Kirjanditeemad tekitasid abiturientides vastakaid tundeid (1)

Kirjanditeemad tekitasid abiturientides vastakaid tundeid

SÜVENENUD KIRJATÖÖSSE: Vaevalt pool tunnikest pärast teemade kuulamist olid abituriendid kirjutamisse süvenenud. Esiplaanil paneb oma mõtteid kirja SÜG-i noormees Madis Tisler.
Foto: Egon Ligi

Tänavused gümnaasiumide lõpuklasside õpilased kirjutasid eile eesti keele riigieksamina ette nähtud kirjandit. Teemad, mis ette anti, olid mõne abituriendi hinnangul lihtsamast lihtsamad, mõne jaoks aga hoopis sootuks igavad.

“Ütleme nii, et minu arust on varem paremaid teemasid olnud,” tunnistas Saar-te Häälele Saaremaa ühisgümnaasiumi abiturient Holden Saaring. Teemade hulgast sobivaimat välja valida oli Holdeni hinnangul küllaltki raske ning lõpuks valis ta kõige viimase, 10. teema “Eesmärk on see, mis annab elule tähenduse”. “Andsin seal ajaloolise ülevaate ja tõin mõningaid näiteid, kuidas on inimeste teod maailma muutnud,” ütles noormees.

Holdeni klassikaaslase Margus Sammelsaare arvates olid kirjanditeemad aga suhteliselt lihtsad. “Mina valisin kõige esimese teema ehk siis “Minu Eesti”, sest siin ei saa ju kuigivõrd mööda panna,” põhjendas ta. Margus lootis enda sõnul enne kirjanditeemade teatavaks saamist, et nende hulgas on ka mõni selline, mille raames saaks lahata rohkem inimsuhteid, kuid päris sellist ta ei leidnud.

“Ei, teemad olid ikkagi head, tükk aega kohe valisin. Kirjutada oleks andnud päris mitmel teemal,” nentis ta. “Siiski ma n-ö riskima ei hakanud ja läksin kindla peale välja, sest Eestist ma tean palju ka. Lisaks ajaloost, kultuurist – see oli minu jaoks kindla peale minek,” tähendas Margus.

Noormeeste paralleelklassiõde Kätlin Tammesoo tunnistas Saarte Häälele, et temal oli kirjanditeemade hulgast seda ühte ja kõige paremat välja valida ääretult raske. “Kõik olid mu meelest ühtemoodi nii head kui ka halvad ühekorraga,” märkis neiu.

Kätlini valituks osutus neljas teema, mis tugines iiri vanasõnale – “Elu mõte on üksteisele tuge pakkuda”. Kuidas neiul kirjandi kirjutamine õnnestus, ei osanud ta aga vahetult pärast nelja ja poolt tundi klassiruumis oma mõtete paberile panemist veel arvata.

Kuressaare gümnaasiumi lõpuklassi õpilane Maarja Peebo oli aga üldse seda meelt, et kirjanditeemad ei olnud sel aastal otseselt ei lihtsad ega keerulised, vaid hoopis igavad. “Tõsiselt igavad teemad olid ja seega ei olnud ka keeruline valida, kuna ainult üks teema oli, millest ma oleks osanud kirjutada,” sõnas neiu.

Temagi valis sarnaselt Kätlinile iiri vanasõnal põhineva teema elu mõttest ja toeks olemisest. “Seda seepärast, et nagu ma juba ütlesin, teised olid lihtsalt igavad. “Minu Eesti” ja “Sotsiaalmeedia mõjust inimsuhetele” – no ma ei tea, oleks midagi rohkemat oodanud,” leidis ta.

Ka Maarja hinnangul oleks võinud olla rohkem selliseid teemasid, kus oleks saanud lahata inimsuhteid. “Oleks võinud olla võib-olla just midagi perekonnast või inimsuhete teemal, aga sellist ei olnudki,” kinnitas ta.

TÄNAVUSED KIRJANDITEEMAD
1. Minu Eesti.
2. Sotsiaalmeedia mõjust inimsuhetele.
3. Ühiskonna arengu võti on haridus.
4. Elu mõte on üksteisele tuge pakkuda. (Iiri vanasõna)
5. Igal ajal on oma nägu.
6. “Kui palju on asju, mida ma ei vaja.” (Sokrates)
7. “Ajaloost õpime seda, et inimene ei õpi ajaloost.” (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
8. Kultuur meis ja meie ümber.
9. Kuidas kirjandus on mõjutanud minu tõekspidamisi?
10. “Eesmärk on see, mis annab elule tähenduse.” (Theodore Parker)
Allikas: Riiklik Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskus

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 837 korda, sh täna 1)