Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi algatatud parvlaevapiletite hinnakirja muudatused, mis vähendavad osa sõidukiliikide üleveohindu, on kiiduväärt tegevus saarte elu-olu parandamiseks. Samuti on suurepärane algatus, et kohalike elanike ja ettevõtete sõidukite soodushind veelgi alaneb. Kõik sõidukeid puudutavad muudatused on tehniliselt kiirelt korraldatavad ja saavad jõustada alates 1. veebruarist 2011.
Kitsaskoht eelnõus
Paraku on eelnõus aga ka üks suur kitsaskoht – reisijapileti hinnasoodustus saarte elanikele. Selle uue erisuse teostus nõuab täiendavaid töid, mille tähtaeg on kindlasti pikem. Vedaja väljendab oma tõsist muret, sest pileti ostmine muutub kliendile keerukamaks ja aeganõudvamaks, mis võib viimase aasta saavutused olematuks muuta. Hind on ainult üks komponent teenusest, peale selle muudavad teenuse terviklikuks selle kättesaadavus, lihtsus, mugavus, kiirus ja eelnevatest tulenev meeldiv emotsioon.
Suured investeeringud
Tänaseks on saavutatud läbi aegade parim parvlaevateenus, mille suund on kiirusele, lihtsusele ja mugavusele ja mis on saanud avalikkuse tunnustuse ja tänu osaliseks. Vedaja on koos heade partneritega ja ministeeriumi heakskiidul teinud viimasel aastal parvlaevateenuse parandamiseks väga suuri investeeringuid ja jätkusuutlikke arendusi.
Keerukas süsteem
Keeruka soodustuse rakendamine on lühinägelik ja vastuolus üldiste arengueesmärkidega. Vedaja ei saa võtta endale vastutust eelnõu esitatud kujul rakendamisel piletite soetamise ja kontrolliga kaasnevate ebamugavuste pärast. Soodushinnaga reisijapiletite müük elukoha alusel muudab senise teenuse tervikuna kliendivaenulikumaks. Keskenduda tuleb isikutuvastusele ja kontrollile. Sadamate läbilaskevõime kaotab saavutatud võimsuse ja kiiruse, kannatajaks osutuvad kõik kliendid, nii külalised kui ka kohalikud. Praegune piletikontrolli- ja laadimissüsteem võimaldab suures osas automaatset kontrolli. Olukorras, kus tuleb ka reisijaid lisaks sõidukitele ükshaaval kontrollima hakata, tekivad kassade taha pikad oote-järjekorrad, sest tehingule kuluv aeg mitmekordistub. Nagunii lisandub euro tulekuga sentides arveldamiseks täiendavalt kuluv aeg.
Pikeneb ooteaeg
Riigi tasandil tehtud ülla eesmärgiga, kuid läbimõtlemata ja kiirustades tehtud otsus muuta saareelaniku reisijapilet odavamaks muudab parvlaevateenuse taas ebameeldivaks kadalipuks, kus tuleb pikalt oodata oma järjekorda. Paratamatult pikeneb taas ooteaeg kassa ees, sest kõigil soodushinna soovijatel tuleb teha igakordselt läbi ebameeldiv ja aeganõudev isikutuvastuse protseduur. Selleks peavad reisijad sõidukist väljuma. Täiendav ajakulu kassatehingule tähendab aga vajadust olla sadamas oluliselt varem kui täna, et pääseda soovitud reisile.
Kallis kontroll
See esmapilgul väike muudatus muudab kogu teenuse kohmakaks, aeglaseks ja ebamugavaks kõigi klientide jaoks. Kontrollimehhanism, mis peab hakkama soodustatuid eristama ja kontrollima, võib osutuda kallimaks ja ebamugavamaks, kui lubatud hinnasoodustus seda väärt on.
Oleme edastanud ministeeriumile selgituse, miks reisijapileti kaudu soodustuse andmine esitatud kujul ei ole tänaseks tehtud arenduste valguses enam kuidagi põhjendatud.
