Gotlandi–Kuressaare laevaliini tulek jooksis liiva (10)

Gotlandi–Kuressaare laevaliini tulek jooksis liiva

AJAS GOTLANDIGA KÄIAÄRI: “Paljud head plaanid jäävad vahel teostamata ja keegi ei oska pärast öelda, kuidas siis oleks olnud, kui see oleks reaalselt ikka olnud,” oleks Saarsol kahju, kui Gotlandi liin nüüd millegipärast ära jääma peaks.
Foto: Peeter Kukk

Paar viimast aastat päevakorral olnud laevaliini avamine marsruudil Gotland–Ventspils–Saaremaa (GoVeSa) pidi kõigi eelduste kohaselt teoks saama eeloleval suvel.

“Arvestades seda, et aktiivne turundushooaeg, mil liini oleks pidanud messidel reklaamima, on juba möödas, siis puhtalt subjektiivse hinnanguna mul väga usku sellesse ei ole, et see sel aastal tööle võiks hakata,” ütles Saarte Häälele Kuressaare turismiinfokeskuse juhataja ja peaspetsialist Karmen Paju.

Tähtajad lükkuvad

Sel talvel kinnitati, et laevaühenduse hangete tulemused selguvad aprillis, aprillis lubati aga, et maikuus on selgus majas. Nädala algul käisid Kuressaare linna esindajad Ventspilsis Eesti-Läti ühisprojekti “Üks puhkus – kaks riiki” (Kuressaare supelranna korrastamine) lõpetamisel ning muuhulgas uuriti lätlastelt, mis saab kauaoodatud GoVeSa laevaliinist. “Hange kestab mai lõpuni ehk siis enne juunit ei ole veel midagi kindlat,” nentis Karmen Paju.

Laevaliini projektiga Kuressaare poolt seotud Ingrid Tilts ütles läinud nädala lõpul, kui kukkus tolleks ajaks määratud hanke viimane kuupäev, et nüüd tuleb küsida lätlastelt, millised need tulemused on.

Ventspilsi vabasadama projektijuht Mārcis Nēliuss jäi eile samuti napisõnaliseks. Küsimustele, kui paljud laevafirmad on hanke vastu huvi üles näidanud ja kas on endiselt lootust, et liin sel suvel käivitub või saab see teoks ehk tuleval aastal, vastas Nēliuss, et praegusel hetkel ei saa nad seda kuidagi kommenteerida. “Kohe kui oleme valmis, anname selle kohta ametlikult ajakirjandusele teada,” kinnitas ta.

Ka Gotlandil kaheldakse

Gotlandi Eesti seltsi juhatuse liikme Riina Noodapera sõnul on sealsed elanikud ammu soovinud, et selline liin käiku läheks, mistõttu kurvastaks selle ärajäämine neid väga. Samas on sealgi nii laevaühendusse uskujaid kui ka kahtlejaid.

“On öeldud, et ei tea, kas sobivat laeva ikka leidub ja kas sadamad sobivadki,” tähendas Noodapera. Gotlandlased nimelt igasuguse alusega ka sõita ei taha, vaid soovivad sellist laeva, kuhu buss või auto ka peale mahub. Sest jala nad ju Saaremaal ringi ei seikleks.

Lisaks kahtlevad sealsed turismiinimesed osalt ka selles, kas liinile ikka piisavalt reisijaid leiduks. “Osa leiab, et see oleks positiivne, kui liin käiku läheks, ja teised ütlevad, et reisijaid ei leia nagunii. Loomulikult me tahaks otseühendust, aga me ei aktsepteeri ka ükskõik kui väikest alust – paha ilmaga tahaks ikka kuivana kohale jõuda,” selgitas Noodapera.

Ta tunnistas, et viimastel nädalatel ei ole liinist enam palju räägitud, kuid jutud, mis liiguvad, on erinevad. “Kindlasti oleks kurb, kui see ära jääks, sest meil otseliiklust Eestisse polegi ja oleme seda alati soovinud.”

Liini jaoks vajalike uuringute tegemiseks kahe aasta jooksul on Interreg IV A Kesk-Läänemere programm eraldanud Ventspilsi vabasadama, Gotlandi kommuuni ja Kuressaare linnavalitsuse koostööprojektile ligi 1,6 miljonit eurot (k.a omafinantseering).

Siseministeeriumi Euroopa territoriaalse koostöö büroo nõuniku Riina Nurmsaare sõnul on projekti peamised tegevused uuringud GoVeSa laevaühenduse võimalikkuse ja jätkusuutlikkuse osas. Selle raames tehakse transpordisüsteemi regulatiivraamistiku ja võimalike arengustsenaariumide uuring, viiakse läbi turismivaldkonna, aga Saaremaa osas eraldi veel ka turismitoodete uuring.

Korraldatakse koolitusseminare turismiettevõtjatele, turismitoodete loomise ja arendamise töötubasid ning lõppkonverents. Projektipartnerid hindavad meretranspordi arengupotentsiaali kolmel suunal ja määratlevad kõige tõhusamad turismi- ja kaubanduslahendused.

“Projekti raames ei ole kavandatud Gotlandi–Ventspilsi–Saaremaa laevaliini avamist,” ütles Nurmsaar vastuseks küsimusele, mis saab projektirahast, kui laevaühendus peaks ära jääma. Uuringute projekt peab lõpetatud olema hiljemalt 2012. aasta lõpuks.

Loe ka juhtkirja.

Perspektiivi oleks küll
Tunamullu Saaremaa ja Gotlandi vahel Ruhnu Karuga käiaäri taas käima pannud Mart Saarso usub endiselt, et Saaremaale oleks Gotlandi–Ventspilsi–Saaremaa liinist kindlasti kasu. “See oleks ju otseühendus Läände ja mina näen seda küll kui perspektiivikat plaani,” arvas Saarso. Ta möönis, et tõsi küll, sedasorti ettevõtmiste juures tuleb siinkandis arvestada, et tegemist saab olla vaid sesoonse ettevõtmisega, kuid suvel tasuks see ilmselt küll ära. “Iseenesest lennuk Gotlandile tõestas ennast ju igati,” lisas ta. Saarso märkis, et ta on alati üritanud propageerida seda, et Saaremaal pole vaja mingit silda, vaid häid laevaühendusi. “Jäägu saar ikka saareks!” arvas ta. Kui kõnealune liin nüüd millegipärast aga ära jääma peaks, oleks Saarsol sellest kahju. “Paljud head plaanid jäävad vahel teostamata ja keegi ei oska pärast öelda, kuidas siis oleks olnud, kui see oleks reaalselt ikka olnud.”

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 68 korda, sh täna 1)