Nasva silla sünni- ja arengulugu (2)

Nasva silla sünni- ja arengulugu (2)

HÄVIS SÕJA AJAL: Nasva esimene betoonsild ehitati 1939. aastal, 1944. aastal lasid taganevad sakslased selle õhku.
Foto: Saaremaa Muuseum

Jätkame nädal tagasi alanud lugu Nasva silla ajaloost. Lugu on päevakohane, sest peagi algav Nasva silla ümberehitus tähendab kindlasti uut etappi. Saaremaa ühe tuntuma silla minevikku on uurinud Nasval elav ajaloouurija KALLE KESKÜLA.

Puusild ei õigustanud end juba tsaariajal

Tugevama silla ehitamist Nasva jõele arutati tsaariaja lõpul mitu korda. Ajaleht Saarlane teatas 29.07.1909 üsna enesekindlalt, et … Naswa jõe üle tehakse edaspidi uus, rauast sild. 30. septembril 1913 toetas silla ehitamist Nasva jõele Saaremaa rüütelkonna konvent. Ajaleht Hääl oli 19.10.1913 veendunud, et Naswa silda hakatakse tulewal kewadel ehitama. Sild tuleb raud talastega ja plankudest päälmisega.

Esimene maailmasõda ja segased ajad ei võimaldanud siiski uut silda ehitada, vana parandamine muutus aga möödapääsmatuks. Silla olukorrast tõi 19. juulil 1924 hea näite ajaleht Saaremaa: Eila wigastas raskeweo auto Naswa jõe silda niiwõrd, et temast ainult ühehobuse-wankriga üle wõib sõita, mitte aga autoga ega kahehobuse-wankriga. Silla ajutise paranduse wõtab maakonnawalitsus kohe ette, nii et jõest ülekäimine kauemaks ajaks katkestatud ei saaks. Silla põhjalik remont pakutakse ka lähemal ajal uuesti wälja.

Nimelt oli Nasva silla remondi eelarve (mahus 250 000 marka) juba koostatud ja 7. juulil 1924 ka vähempakkumine korraldatud, ent tagajärjeta. 2. augustil teatas Saarlane teise vähempakkumise ebaõnnestumisest. Sama ajaleht kutsus 26. septembril 1924 ehitusettevõtjaid kolmandale katsele.

Loe edasi laupäevasest Saarte Häälest.
Telli Saarte Hääl internetist

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 53 korda, sh täna 1)