Eelmise nädala Saaremaa lehed kirjutasid järjekordsest intriigist. Surma pärast lahvatanud tülist. Te arvate õigesti – jutt on kaunist tammepuuristist, millele kinnitatud tahvlilt jäi välja sõna “kommunistlik”. Ja tundub, et kommunismitont sai sellega seoses taas Saaremaale ringi luusima ja paha tegema.
Mis aga üllatas – et kiriku esindaja hakkas ässitajaks. Miks? Kas ei ole mitte kiriku roll kasvatada inimesi andestavaiks? Kas ei ole mitte kiriku roll surnutele rahu teele kaasa soovida?
Jah, kommunistid on pahadeks kuulutatud ja nad tegidki palju paha. Nii nagu paljud teisedki erinevate ideoloogiate fanaatilised järgijad (kehtib muide ka religioossete liialduste kohta).
Liialdused on alati kurjast. Ja see, et fanaatikud ja ässitajad vahel võimule pääsevad, on lihtsalt sellepärast, et liiga palju on argpükse, kes seda takistada ei julge. Või liiga palju on lolle, kes neid põhimõtteid järgida võtavad.
Ja liiga palju on poliitikat. Ka meie tänases Eesti elus, ja seda selle pärast, et me seda ise igale poole topime, ise igal pool seda poliitikatonti otsime ja näeme. Liiga palju on ka täna ässitajaid ja lolle takkakarjujaid, liiga palju neid, kes igas asjas püüavad isiklikuks edevuseks ja eneseupitamiseks võimalust otsida, ja liiga palju neid, kes kunagi millegagi rahul ei ole ja kunagi rahu ei leia.
Nüüd tuleb välja, et tahame tüli ka surmas ja surnuaias. Mina ei taha, kuigi tean ajaloost, et ideoloogiliste mälestusmärkide pärast on läbi aegade kõige rohkem ja kõige nõmedamaid kaklusi peetud, paraku.
Mina tahan surnutele rahu ja surnute lähedastele samuti. Iga riid ja tüli, veel enam intriig on selles kontekstis labane ja kohatu. Isegi kui surm on saabunud poliitiliste võitluste tagajärjel, on selles nii palju fataalsust, et surma hetkest ei ole seal enam mingit poliitikat, on vaid lõpp. Ja pole vahet, mis sõnad on ristil, kas seal on kirjas “kommunistlik” või ei ole. Surm on surm. Ja surma tegelikku hinda saad küsida vaid surnutelt.
Kas tõesti see tammepuust rist paigutati kalmistule vaid selleks, et see on kaunis?
pidasin teist, Kaja Tampere siiani rohkem. selle sõnavõtuga olete aga näidanud, et ei mõista isegi elementaarseid asju ajaloost, rääkimata inimliku mõõtme mõistmisest.
Kui jutt on kommunistrliku kuritegude ohrite mälestusristist, siis nii ja ainult nii tulebki kirjutada.
SEe on kahkuks tõsi, et kommunismitont luusib jätkuvalt Saaremaal ja paraku ka juuresolevas kirjutises, mille autor on väga pahane, et ei võideldakse ajaloo moonutamise vastu.
Huvitav, kas loo autor on oma hinges nende punamõrtsukatega?
KIrjutasin veide kohmakalt. Artikkel oma ülbuses ajas tohutult vihale.
TEgemist on kommunismiohvritega, sest selle inimsusevastase teo läbiviijatels olid ÜK(b)P s.o. Üleliidulise kommunjkstliku (bolševike) partei liikmed, kes viisid ellu omaenese kompartei suuniseid. Kuidagi teisiti kui kommunistideks neid nimetada ei saa.
Mõrvatutelt ei ole midagi küsida. MEIE KOHUS on nimetada neid õige nimega, s.o kommunismiohriteks. Etteheiteid saab teha vaid Kuressaare linnavalitsuse seltsimeestele, kes vaimsest ühtekuuluvustundest nende mõrrtsukatega püüavad asjaolusid vassida. – Kas raha eest või mitte, seda ma ei tea.
Bruno paol oli ühtekuuluvustunne kohe nii suur, et tanutäheks venna mõrvamise eest astus mõrvarite partei noorteorganisatsiooni, s,o komsomoli.
