Saaremaa bussivedusid ähvardab üüratu kärbe (10)

Saaremaa bussivedusid ähvardab üüratu kärbe

BUSS ON VAJALIK: Eile Sõrve bussi peale astunud Aino arvates pole praegusele bussiliiklusele midagi ette heita. Egon Ligi

Maanteeamet kirjutas Saare maavalitsusele ette vajaduse kärpida tuleval aastal bussitranspordi kulusid. Maavalitsuse arvutuste järgi tuleks kärpida koguni kuni 16 protsenti, mis ei ole aga võimalik.

“Meie hinnangul ei ole maakonna bussiühistranspordivõrku võimalik enam olulisel määral kärpida,” ütles eile Saarte Häälele maavalitsuse transpordiametnik Taavi Kurisoo. Tekkinud olukorrast väljapääsu otsimiseks on Saare maavanem kokku kutsunud maakonna ühistranspordikomisjoni laiendatud istungi. Istungil osalevad maavalitsuse, kohalike omavalitsuste ja bussifirmade esindajad.

Kurisoo selgitas, et 2012. aastal on praeguse liinivõrgu rahavajadus tänaste toetuste juures koos piletikontrolliga 1 196 376 eurot. Maanteeamet plaanib praeguse seisuga eraldada Saare maakonnale 2012. aasta bussitranspordiks tänavusest 3,5% vähem ehk 1 055 629 eurot.
“Seda on 11,76% vähem kui praeguse liinivõrgu ja piletikontrolli säilitamiseks tänaste hindade juures vaja oleks,” selgitas Kurisoo.

Taavi Kurisoo märkis, et lisaks on Saare maavalitsuse ja bussifirmade vahel sõlmitud lepingutesse majandusministeeriumi survel sisse kirjutatud valem, mis kohustab kütuse hinnatõusu, tarbijahinnaindeksi kasvu jms korral suurendama ühistranspordi toetuse määra vedajatele igal aastal.
Ka kõige konservatiivsemate prognooside korral tähendab see ühistranspordi toetuse määra suurenemist II liinigrupi liinidel 2012. aastal vähemalt 4% võrra. “Kokku tähendaks see 2012. aastaks reaalset eelarvekärbet (eelarve puudujääki) vähemalt 16%, võrreldes praeguse eelarvega,” võttis Kurisoo arvud kokku.

Raha aga eraldatakse Saare maavalitsusele tegelikust vajadusest vähem juba sel aastal. Plaani järgi on Saare maakonna bussiühistranspordi vedajatele makstava toetuse ja maakondliku piletikontrolli summa 2011. aastal kokku 1 196 376 eurot. “Tegelikkuses eraldati meile I poolaastaks 503 000 eurot ning seejuures arvestati, et me olime vedajatele maksnud eelmise aasta vahenditest ettemaksu 73 432 eurot. Esimese poolaasta tegelikud kulud olid planeeritud 588 800 eurot. Seega jäi I poolaastal eelarvest puudu 12 368 eurot,” rääkis Taavi Kurisoo.

Teiseks poolaastaks planeerib maan-teeamet Saaremaale anda 589 500 eurot, kuid vajadus oleks praeguste liinikilomeetrite põhjal 607 500 eurot. Seega jääb Kurisoo sõnul teise poolaasta eelarvest puudu 18 000 eurot ja terve aasta eelarvest kokku 30 368 eurot.


UUS LIINIVÕRK ON OPTIMAALNE

2009. aastal kujundati Saare maakonnas uus liikumisvajaduse uuringul põhinev bussiühistranspordi liinivõrk. Uues liinivõrgus on arvestatud inimeste liikumistega eekõige töö- ja elukoha ning kooli vahet. Liinivõrgu ümberkorraldamise käigus vähendati maakonna bussiliine ligikaudu 400 000 liinikilomeetri võrra.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 23 korda, sh täna 1)