuk on pooltühi või pooltäis?”
Kahjuks saame me rääkida vaid numbritest, mis näitavad reisijate arvu. Nende inimeste arvu, kes ebasobiva graafiku tõttu lennukit kasutanud pole, ei saa keegi kunagi teada.
Reisijate arv tõusuteel
Nagu allolevalt graafikult näha, on reisijate arv lennuliinil pidevas tõusutrendis. Reiside arvu kõikumine sõltub nädalapäevadest ja ärajäänud reisidest. Vaadeldud perioodil jäi Saarte Hääle andmetel ära 8 reisi.
Lemmikpäev on pühapäev
Lennureisid Kuressaare ja pealinna vahet toimusid pühapäeval (2 reisi), teisipäeval (4), neljapäeval (4) ja reedel (4). Kui vaadelda lennuki täitumust päevade kaupa, on ilmselgelt populaarseim pühapäevane päev ja seda just Kuressaare–Tallinna liinil.
Äärmusest äärmusesse
Keskmiselt on igal reisil 11 reisijat, mis annab 34-protsendilise täitumuse. Vaid üks korda nelja kuu jooksul on lennukis kõik istmed reisijaid täis olnud ehk täitumus 100%. See juhtus 10. aprillil Tallinna–Kuressaare õhtusel lennul.
Seevastu kahel korral on reisija saanud tõelise privaatreisi. Üksainus reisija oli lennukis nii 10. jaanuaril kui ka 24. jaanuaril. Mõlemal korral oli tegu teisipäevase Kuressaare–Tallinna reisiga. Esimesel korral hommikul, teisel õhtul. Kuuldavasti oli vähemalt ühel korral saanud reisija seetõttu reisi kaasa teha lausa lennukikabiinis.
Kas ei saaks äkki selle laeva- ja lennukidotatsiooni eest silda valmis ehitada. Lennureisid puudutavad ikka imevähest osa meie rahvast. Kas me oleme ikka nii rikkad, et sellist ebakindlat lennuliiklust üleval pidada. Ajavõitu ka lennukiga sõites nii väikese maa kohta ei tule, lennujaamad asuvad linnadest väljas ja pool tundi varem peab kohal olema.
Aga erahelikopterga saab kasvõi Vabaduse väljaku parklasse maanduda, kui omaniku luba olemas on.
Sama hästi võiks õunte pealt vaadata, et kas naabrimuti kass on vähem sööma hakanud või ei. Statistikat saab teha ikkagi andmete mitte oletuste põhjal.
Saarte Hääl on analüüsinud lennuki täituvust vastavalt Estonian Airi ja maavailtsuse vahel sõlmitud lepinguga kaasnevale lennugraafikule. Keeulisemat analuusi selliste andmete põhjal on pea võimatu teha ja Saarte Hääl ei teindki mingit rahulolu- või ”soovuuringut”, vaid lihtsalt leidis elementaarse korrelatsiooni lenude ja täituvuse osas.
Naemaajav oli aga maavalitsus korraldatud ”rahuloluuring” Kuressaare-Tallinn lennuliinil, kus ankeete täitsid reisijad. Üks küsimustes oli midagi sarnast: ”Kas olete rahul praeguse lennugraafikuga?”
No palju reisijaid oli lennukis, kellele see lennuk absoluutselt ei sobinud ja said vastata stiilis: ”Absoluutsetlt ei sobi, aga ma olen pahatahtlik, nagu ”Vollile” ja lendan lennuga, mis mulle ei sobi ainult selleks, et saaks iriseda kellegi kallal!”
Meenutagem natuke ajalugu – eelmise aasta septembris käis kunagine Estonian Airi nõukogu esimees Joakim Helenius Saaremaa ”"aborigeenidele” Saaremaa Päevad 2011 raames rääkimas äritegemisest. Helenius tuli ja läks parvlaevaga, sest tema kureeritava Estonian Airi liinilennukina poleks selline ”ärireis” tal lihtsalt võimalik olnud.
Vot seda statistikat tulekski teha, kuipalju inimesi graafiku solgutamiste ja pidevate hilinemiste tõttu lendamata jätnud on!
Praegune artikkel ei anna mingit adekvaatset infot lendamise harjumuste vms kohta.
Kui käin Saaremaal nädala löppudel, siis ma lendaksin laupäeval Saaremaale (ei nüüd kohe hommikul) ja tagasi Tallinnasse lendaksin esmaspäeva hommikul vöi pühapäeva öhtul hilja.
Küll tahaks vene aega tagasi, kuus korda päevas edasi-tagasi lennud ja seda odava hinna eest!!!
Kui vaadata veidi pikemas perspektiivis lendajate arvu, siis on selge see, et sesoonsuse tõttu aasta alguses hakkab lendajate arv tõusma. Mingeid põhjapanevaid järeldusi sellest teha ei saa.