
KIRIKUSSE EI JÕUDNUD: Kuressaare linna juhid osalesid küll kõnekoosolekul, kuid traditsioonilisele jumalateenistusele väidetavalt möödarääkimiste tõttu ei jõudnud. Foto: Tõnu Veldre
Kui kirikuõpetajad on seda meelt, et meil siin saarel puudub tava riiklikel tähtpäevadel kirikus jumalateenistusel käia, siis kohalikud prominendid leiavad, et tänavu oli tegemist pelgalt “tööõnnetusega” ja institutsioonide omavahelise möödarääkimisega.
Kindlasti ei käi nimetatud kriitika kõikide omavalitsusjuhtide kohta, kuid nii mõnigi võiks siinkohal tuhka pähe raputada.
Nii EELK Kuressaare Laurentiuse koguduse õpetaja Anti Toplaan kui ka EAÕK ülempreester isa Andreas kinnitavad, et seekord oli kirik 24. veebruaril peamiselt koguduseliikmete päralt ja ühtki rahvajuhti teenistustel ei olnud.
“Enamjaolt saab neid näha siis, kui Eesti riigil mõni ümmargune tähtpäev on,” sõnas Anti Toplaan, kes loodab vähemalt kuue aasta pärast, mil täitub 100 aastat omariiklusest, isamaalisel tähtpäeval kohalikke VIP-e taas teenistusel kohata. “Eks siis ole teenistus ka uhkem, oleme siis näiteks SÜM-i või mõne muu koori laulma kutsunud,” rääkis kirikuõpetaja, lisades, et tänavu oli esimene aasta, kus linnavalitsuse väljastatud päevakavas puudusid kirjed jumalateenistuste kohta – siiani on need seal alati olnud.
Kuressaare Kultuurivara kultuurikorraldaja Eena Mark, kes esimest korda pidi säärast ettevõtmist korraldama, tunnistas, et see oli tema viga ja teadmatus. “Kindlasti saab järgmine kord jumalateenistused kirja pandud,” lubas ta.
Kuressaare linnapea Mati Mäetalu arvas, et tegu oli korraldajate (nii Kultuurivara kui ka kiriku esindajate) infomüraga ning asjad jäid omavahel kooskõlastamata. “Ei andnud kiriku esindajad linnavalitsusse teada teenistuse toimumisest ning samuti ei seostanud päeva korraldajad Kultuurivarast jumalateenistust kogu päeva programmiga,” sõnas meer, kes ise pidi tervislikel põhjustel ürituste seas valiku tegema.
Maavanem Kaido Kaasikul (kes muidu on igal aastal oma kodukohas Valjalas teenistustel osalenud) tuli aga oma sõnul ette ootamatu kohtumine. Mõlemad mehed väitsid, et iseenesest ei ole neil kiriku vastu midagi, pigem vastupidi.
Igal juhul nõustusid kõik, et olukord, kus riigi president, peaminister ja riigikogu esimees jätaksid vabariigi aastapäeva jumalateenistusele minemata, oleks ennekuulmatu, kindlasti taunitav ja kõneainet pakkuv.
Oikumeenilist jumalateenistust, kus oleksid esindatud erinevate koguduste esindajad, Anti Toplaan ei poolda. Küll aga leidis isa Andreas, et vähemalt Vabadussõja samba juures võiksid sõna saada nii õigeusu preester kui ka luteri kiriku õpetaja – nii nagu see oli enne okupatsiooniaega.
Siiski oli kriitikanoote ka Toplaane jutus, kui ta märkis, et isegi ausamba juurde tulevad enamasti need, kel on “midagi sambale kanda” või mingid muud ülesanded või kohustused (näiteks lipu hoidmine) täita.
Toplaane sõnul ei peaks kogudused iseenesest vabariigi aastapäeva tähistama, kuna tegemist ei ole kirikupühaga. Siiski peetakse seda oluliseks ja nagu märkis isa Andreas, palutakse kõikidel teenistustel – nii maal kui ka linnas – õnnistust meie riigile, valitsusele ja ka kohalikele võimuesindajatele.
