Teateid tindirindelt: Ühe õlle ajakirjandus (9)

Ei usu, et Saarte Hääle või Meie Maa uudiste mittelugemine kedagi oluliselt lollimaks teeks. Saab ka ilma hakkama, aga natuke võiks ju kohalikust elust teada. Kui varem piiras SH olemuslugude lugemist veebis, siis nüüd kehtestas MM saarlastele infomaksu.

Neli senti iga uudise eest on hind, mida sarikommenteerija Meie Maast saadava inspiratsiooni eest välja käima peab. Kui iga päev natuke spordiuudiseid lugeda, kulub nädala peale umbes õlle hind. “Paremate” tekstide eest, nagu lubatud, polekski nagu palju? Küsimus on aga põhimõttes.

Veebipõhise ajakirjanduse eest küsitakse raha peamiselt põhjendusega, et reporter on mingil veidral viisil tööd teinud ja tahab selle eest õiglast tasu. See jutt on tegelikult pisut paradoksaalne, et mitte öelda hülgemöla.
Esiteks: uudiste tasuta kättesaamises pole midagi erakordset. Paberlehe ostja tõepoolest maksab veel oma armastatud Priit Pulleritsule, Veljo Kuivjõgile ja Ain Lemberile. Aga kui palju olete te maksnud Aarne Rannamäele, Margus Mullale ja Indrek Kiislerile? Mitte midagi (kes tahavad, need maksavad tänapäeval digi-tv pakkujale). Televisioon ja raadio on alati rahvale tasuta kättesaadavad olnud, kas siis online-meedia ei võiks olla?
Teiseks: kohalikul tasandil (suures mahus ka üleriigilistes väljaannetes) ei tee ajakirjanik veebi sisu loomiseks pea ühtegi lisaliigutust. Miks talle siis maksta? Loomulikult tekib küsimus: miks peab paberlehe tellija sama asja eest maksma, mida veebist tasuta saab? Aga kas lehe tellimine pole siis vabatahtlik? Kohaliku lehe tellimise (umbes 65 eurot aastas) asemel võib ju osta odava arvuti (umbes 300 eurot). Investeering tasuks end ära umbes viie aastaga.

Miks veebiajakirjandus siis endaga toime ei tule? Ilmselt seetõttu, et internetis olev sisu on tehtud paberlehe, aga mitte veebi jaoks, ja kirjutatud lugejale, mitte reklaamiostjale. Inetu lugu, aga kes maksab, tellib ka muusika. Paberleht ja nn veebileht on kaks täiesti erinevat meediumit. Kuni internetis avaldatakse vaid kopeeritud paberlehe uudiseid ja pressiteateid, ei taha tõesti selle eest üle ühe õlle maksta ei lugejad ega reklaamiostjad.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 25 korda, sh täna 1)