
SAARLASED ODAVAMALT: Alates eilsest aitab elukoha Saaremaale registreerimine puhast raha säästa. Näiteks iga kahe nädala tagant mandrilt koju käik toob aastas auto ja juhi pealt rahalist kokkuhoidu 200–300 eurot.
Foto: Peeter Kukk
Eilsest rakendunud saarlaste parvlaevapiletisoodustus võib omavalitsusjuhtide hinnangul positiivse plussina kaasa tuua selle, et saarlaseks registreerimine hakkab populaarsust koguma.
Kuressaare linnapea Urve Tiidus leidis, et saarlaste sõidusoodustus mõjutab kindlasti mingil määral kohalike elanike arvu. Mil määral täpsemalt, ei osanud ta aga prognoosida. “Inimesed muutuvad järjest pragmaatilisemaks, seda on näha kas või igapäevasest ostukäitumisest. Iga sent on arvel. Kui ikka on palju edasi-tagasi sõitmist mandri ja saarte vahel, siis kokkuhoiu nimel tasub ära linna elanike registrisse kandmise protseduur,” leidis Saarte Häälega rääkinud linnapea.
Samas möönis ta, et muidugi on sellisel juhul eeltingimuseks kinnisvara olemasolu saarel või leping omanikuga. “Kas see ka tuleval aastal üksikisiku tulumaksu laekumist suurendab, “saame nähja”, nagu ütlevad saarlased,” märkis Tiidus. Linnapea lisas, et Kuressaare elanike registri spetsialist Anne Raik igatahes kinnitas, et linna sisseregistreerimine on viimaste päevadega juba elavamaks muutunud.
“Erinevalt varasemast, jaanuar näiteks, on Kuressaare sisseregistreerijate arvu poolest plussis. Isegi 19-ga,” tunnistas Urve Tiidus positiivset fakti. Saare maavanem Toomas Kasemaa leidis aga, et tema seisukohalt on sissekirjutamine soodustuse saamiseks tegelikult juba toimunud, sest saarlased said ka varem auto üleveol soodustushinda. “Kuid jälgime määruse mõju selgitamiseks lähiajal rahvastikuregistri kandeid ja vaatame, kas elanikkond sisserände tõttu suureneb,” tähendas ta.
Efekt ehk noorte puhul
Kaarma vallavanem Margus Mägi ütles Saarte Häälele, et erinevalt Kuressaarest Kaarma elanikuks registreerimise suurenemist viimaste päevade jooksul täheldatud ei ole. “Ent eks ta (sõidusoodustus – toim) mingil määral võib mõjutajaks olla küll. Seda eriti just meie noorte inimeste puhul, kes elavad Tallinnas või näiteks Tartus korteris, õpivad seal ja käivad pea igal nädalavahetusel siin Saaremaal vanemate juures,” rääkis Mägi. “Ja kui sissekirjutusi peaks seeläbi juurde tulema, siis see on muidugi vesi iga omavalitsuse veskile,” lisas ta.
Mandril tööl käijate puhul võib selline efekt ilmselt vähem avalduda, arvas Mägi, sest nemad enamasti ongi endiselt Saaremaale sisse kirjutatud. Sama lugu on ka näiteks Soomes tööl käijatega. “Noorte puhul võib see juhtuda küll, see pole olnud ilmselt seaduseandja põhieesmärk, aga see võib olla ootamatu positiivne lisatulu valdadele küll,” möönis Margus Mägi.
Ta märkis, et kuigi valla elanikuks registreerimist pole praegu veel täheldatud, on seda Kaarma puhul iseenesest võib-olla isegi raskem tähele panna ka. “Meil on elanike kasv olnud jätkuv terve eelmise aasta. Iive oli meil praktiliselt null, aga valla rahvastik kasvas puhtalt sissekirjutusest 120 inimese võrra,” rääkis Margus Mägi.
Ta nentis, et tegelikult oleks küll õigem, kui inimene oleks elanikuks registreeritud ikka seal, kus ta ka konkreetselt igapäevaselt elab, töötab ja teenuseid kasutab. “Kui ta seal kohalikke taristuid kasutab, siis võiks maksuraha samuti sinna minna. Nii oleks kõige õiglasem, aga täieliku õigluseni ei jõua me vist kunagi,” sõnas Margus Mägi.