Ja ei saa aru, miks nad peaksid seal käima ja teesklema et usuvad seda jura mis seal kirikus aetakse. Pappide imestamise üle ei suuda aga mina imestamata jätta, sest mis eriline koht see kirik siis on et sinna minema peaks. Riik ja kirik meil ju lahus ja kirikuskäimine ja jumala uskumine vabatahtlikud.
Küll Sinust saab ka kunagi Jumala uskuja. Andku Issand Sulle selleks armu.
Ei saa aru, millest selline "kistud" probleem. Meil on kirik riigist lahutatud ja usk on iga inimese sisemine asi. Riigi seisukohast on meil usundid võrdsed ja samas võiks hoopis küsida, et miks polnud linnaisasid pühas hiies.
Ja nagu tekstist selgub, polnud kirikuisad linna esinadajaid üldse teenistustest informeerinud, saati siis veel kutset saatnud.
see pimedus on ikka totaalne ja pimedamaks läheb. Aga tuleb ka valgus. Kõige pimedam aeg on enne koitu. "Kui te minu ligi ei hoia, ei või te püsima jääda. Ärge needke, ega kiruge, pigem õnnistage, teile saab teie sõnade järgi." Kuradit me ei karda, aga Jeesust kardame. Miks me kummardame loodut rohkem, kui Loojat? Eestimaa! Aeg ärgata surma unest!
Mõne kirikusaksa jaoks on vist kirik ikka veel riigasutus, mis peab olema riigi poolt rahastatud ning kus riigiametnikud peavad reas papi ülitähtsat kõnet kuulama. Võtab ikka aega sealt pilvepiirilt maapeale tulemine.
Kesse Ritakesele säärandse nutulaulu sisse süstis? Eks on aeg hakata harjuma mõttega, et see kirik pole ka muud kui üks tavalune mittetulundusühing (kuigi rohkem äriühingu moodi) ja teps mitte igaüks ei pea tema poole koogutama.
Teil paistab kommunismi päike seekord kirikute kaudu sisse hiilima, just kui jossi ajal,kohalikud küüditajad päris tragilt ametis,kõik kenasti sildistatud ja reeglid paigas.Ainult laipu jääb vist väheks,mis need mustakuue mehikesed muidu karjuvad.Too raehärrast vinguja ei saand siis juba parteirajoonikomitees poistel nööbist kinni,et seda keerutada(nööpi)…
kommijatest võiks kasvõi silmaringi laiendamiseks ära käia leeri- või alfakursustel. Jääks ära nii mõnigi nn. pimeduse–teadmatuse küsimus. Pole hullu: igal ühel oma aeg, igal asjal oma aeg. Mitte kellegi elu ei jää selliseks, nagu ta praegu on. Eesti seisab teelahkmel. Palvetagem: Issand, ära mine mööda Eestimaast! Halasta meie maale ja rahvale, näita, kus meelt parandada ja kuidas edasi minna. Aamen!
ha haaa kus siin need "prominendid" on
on nagu puuvai vampiirile
Haiguste ravi see on prii toit … Ülo Kiple.
Miks selline artikkel üldse kirjutati? Kas oleme ususriik? kui jah, siis kui palju oli kirikus neid kõiketeadvaud ja tõenäitajaid ajakirjanikke, kes nagu esindavat neljandat võimu. Minu teada on Eesti riik ilmalik riik, kus kirik ja riik on lahutatud ja usuküsimus on iga inimese ERAASI. Teadle seda seda, te ajakirjanikud!
Mispärast just nende kirikute esindajad siin sõna võtavad ja üldistavad? Nagu oleks mingid linna või riigi "ametlikud esindajad"? Äkki need tegelased külastasid see kord mõnda muud kirikut vahelduseks?
Kui see tava puudub, siis milles probleem üldse on?
Teenistus toimus kogudusemajas.
"Mõlemad mehed väitsid, et iseenesest ei ole neil kiriku vastu midagi, pigem vastupidi."
Seega on kirikul nende vastu midagi? :)
enamus siin
29.02.12, 17:25
See kui sa alfakursuselt edastatavat tõe pähe võtad, on sinu valiku ja usu küsimus. Mis teadmiste andmisse puutub, siis selleks on teised kohad.
Huvitav, miks riigi juhtkonnast keegi Eesti Vabariigi aastapäeval maausuliste pühapaikades ei käi?! Aga võib-olla meie linnajuhid just vabas looduses eestlaste-maarahva iidseid jumalaid kummardamas käisidki seekord.