Vene papp jääb ikka pappiks olgu ta valenimi kasvõi ANDREAS. Rahvas näeb joodikust jumalasulase läbi. Võiks seminari kordusõpustele minna oma lonkavat haridustaset täiendama,teised saaksid külameest vähem koorida …ahnus ajab upakile… nii ADEELE
Kommunismi tont ikka veel hullutab rahvaid ka saarlasi.Mina usun,et tuleb ka kommunistide Nürnberg.Lõhki läks Eestimaal hinge mädapaise!Ja suur kommentaaride hulk olinädalavahetusel Postimehes,Delfis ,Meie maas.Ainult SH oli väga vaikne.Ja nüüd siis asusid v asturünnakele kommunismimeelsed ja just SH-s-.Tehkem järeldusi inimesed.
Tänud, Kaja Tampere!
mart arold, mine võta rohtu ning ära rähkle! Miks ei võidelnud sa neil Üleliidulise kommunjkstliku (bolševike) partei võimuloleku aastatel vaid kükitasid vaikselt (vist) Vilsandil? Argpüks oled!
Teen sulle ettepaneku: tasun reisipileti Peterburi ja tagasi, mine pea seal üks oma loeng maha 8. septembril Serafimovi kalmistul Peterburis. Aga arvan, et selleks sul sisu pole – oled turvaliselt aia taga haukuja!
Lp. kirjatüki autor! Kui juhitakse tähelepanu eksimusele, kas te nimetate siis seda tegevust sõnaga “ässitama”? Kui kaupluses on toit realiseerimiseaja ületanud ja seda müüjale ütlen – siis olen ässitaja ega andesta seda, et keegi on kasvõi kogemata oma tegemised tegemata jätnud? (võib olla on see siin kohatu võrdlus, kuid igapäevane ja arusaadav). Nii on ka praegu – lihtsalt kellegi (läbi)mõtlematusest teksti suhtes tekkinud probleemile juhtis tähelepanu preester Andreas – milles siis teda süüdistada?
Siin on kindel märk, et tundlike teemade puhul on väga väga vaja eelnevalt läbi mõelda kuidas, kus ja mida, et mitte pärast lajatada, näed tegime ära ja nüüd te vingute.
Lp. Tiina Talvi! Te tallate kellegi haavadel oma sõnavõtuga, kas on lugupeetud haridusametnikul olukorda niii raske hinnata? Võib- olla kaalute siis tõsiselt oma pädevust ametikohale, südametunnistusega!
Selle risti teksti juures on ju veel üks aga: kui mõelda mis toimus 1941. üldiselt.
Laiade masside jaoks algas siis sõda ja tulid sisse sakslased. Praeguse teksti puhul jääb lahtiseks, kumb pool (kas sakslased või venelased) selle teoga hakkama said ja teadmatu inimene võib vabalt välja mõelda (või saab seda niipidi serveerida) et sakslaste kuritegu.
Lugesin seda ja ei uskunud oma silmi. Kuidas on võimalik, et üks haritud inimene sellise kirjatükiga maha saab? Oleks nõuka aeg, ma arvaksin, et kommudele pugeja või midagi sellist. Aga täna, kui me tahame, et meie rahva traagikat mäletataks õigesti, siis tullakse selle ees noomima. Kaja Tampere, kas arvad, et selle risti kõrvale jääb igavesest ajast igavesti keegi giid seisma, kes selgitab, et ei-ei, need ei olnud sakslased, kes saarlasi piinasid, need olid kommunistid? Kuidas Teie arvates peaks inimesed aru saama, millist sündmust see rist meenutab? Aga kui aru ei saa, mis on siis üldse risti mõte? Tegelikult arvan, et Kaja Tampere ei tunne piisavalt ajalugu ega tea, et 1941. aastal olid saarel sees nii sakslased kui venelased, sest muidu ma tõesti ei usu, et ta ei mõista, miks rahvas on selle tekstiga rahulolematu. Aga kui ei tea asjaolusid, siis ei peaks ka kirjutama ja ennast lolliks tegema.
K.T. kirjatükid on ennegi silma paistnud kõiketeadva tädiliku dotseeriva tooniga. See viimane kirja tükk oli liig mis liig. Kuskilt ei jää muljet, et see inimene on on õppinud-töötanud lääne kõrgkoolides. Pigem jääb mulje miskist Kehtna parteikoolist. Parteitöötaja terminoloogia on küll eeskujulikult omanadatud: ässitajad, ideoloogilised fanaatikud, lollid tallalakkujad ja nende sõnadega kaasnev poolvarjatult suunatuv mäng ainult ühte väravasse. Selle suhtetädikese (millne ta arvukatest koolidest on miski finlandiseerumise ja päkkmannluse eriala ülikool?) lookestesse enam tungima ei vaevu.
Olen nõus küll paari kirjatüjis toodud väljendiga: edevus ja eneseimetlemine ja argpükslus ning lisaksin veel müüdavuse. Keegi peaks peeglisse vaatama.