Ettepanekud tehtud
Vedaja on teinud omapoolsed ettepanekud, kuidas võimaldada saareelanikele soodsam reisijapilet sõiduki sooduskaardisüsteemi kaudu. Kuid ka siinjuures jääb veel mitmeid küsimusi, kuidas korraldada soodushinnaga pileti müük veebis, jalakäijatele, reisibussidele ning kuidas korraldada kontrollimine. Kahjuks sunnib uus määrus tegema eesmärkidele vastupidiseid samme, mis peatavad edasised arendused mugavuse, kiiruse ja lihtsustumise poole ning tippajal kiiremate graafikute rakendamise.
Piletiost mugavaks
Edasised arengud teenuse parandamiseks saavad toimuda sõidukipileti põhimõtte baasil, mis sisaldab oma hinnas ka reisijate osa. See idee on leidnud palju toetust kui parim viis, kuidas tagada samaaegselt kliendisõbralikkus, kiirus, mugavus ja ka odavus kohalikele elanikele (kui selleks on vahendid). Samuti erinevad võimalused lisada kaasaegseid tehnoloogilisi mugavusi (nagu näiteks mobiilipilet). Nüüd, kus laevade mahutavus ja kiirus on väga head, oleks järgmine olulisim samm pileti- ja laadimissüsteemi lihtsustamine. Täna liigume me aga vastupidises suunas, kiirelt ja mugavalt teenuselt kohalikule elanikule ebamugava kontrolli teed.
Urmas Treiel
OÜ Väinamere Liinid juhataja
Kas ikka peab eeldama, et kõik saarlased või suurem osa neist on kurjategijad, kes kõike kurjasti ära kasutavad ja oma ID-kaarte laenutama hakkavad? Vastik lugeda neid vabandusi ja põhjendusi, mida kõike jälle teha ei saa. Saab küll ja kuidas veel, muidugi kui ikka tahetakse.
Jah, on kliendi huvides. Kahtlemata. Ja kui on head süsteemid, siis on need kindlasti ka arendatavad lisafunktsioonide osas.
juba see nutulaul. kas tõesti on raske panna tööle ID- kaardi lugejad. kui praegu piletit ostes annab näit. autojuht kõikide eest raha, siis nüüd annab koos rahaga ka kõikide ID- kaardid ja kogu lugu. ka bussipiletit ostes saad näidata oma dokumenti ja vastavalt sellele korrigeerib süsteem bussipileti hinnas sisalduvat laevapileti hinda. kaardiga isiku elukoha tuvastamine ei tohiks olla ju aeganõudvam kui kaardiga maksmine. ja mis kasu on tohutu kiirest piletimüügist kui järjekorras peab ikka ootama, pole ju nii, et ostan kähku pileti ja sõidan kohe laeva.
võtku tööle selline meeskond, kes saab hakkama uuendustega
kommenteerija “ära tüütab” ütles välja õige asja. aga märkimata jäi, et plaani kohaselt bussipiletiga müüakse automaatselt odavam pilet, kuna see propageerib ühistransporti. aga tõesti – pole ju raske teha id kaardi lugejatega lihtne JAH/EI kontroll? Programmeerijatel paari õhtu töö, kui andmebaas olemas (lugeja loeb isikukoodi, võrdleb seda andmebaasis olevaga ja väljastab seejärel kassasüsteemile soodustuse, või mittevastavuse puhul ei väljasta). Selliseid ülesandeid tegime me ülikooli esimesel kursusel sissejuhatavates loengutes.
Olen Urmas Treieliga 100% nõus. Kui keegi arvab, et suudab luua kiire ID-kontrollimise süsteemi, siis paluks selle täpset kirjeldust. Sellist asja ei ole lihtsalt olemas. Ei piisa ainult ID-kaardi pilusse pistmisest, tuleb tuvastada ka isik, tuleb ID-kaardi pilti ja nägu võrrelda. Muidu läheks suureks ID-kaartide laenutamiseks.
Vedajal on praegu leping olemas ja riik ei saa seda ühepoolselt muuta.
Head aega Parts!
nn laenutamine võõrale on seadusega karistatav kuritegu ja karistada saab nii laenaja kui laenutaja.
Jah, aga kui mingit tegelikku kontrolli ei ole, hakkavad Kuivastu ja Virtsu kassa juures tippaegadel “teenust” pakkuma vähese sissetulekuga “sissekirjutusega” kodanikud, 50 senti korra eest. Nii saab terve autotäie lätlasi ühe ID-kaardiga “saarlaseks” teha.