Isegi publitseeritud arhiivimaterjalid näitavad vaieldamatult, et EELK oli KGB käepikenduseks. Vabariigi aastapäeval kirikus käimine oleks olnud omariikluse mõnitamine.Olen ka ise neid materjale veidike lehitsenud ning ei näe mingit vahet partorgil ja pastoril.
No sellest kirikumeeste "õnnistamisest" pole riigile ega rahvale miskit abi. Jumal ei tegutse nende kaudu. See on nendele endile näitamiseks. Hea, kui suudetakse seda traditsiooni edasi pidada, et kirikuvärk rahva pühast lahus on.
Ma ka kirikukoguduse liige…olen seda juba pea 13 aastat olnud aga see ei tähenda seda et ma PEAN kirikus käima…Käin siis kui tuju ja tahmist tuleb..keegi ju sundida ei saa…
Samas mitte usklikele…mix naudite küll jõule,munade jne jne pühade ajal vabu päevi kui te ei teagi milles asi..need ju just kirikupühad…naljana võiks õelda et kõik kes pole koguduse liikmed peaksid just neil päevil 100 rauaga tööd rügama mitte pühasid pidama…nad ju nii kui nii ei usu=)
Kui nii jätkame, oleme 10-ne aasta pärast omal maal vähemuses- näit. araablaste ülekaal. Usulises küsimuses saab olema asi kardinaalselt teine. Praegu on mingi nunnu-nunnu, et surutskse peale, riigist lahus, ristirüütlit jne. Me ei tea mõhkugi, mida tähendab tõeline tagakius, aga see tuleb. Parem valmis olla ja mitte otsida lolle põhjuseid kõrvale nihverdamiseks. Tee lihtsalt südamest tulev otsus, sest täna on päästepäev, homset ei pruugi olla.
Kõike kurja on meil luba teha, oleme niivõrd harjunud, et silm ka enam ei pilgu. Jumalaid usuvad paljud, aga Kristust vähesed.Miks see meid marru ajab?Kui inimesed halba teevad, ei maksa seda Jumala kraesse ajada. Tarkuse algus algab Jumala kartusest. Kristlane pole kerge olla, aga maailmas on veelgi raskem- ei mingit lootust. Jätkem see filosoofia ja humanism, ning saagem sõbraks Kristusega. Tema on tee,tõde ja elu. Tema on uks. Koputagem ja teile avatakse. Palvetagem: hea Taevaisa! Ava me silmad, et me näeksime. Ava me kõrvad, et me kuuleksime. Ava me südamesilmad, et me mõistaksime. Aamen!
"mix naudite küll jõule"
Oh seda pimedust ja harimatust. Enamus kirikupühi on üle võetud rahvaste varasematest uskumistest ja kommetest. Kirik kritseldas neile oma legendi külge vaid.
Kõik usud ajavad oma rida. Kõik on oma meelest õiged ja teised valed usud. Ka kristluse sees. Ja lõppude lõpuks on see kõik ainult usk. Mida surutakse traditsiooniliselt peale järgmistele põlvedele, et need ka usuksid. Ju see usk hoiab siis paljusid vaos, et nad vähem kuritegusid teeks.
Aga südametunnistusega elu elades ei ole seda usku vaja. Vahel teed küll valesti ja võid mõne asja pärast elu lõpuni enda peale kuri olla. Või endale andestada. Ei ole vaja endale valetada, et keegi, keda me ei näe, annab sulle andeks või karistab. Elame ju inimeste keskel ja katsume siin oma elunatukesega hakkama saada. Aga loomulikult ei ole uskumine keelatud.
"Me ei tea mõhkugi, mida tähendab
tõeline tagakius, aga see tuleb"
Seepärast ongi arukas riik religioonidest vaba hoida – sellest pole kunagi midagi head olnud ega tule. Kristusega – selle muinasjututegelasega? Sa võid ju ise seda uskuda, aga säästa teisi sellest jamast. Ja miks sa tegelikult siis ei koputa, et tõeline tõde sinuni jõuks. Kaua sa selles hämas lased end eksitada.