Praamisõidu uued soodustused on toonud väiksemaid segadusi
Eilsest Kuivastu–Virtsu, Rohuküla–Heltermaa ja Sõru–Triigi parvlaevaliinidel kehtima hakanud uus hinnakiri ja sõidusoodustused on kaasa toonud väiksemaid segadusi, kuid ükski sõiduk laevast sellepärast maha jäänud ei ole. OÜ Väinamere Liinid teenindusjuht Anu Hiiuväin nentis, et uuendused vajavad harjumist, eeskätt klientidele. “Mõnevõrra on reisijate seas segadust sellega, et nagu ministri määruses kirjas, tuleb püsielaniku soodustuse saamiseks esitada ID-kaart – osad reisijad pakuvad teadlikult, osad teadvustamata muid dokumente,” rääkis Hiiuväin BNS-ile.
Pikem ajakulu puudutab Hiiuväina kinnitusel siiski ainult neid, kes soovivad pileti osta sadamas. E-piletiga reisijatel on sadama läbimine sama kiire ja mugav kui varem – sadama pääslates on kogu aeg avatud 3–4 sõidurada, millest üks teenindab elavat järjekorda ja ülejäänud on iseteeninduseks. “Neil, kes soovivad pileti sadamakassast osta, palume tulla sadamasse ajavaruga, viimasel hetkel sadamasse saabujatel on oht laevast maha jääda. Seni on reisijad võtnud soovitust varem sadamasse kohale tulla tõsiselt ja siiani pole ükski sõiduk laevast sellepärast maha jäänud, et piletimüük rohkem aega võtab,” kinnitas Hiiuväin.
miks peaks see väike “+” maksud saarele tooma? kui ma ikka töötan 5 päeva nädalas pealinnas, siis ma pean arvestama ka muude asjadega, näiteks perearstiga, laste lasteaedadega, koolidega jne. Nädalavahetusel “oma” arstile ju ei pääse, rääkimata siis sellest, et lapsed on vaja panna lasteaeda/kooli sinna, kus vanemad nädala sees viibivad. see praami soodustus on küll mõttetu haip, pigem oleks vaja muuta muid n.ö sotsiaalsete teenuste kättesaadavuse vabaks laskmist registri järgsest elukohast. ma ei taha oma makse maksta pealinnale vaid ühele väiksele vallale aga kahjuks reaalsus on teine.
Kui oled auto passis kasutajana märgitud ja ise saare elanik, siis on Sul võimalik taotleda sooduskaarti, tehes avaldus kodulehel. Ei ole enam oluline, kas firma on registreeritud saarele või mitte, varem oli. Hetkel on tähtis, et ise oled saarele hingekirja kantud..
Täida avaldus ja saad oma kaardi varsti kätte. Bronnitasu peavad aga kahjuks-õnneks kõik maksma, samamoodi muudatuste eest.
paluksin rohkem selgitust ajalehes,kuidas käituda sõiduauto korral. töökoht on mandril ja sõidan tööandja poolt liisitud autoga. autopassis on kasutajana minu nimi.
kui telefoni teel küsisin,siis öeldi küll, et mis siis et olen saarlane,auto eest pean ikka täit hinda maksma.
reisijapileti võit 17 krooni,aga bronni eest ju maksta 25 kr ja kui veel muudatused samal päeval (x põhjustel ei jõua õigele praamile),siis läheb seegi 25 vett vedama kui pileti muutuse teed.
ei ole hästi läbimõeldud. hõigutakse küll et suur soodustus, aga seda suurt ei näe kusagil.
no vaevalt, mis sest kasu, kui saarel tööd pole
Sa pead tegema endale Tuulelaevade sooduskaardi, siis on ju probleem lahendatud. Bronn on ikka bronn ehk kui tahad eelistust, siis pead selle eest ka maksma.
Milles probleem? Õeldi ju sulle telefonis vastus, mis sa veel tahad. Eks loll saab kirikus ka peksa.
Urve höörub kindlasti käsi kokku- sisseränne kasvab, kasvavad ka rahahunnikud.
ei mõista mix inimesed siin ikka teistega irisema kipuvad- kommenteerige teksti mitte kommentaare ja kui ka tahate mõnele kommentaarile vastata siis on seda võimalik teha ka inimlikult
Kui tööandja auto on liialt kulukas, käi siis bussi või oma autoga. Saada kõik soodustused kätte, mida pakutakse. Bussi puhul ei pea ka 25 kr bronni eest maksma. Isikliku sõiduauto puhul pead bronni eest ikka maksma või siis üldjärjekorras sõitma.