Ingo rükkis jäämäed maale (3)

Ingo rükkis jäämäed maale

VAATAMISVÄÄRSUS: Kuivastu sadamas võib näha enneolematut pilti mitmekorruselise maja kõrgusest jäämäest.
Foto: Otto Ojamaa

Neljapäeva õhtul Saare- ja Muhumaad raputanud torm Ingo kuhjas mitmel pool rannikule hiiglaslikke jääkuhilaid, millest üht võivad kõik parvlaeval Kuivastusse saabujad imetleda otse sadamakail.

Kui eile oli Kuivastu kai jäämägi lihtsalt üks tore vaatepilt, siis neljapäeva õhtul ja öösel jää kaile kuhjanud torm polnud seda teps mitte. Siiski ei häirinud kuni 28 meetrit sekundis kihutanud loodetuul kuigivõrd parvlaeva “Saaremaa”.

“Laev on ehitatud inimeste teenimiseks ja ta täitis oma ülesannet eile väga hästi,” kinnitas “Saaremaa” kapten Otto Ojamaa eile Kadi raadiole antud intervjuus. Ta nentis, et aluse korpuse kuju on vormitud just selliseks, et jääd murda ja jääs hästi hakkama saada.

Ingo-nimeline torm hakkas endast vaikselt märku andma neljapäeva õhtul, kella poole ühe ajal öösel oli laeva Kuivastus sildudes tuule kiirus 23 m/s ja jää liikus väga intensiivselt.

“Virtsu sadamas jäi kell 21 silma 28,4 meetrit sekundis, ülesõidul oli tuul veerand tundi hiljem 26,4 meetrit sekundis,” iseloomustas Otto Ojamaa Ingot ja lisas, et omades nüüdseks enam kui poole aasta kogemust, võib uue parvlaevaga täiesti rahulikult vastu minna ka sellisele tuulele ja ekstreemsele olukorrale.

Kuivastu sadama pealik Valdur Häng ütles Saarte Häälele, et neljapäeval sadamat tabanud jääuputus on täiesti enneolematu. Jäähunnik on umbes 6–7 meetrit kõrge ja laiuse poolest on kuhjatisest umbes kolmandik kail ja kaks kolmandikku on seda kuhjunud kai äärde 5 meetri sügavusse vette. Kai konstruktsioonidele jää Hängi hinnangul midagi hullu teha ei tohiks.

Tegemist on kaiga, kus tavapäraselt sildub parvlaev Regula, mis praegu seisab Virtsus. Väinamere Liinide juhataja Urmas Treiel ütles, et Regulat ei ole plaanis liinile tuua enne 21. aprilli, selleks ajaks on jää ehk juba ise ära sulanud ja ära koristatud.

Siiski oleks hoopis suurem probleem tekkinud siis, kui sama jäähunnik oleks kuhjunud “Saaremaa” sildumiskaile – see oleks seal sildumise võimatuks muutnud. Lisaks Kuivastule olid kaldale paisatud jääga hädas ka Leisi valla inimesed. Saarte Hääle andmetel keeras Mujaste küla juures rannamaanteele kuhjunud jääd nähes otsa ringi ka lapsi kooli vedanud buss.

“Talvine jäätee tuli sõiduteele välja,” kirjeldas Saarte Häälele hommikust vaatepilti Mujastes Leisi vallavanem Ludvik Mõtlep, lisades, et jää tõttu oli liiklus teel häiritud ning teedevalitsuse masin pidi tee puhtaks lükkama.
Mõtlepi sõnul jäi osa inimesi tööle hiljaks ja ka postiauto ei saanud õigel ajal liikuma. Mõtlep lisas, et tegemist oli siiski õnneliku õnnetusega, sest jääd maale paiskav tuul muutis õigel ajal suunda.

“Oleks tuul kümme minutit veel puhunud, siis oleks jää lõhkunud rannamaja,” rääkis Mõtlep, nentides, et nüüd jõudis jää vaid trepini ja kuigi ujumissild on ümber lükatud ja riietumiskabiinid lõhutud, on siiski rõõm, et rannamaja püsti jäi. Roomassaare sadamas, kus tuule kiiruseks mõõdeti üle 27 meetri sekundis, läksid veidi lendu noorpurjetajate paadid. Midagi hullu õnneks ei juhtunud. Jääd on Roomassaares veel vaid jahisadamas.

Torm põhjustas Saaremaal ka mitmeid elektrikatkestusi. “Õnneks polnud nende arv siiski väga suur,” ütles Saarte Häälele Eesti Energia pressiesindaja Marina Bachmann, kelle sõnul oli elektrita majapidamisi 300 ringis. Suuremad katkestused olid Bachmanni teatel Kaarmal, Kärlal ja Salmel. Saarte Hääle andmetel jäid Kaarma koolis ära ka tunnid, sest elektrit ei olnud.

Saaremaa päästjatel tuli tugeva tuule põhjustatud pahanduste tõttu välja sõita alates neljapäeva õhtul kella 22-st kokku kaheksal korral. Lääne-Eesti päästekeskuse pressiesindaja Sirle Mati sõnul oli päästeteenistus valmis suuremate jõududega reageerima ja vajadusel abistama ka elektriavariibrigaade, et elektriliinidelt murdunud puid eemaldada.

Päästekomandodes pandi valmisolekusse vaba vahetuse päästjad, keda vajadusel välja kutsuda. Valves olevad operatiivkorrapidajad jälgisid olukorda nii võimalike tormikahjustuste osas kui ka uputusohu osas.

Print Friendly, PDF & Email
(Vaadatud 40 korda, sh täna 1)