Kui sa usud Kristusesse, siis oled valgustatud ja kui ei, siis käid sa pimeduses Pigem oled sa pimestatu, kui valgustatu
Mida päev edasi, seda võimatum on hoida riiki ja usku eraldi. Vaadake L-Koread. Endine budistlik maa omab maailmaa suurimad kristlikku kogudust ja rahva heaolu ning elustandard on maailma paremiku hulgas. Ja kõrval vaene P-Korea. Täielik pimedus. Jõuab sinnagi valgustatu s.o. Kristus. See juhtub. Aga meie siin "hämame" rahulikult edasi, kuni aeg täis saab ja võime osutuda hiljaks jäänuiks. Palvetagem: Issand, puudata me südameid ja ära lase meid hiljaks jääda. Sündigu sinu, mitte meie tahtmine. Aamen!
"Sest rahvas või kuningriik, kes sind ei teeni, hukkub, seesugused rahvad rüüststakse sootuks." Jesaja 60:12
"Mu rahvas hukkub tarkuse puudusel…"
Tundub, nagu midagi pole muutunud. Sama olukord oli ka enne II MS. Aga see ei pea nii minema. Pange tähele, Peigmees on tulemas. Palvetagem: Jumal hoia Eestimaad!
jumal ega ov, kui isegi pildil oleva maja katuselt võib lumelahmakas mõnele osalejale peale kukkuda. Otsus kirikus mitteosalemise kohta oli õige otsus. Käivad need , kes muul viisil suhtlemist ei leia.. Praegusel ajajärgul usuga oma rahvast kontrolli all hoidma, peaks möödas olema. Jätke 800 aastat ristirüütlite poolt peale surutud muinasjutu kasutamine igal sündmusel.
uhke on elada ateistina ateistlikus Eestis???
ateism on kaa religioon.aga papp hakkas muretsema,et juhtoinad ei austa ja matsid võtavad eeskuju! :) business võib kannatada.
Campanella "Päikeselinn"- Campanella oli munk, istus riigikukutamise katse eest vanglas
More "Utoopia"- poliitik, keeldus tunnustamist Henry VIII Inglise kiriku peana, hukati.
Need kaks raamatut said nn. teoreetiliseks aluseks kommunismi teooriale.
Kuhu kommunism (mille teooria on välja kasvanud ristiusu tegelaste teostest) inimkonna viis, seda teavad vist kõik, kes vähegi on viitsinud asjaga kursis olla (Gulag, Kampuchea, Birma- loetelu võiks jätkata). Ma ei räägi siin ristisõdadest (millest kõige jälgim oli nn. laste ristisõda), ma ei räägi inkvisatsioonist, mille sildi all hävitati oma poliitilisi vastaseid.
Ma tahan öelda seda, et mõlemad olid teatud kliki võimu kindlustamise vahendid. Ja küsimus selle juurde: "Kas kirik arvab, et ilma nende abita ei püsi demokraatlik riigikord (iseküsimus on muidugi demokraatia mõiste ja olemus)?"
Normaalsed ja kasvatatud inimesed ei suru oma vaateid kaasinimestele peale (siit tekib küsimus kiriku ja nende juhtide kasvatusest ja silmakirjalikkusest).
Moe pärast kirikus käia on küll väga variserlik. Kui jumalateenistusel käiakse Jumala teenimise asemel ennast näitamas, siis on küll sitt lugu.
"ateistidele,
29.02.12, 12:28
uhke on elada ateistina ateistlikus Eestis???"
Mis sa ülbitsed! Kust sa tead, kui palju on Eestis ateiste (rahvaleondus alles pooleli). Ega kõik, kes jumalasse või muusse säärasesse usuvad, pole kristlased. On täitsa loomulik asi, et haritumaks saades inimesed sellele kirikuvärgile selja pööravad. Ega nad selle pärast kõik ka ateistideks hakka.
Minu respekt nende omavalitsusjuhtide suhtes, kes rahva ja riigi pidupäeval kirikus ei känud.
Nägite poisid! Päris rekord see pole aga jätkame mõne teise Ritakse sünnitusvaldude kireldamisega lähitulevikkus ja saamegi ginessi.
see käib psühholoogi juures,moe küsimus.
Jätaksin veidi mönusat lugemist kõigile usklikele:
http://www.reddit.com/r/atheism
;)